Fantastiskt snyggt! Vilket tålamod du har!
#4-6 och ännu snyggare blir det när det är målat, men färgen tog slut halvvägs i målararbetet idag. Humbrols Satin White är helt klart den snyggaste vita färgen, men också den svåraste av alla Humbrol att måla med, täcker inte allas, räknar med fyra lager och burken tog slut redan efter ett och ett halvt. Får inte chans att köpa mer färg förrän på onsdag. Nåja, det finns ju mer att göra på båten än att måla, man kan ju lacka också🤪.
Däcken fick sig tre lager med satin klarlack.
Jobbade även vidare med styrinrättningen. Gjorde om hatten till roderaxeln, den lossade när jag lödde med lite för mycket värme. Nu hårdlödde jag den istället och mjuklödde röret mot den imiterade gjutjärnsbiten. Sliverlod i pastaform är verkligen tacksamt att löda med. Putsade alla bitar noga med stålupp, la sedan på något tiondels gram av pastan på rörets ändar, lade ihop på ett eldfast underlag och värmde till mässingen var svagt rödglödande. Klart.
Enklare än mjuklödning. Dessutom kullagrade jag axeln med dubbla kullager. Blev hur bra som helst. Men lager som är 4 mm invändigt är pilliga att få på plats
#8 Riktigt livfullt och vackert däck, skulle passa fint här hemma som golv i salongen och biblioteket!
/Dan
#11 bara att leta reda på en lönn och såga ner, låt den torka i tio år sisådär och sätt sedan sågen i den, hyvla, slipa, betsa med en blandning av två nyanser Herdins bets, (var det antik ek och syrabets, kommer inte ihåg och är för lat för att gå ut i garaget och kolla). Tre lager lack och golvet är klart.🤓
#12 eeh, tror det blir plastgolv istället..
/Dan
#13 kan man scatchbygga plastgolv?😇
Ikväll har det inte blivit så mycket gjort trots dryga 90 minuter i garaget. Har plankat aktre delen av styrbords hjulhus. Återstår lite putsning. Det svarta kladdet kommer sig av att jag återanvände överblivna däcksbrådor som jag redan nåtat med tusch, CA-limmet löste upp tuschen, spelar ingen roll alls då allt skall svartmålas. Lite pilljobb där varje plankla måste konturslipas till rätt form mot det halvrunda hjulhuset
#14 Javisst – det är väl bara att prospektera på tomten till dess man hittar olja, bygga sig ett litet borrtorn, ta ner Den Lille Kemisten från vinden, raffinera råoljan, koka ihop en lämplig plastsmet och hälla ut på golvet … 😉 … eller nå't 😇
Mera allvarligt talat: det fortsätter verkligen bra! 👍Och det där med att slipa in plankändar mot en kurvlinje känner jag blott allt för väl igen från när jag plankade halvdäcket på Eilean Mòr … 🥵
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Kvällens avsnitt av följetong Erik Nordevall II heter "Gör om, gör rätt, plattskalle". Den minnesgode läsaren kanske kommer ihåg att jag skrev i ett tidigare inlägg att jag hade sågat bort en del av däcket av misstag innan plankningen. Detta skulle jag naturligtvis rättat till innan plankning, betsning och lackning, men eftersom mitt minne inte är lika gott som ert så gjorde jag naturligtvis inte detta. Det blev lite extrajobb att passa in en bit plywood som fästes med några bitar 1 mm plywood. Jag spettade loss de däcksplankor som blev för korta och limmade dit nya. Blev inte så tokigt
Snygg räddning av däcket, lär bli i princip osynligt. 👍 Kul nu när man får se en helhetsbild av henne… riktigt snyggt måste jag säga 😃. Hjulångare är en stor personlig favorit… lutar mer och mer åt att nästa skuta kommer ha hjul 🤪
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Vilket fint arbete med däckshusen! Du har verkligen lyckats med att få till alla former på ett imponerande sätt!
/Dan
#22-23 tack. Alla uppmuntrande ord behövs när man använder "ångratangenten" på ett modellbåtsbygge.
Givetvis skall din nästa skuta ha hjul, tänk bara på att om du skall radiostyra den så måste du välja förebild med omsorg. De flotta flodgående båtarna från andra sidan ankdammen är direkt olämpliga som R/C-modell eftersom de är grundgående och har hög överbyggnad. Kombinationen av hög tyngdpunkt och låg flytkraft gör att det inte går att ballasta tillräckligt för att få dem stabila. När man skalar ner sjunker flytkraften med skalan i kubik medan tyngdpunkten sjunker linjärt.
Ikväll har jag korrigerat babords däck på samma sätt som styrbord fixades igår. Besparar er bilder som ser lika dana ut fast spegelvända. Har även plankat aktre delen av hjulhuset samt målat bitar av däcksbalk med grundfiller. Ett besök inne i den stora staden gjorde att jag fick vägarna förbi den trevliga butiken Hobbyhörnan och kunde fylla på förrådet av vit humrolfärg så att målning av däckshus kunde återupptas.
