Bygglogg: Eilean Mòr -- del 15
Del 14, #48 Jo, list är listigt 😉Noga sett är det dock alls inte fusk, utan tvärtom realistiskt och verklighetstroget -- i de flesta hus sitter ju t.ex. en golvlist längs alla väggar, just för att dölja den inte alltid perfekta skarven mellan golv och vägg!
Innan jag kommer dithän att jag kan montera den synliga durken och fackverket måste jag dock först limma in lagom tjocka förstärkningar på undersidan av stöddurken, och så borra hål genom såväl durken som maskinrumstaket samt försänka ett lagom antal maskinskruvar i stöddurken med vilka jag sedan kommer kunna skruva fast styrhytten i maskinrummet.
Allra först tänkte jag dock göra färdigt fackverket och panelplankningen på utsidan, i akt och mening att något ytterligare styva upp det hela innan jag börjar konstruera infästningsanordningen.
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Tjusigt värre 👍… får dock lite "badrumskänsla" av golvet 🤔
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#4
Tack!
Jag förstår förvisso vad du menar med badrum, men man skulle faktiskt lika gärna kunna tro sig vara ombord på HMS Victory … 😎
Mera allvarlig talat och efter vad jag kunnat luska ut var linoleum fram till 1950-talet ett ganska vanligt förekommande durkbeklädnadsmaterial i invändiga utrymmen ombord på alla slags fartyg, och vem vet: kanske hade Eilean Mòrs skeppare fått några kvadratfot svart-vitrutig sådan över när han hjälpte sin svåger bygga om i köket … ?! 😉
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… som i (nästan) färdigt skick ser ut så här.
Jag säger nästan färdig, eftesom jag, när limmet har torkat ordentligt, skall slipa bort några ytlifga limfläckar på panelbrädorna, och så betsa en gång till. Bortsett från detta får jag nog ändå säga att det ser ut som jag hade hoppats att det skulle. 🙂
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Apropå durkbeläggningen i styrhytten så fick jag en lite lustig effekt när jag fernissade den: jag tror att klarlacken fick det underliggande spraylimmet att lysa igenom pappret lite grann, för det vita blev mindre vitt och mer lite spräckligt i ljusgrått och vitt.
Även om effekten inte var planerad alls så tycker jag dock att det ser helt OK ut – kanske t.o.m. snäppet bättre, faktiskt! 😮 – så jag har inga funderingar på att göra om… 😎
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#8 Håller med, golvet fick mer "liv" och inte ser inte så nylagt ut!
/Dan
#8 Ofrivillig vädring, jag visste att du skulle halka in på det här med vädring förr eller senare😉
Iallafall ser det väldigt bra ut det här bygget, jag tror styrhytten kommer bli en riktig höjdare.
Blir det någon inredning och instrument? Kan tänka mig att det finns fina kompasser och dylikt att inhandla (som är för fina att motstå)?
/Henrik
#10 Tack! 🙂 Jo, det kan onekligen hampa sig, med vädring och sån't där … 😇
Och visst finns det saker och ting att detaljera styrhytten invändigt med: i byggsatsen ingår vitmetalldelar till ratt, rattstativ med styrväxel, nakterhus, ångspjäll, backslag och talrör.
Nakterhuset är för övrigt ganska detaljerat i sig självt, med kompensationsklot, krängningsmätartavla och Flinders-stånghållare. Det är dock lite i minsta laget för att det skall vara riktigt värt besväret att sätta in en fungerande kompass – det får räcka med en kompassros och eventuellt också en lysdiod.
Utöver medföljande detaljer har jag dessutom planer på att bygga ett litet sjökortsbord i ett hörn, och på det lägga utskrifter i skala av några amiralitetssjökort från +/- 1950 över relevanta delar av skotska västkusten. Jag går just nu och väntar på en cd/dvd från National Library of Scotland med högupplösta, inskannade bilder av sådana sjökort. Därutöver har jag också lite löst funderat på om det skulle kunna tänkas gå att tillverka något som liknar en klassisk skeppsklocke/barometer-kombination att väggmontera på något av skotten.
Radar och radio har jag däremot inga planer på att inkludera: efter vad jag kunnat läsa mig till var det i princip inga Clyde Puffers som hade sådan utrustning före slutet av 60- eller början av 70-talet.
Men vi får se hur det hela utvecklas …
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
I dag låg det en jiffypåse från National Library of Scotland i brevlåden, med däri en dvd med sjökort på! 😃
Jag har förstås redan testat att skriva ut dem i skala, och si: det fungerar! Inte så att det går att läsa dem eller så, men t.o.m. på min alldeles normala färglaserskrivare blir det snyggt och skarpt, och syns det precis vad det är! Jag skall kolla om det kan tänkas vara lönt att få en utskrift gjord på nå'n slags proffsmaskin nå'nstans, men för modelldetaljeringsbruk duger annars t.o.m. hemmautskrift. 👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Nice 😎👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
… samt på förliga skottet. Babords utsida återstår alltjämt – eftersom den, likt styrbordssidan, kommer kräva individuellt tillmätta panellister för att ta hänsyn till det tvågradiga språnget är detta en något långsammare process än vad det var på för- och skaterskotten, där alla panellister är lika långa, och kunde kapas snabbt och effektivt med hjäp av ett fixerat mothåll i geringslådan.
Något skall jag ju å andra sidan ha att göra i morgon kväll också … 😎
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Här har snickarn jobbat på duktigt! Ser (som vanligt) väldigt bra ut!
/Dan
#21 Tack skall du ha! 🙂
Snickarn fick för övrigt ett litet paket i dag, med däri ännu mindre dörrbeslag: gångjärn, regel och dörrknoppar i precis lagom storlek! Efter åtskilliga timmars googlande och letande hittade jag en webbutik i Storbrittanien, Phoenix Model Developments, som säljer dockskåpsmöbler och -tillbehör, och som har ett ovanligt stort sortiment sådana även i 1:24 och inte bara, som ofta är fallet, i 1:12. 👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Som första led i nästa steg har jag börjat titta närmare på huvudelementen till styrhyttens inredning, och bl.a. fräst upp öppningen i nakterhuset för att få en några tiondels millimeter bred avsats i densamma vari ett runt 8 mm mikroskopitäckglas passar in.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
För att, om jag bestämmer mig för det, kunna installera invändig belysning i nakterhuset har jag i stället för en bit 8 mm rundstav valt ett 8 mm mässingsrör som pelare till detsamma. En 3 V vetekornslampa nere i röret bör ge ett lagom svagt sken genom kompassrosen för att i mörker se ut som om nakterhuset är upplyst.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag har också testat att torrpassa nakterhuset, ratten och rattstativet med styrväxeln på plats i styrhytten för att få en ungefärlig känsla för hur mycket plats de tar i anspråk.
Mässingsröret under nakterhuset skall kläs in med mahognybetsade träliste, så att det hela får en åttkantig form …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… och så har jag tagit upp hål för axeln som går genom förliga skottet på styrhytten, och som skall föreställa länka samman ratten med styrkättingen.
De bägge utfyllnadsbitarna under axelkragen skall förstås betsas också.
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#25-27 Sjutusan i styrhytten vad snyggt detta kommer bli!! 🤤👍👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Riktigt läckert!
/Dan
#28 & #29 Varmt tack till er bägge! 🙂
I dag blev jag så färdig även med babordssidan, och är jag alltså i princip klar med plankningen av styrhyttens utsida. Det enda jag tror återstår är att sätta smala fönsterbänkar i nederkanten av varje fönster, men det väntar jag med till dess jag har fackverket klart även på insidan, och kan skjuta ner plywoodbitar som mothåll för att få bänkbakkanterna i precis rätt läge …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Helt fantastisk båtbygge! jag gillar verkligen golvet styrhytten -så läckert. Och styrman själv är ju en imponerande figur.
Trots vad jag tänkte (och sade) häromkvällen så bestämde jag mig i slutändan för att limma dit fönsterbrädorna innan fackverket på insidan; för det förra momentet gick det i praktiken lika bra att skapa tillfälliga mothåll med hjälp av några plywoodbitar och limklämmor, medan det för det senare kommer vara mycket viktigt att överkanterna på fackverkslisterna som sitter under fönstren kommer precis i kant med fönsterbrädorna, något som blir mycket lättare att åstadkomma om fönsterbrädorna redan är på plats.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Innan det blir dags att göra fredag (jag kan redan som känna doften av en kall Duvel 🤤) fick jag också bockat till de bägge ledstängerna till styrhyttslejdaren samt limmat fast dem i maskinrumsskottet. Av förklarliga skäl (om man i framtiden behöver bättra på eller reparera något på styrhytten kommer detta vara mycket enklare om den faktiskt går att plocka loss igen) kommer jag inte fästa dem med lim i styrhytten utan bara låta dem hållas på plats i var sitt hål med hjälp av deras egen lätta fjädringsverkan.
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Tjusigt! Två tummar upp 👍👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#37 Tack! 🙂
Förleden helg gick (till modellbyggandets fullständiga förfång) ånyo i dammsugarens och skurhinkens tecken, ity och från torsdag och tio dagar framåt kommer ha huset fullt av gäster (🙂) samt fira min hustrus 50-årsdag 🥳. Det lär med andra ord bli byggsemester ett par veckor framöver, men jag har i alla fått in ett par kvällstimmar i i hobbyrummet i går och i dag …
Bland annat har jag fått tillverkat och monterat det sista som måste sitta på maskinrummet innan det kan målas, nämligen främre stödet till axeln som förbinder styrinrättningen med roderkättingen. Liksom för ett par andra saker på maskinrummets tak har jag valt att "limma" med Milliput – vid såpass stor anliggande yta blir fogen fullt tillräckligt stark, och så slipper man slipa in botten på klossen mot takets lätta välvning, eftersom Milliput:en med ett lagomt tryck uppifrån snällt formar sig och fyller ut och i alla eventuella ojämnheter.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… och därefter betsa det hela. Panellisterna som skall in i de därigenom uppkomna facken tänkte jag däremot måla vita, men det får anstå ett tag till dess jag funderat färdigt på inredning samt på sladdragning för lanternorna.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Eftersom det som sagt kommer bli bygguppehåll ett tag nu så rundar jag av med några bilder på Eilean Mòr, så som hon ser ut i torrpassat skick just nu. När jag får tid att bygga igen kommer det äntligen vara dags att börja måla allt detta: maskinrum, kättingväg, skorsten, etc. etc., samt att montera samman en massa av allt det där alldeles på riktigt. 🤤 Den som väntar på nå't kul … 😎
Här är i alla fall akterskeppet sett från låringsvis om styrbord.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Mycket, MYCKET snyggt 👍, trevligt när man börjar kunna se hur slutresultatet kommer att bli… ser ut som det blir sjösättning till sommaren 😎👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Fantastiska bilder, ser verkligen fram emot fortsättningen!
/Dan
Ser riktigt bra ut. Skall vi satsa på samtidig sjösättning?