Kvällen har gått åt att måla hjulhus, oj vad färg det går åt, Humbrols burkar är löjligt små. Måla däcksbalkar, såga till styrbords främre däcksbalk och göra relingsstolpar till aktern. Relingsstolparna är fästa i plåtbitar som är skruvade i kantbalken. jag för dessa plåtbitar av 0,5 mm mässingsplåt som jag ritsar upp de trekantiga formerna på och borrar 2 mm för relingsstöttan. Som vanligt gäller det att göra fler än vad som går åt och bara använda de bästa. Det är svårt att undvika att borren vandrar några tiondelar trots körning.
Tjusigt lödarbete 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#29-30 tack, nu är även styrbords reling klar och hela relingen relingen även målad för andra gången och står på tork. Har även byggt vidare på de relingsdelar av trä som sitter mellan hjulhusen och aktersalongen. Lite problematiskt, det skall vara trä på både in och utsida och inte mycket att fästa det hela i. Fäster mässingsstolpar i kantbalken och epoxylimmar fast trä som jag dessutom böjer. Bilder kommer imorgon om idén håller hela vägen fram.
Spjälstaketet framtill skall bli likadan reling som sitter akteröver. Dock är denna lite lurigare då aktre delen är vertikal och den främre lutar 15-20 grader utåt. Mässingstrådarna är därför förbockade på en höft i skruvstycke. Kör stenhårt med Skalskis optiska symmetri. Ser det rätt ut är det rätt, det finns inget sätt att mäta in detta
#38 jag tycker det ser helrätt ut 😂👍… Nästa skuta (som snart är färdigbyggd i huvudet🤪) kommer att få mycket av varan "ser det rätt ut så är det rätt". Kommer en presentation inom snar framtid 😉.
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#39🤐
Inser att man hinner inte så mycket på en kväll. Det blev tillsågning och inpassning av "stävkrusidull"Ursprungligen var denna en del av den förlängda kölen, men den kom i fel vinkel och såg inte klok ut så jag amputerade den för något halvår sedan. Sågade nu till en ny efter lite "pappersCAD:ande" skrev ut en del av CAD:en och torrpassade den urklippta formen för att komplettera den med lite vanliga pennstreck varefter den limmades med spraylim mot en plywoodbit och sågades ut. En träplugg och mycket 5 min epoxy gör att stävkrusidullen lär sitta på plats tills helvetet fryser till is.Två relingsplankor kom också på plats ikväll.
#40 Jag gillar verkligen linjerna du fått till i stävkrusidullen! Den sortens former är huggarns känsliga för rätt och fel, och här har du helt och hållet lyckats hela vägen runt -- tjusigt värre! 👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#40 Tack. Hela hemligheten är att hitta en bra bild och slänga in i CAD.en och rita av. Printa och limma fast sedan är det bara att såga och slipa.
Under helgen och veckan har jag fortsatt med relingarna. Som vanligt skulle det petas i massor av små spik. Dörrarna i relingen markerades genom ritsar. Däcket är bara torrpassat, därför glipan mot skrovet
har även börjat montera drivlinan. Motorn blir gummiupphängd för att minska oljudet från den mekaniska växellådan. Använde gummigenomföringar som är avsedda för att skydda kablar när dessa dras genom hål i plåtlådor. För att muttrarna inte skall vibrera loss använde jag nylonringsmuttrar. Motorn skall sedan monteras så att den går att skjuta fram och tillbaka för att sträcka kuggremmen
#43 Mmm … jag skulle för min del säga att den största delen av hemligheten inte är särskilt hemlig alls, utan kallas hantverksskicklighet – att såga och slipa är trots alls inte så "bara"! Så jag vidhåller nog allt min beundran, jag! 👍
#45 Intressant! Om jag förstår dig rätt kommer alltså motorfästesplattan fungera som en skjutbar släde – kanske till och med med de bägge långskeppsmonterade lister man ser i botten av skrovet som glid? – vilken kommer kunna fixeras i rätt läge? 🤔
Jag noterar också att du ballastar med Clas Ohlson-katalogen … 😉
Hur som helst: som alltid tjusigt värre! 👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#46 Banjoman du har en alldeles utmärkt slutledningsförmåga, motorfästet skall fungera som släde och två bitar plattjärn skall gå under de långskeppsmonterade listerna, gängade hål, M4 gängstång som Loctitas i hålen och sedan nylonringsmuttrar som håller motorfästet. Bör gå att spänna fast rätt så rejält. Jag har aldrig byggt något radiostyrt förut så jag har ingen aning om hur man brukar göra, så jag frispelar eftersom modellen är stor tar jag till dimensionerna. Plattjärn inköptes idag och hål borrades, dock drog jag av gängtappen på andra hålet och hade ingen mer hemma så nu ligger gängandet på is.
Fick ett trevligt paket från Cornwall model boats idag. Mässingsprofiler som skall sitta runt skovelhjulen, kätting till reling och som skrotstensstag, 0,25 mm plasticcard som skall bli plåtklädsel till hjulhusen, CA-lim och knivblad och till sist den silvriga burken som är en ångmaskinsljudsimulator från model sounds