Tack Tunnan!
Oljeskyddsplåten är inte öppenbar men skymtar på många bilder. Jag har läst att alla svenska mustanger fick den under 1947, det var tydligen en svensk innovation.
Nu har jag målat lite till, en del paneler har dimmats lite med Alclad magnesium för att få en mörkare ton och bländskyddet är målat med en mörk chokladbrun blandning av vallejo black-brown, klarröd och svart.
fantastiskt snyggt. Spännande att följa din "Musse"!
Ruskigt snyggt målat. Ska bli mycket intressant att se fortsättningen.
Jättefint! Och bra tips för att enkelt få lite variation i "plåten". Förstår jag det rätt att Alclad är något du lägger på efteråt, utan att blanda med "basfärgen" i aluminium?
Tack ska ni ha!
#5, Alclad II är ett färgfabrikat som bla gör naturtrogna metallfärger.
Mustangen är målad först med Alclad grå primer. Vingarna är sedan sprutade med Alclad aluminium. Kroppen har fått et lager Alclad black base innan Alclad polished aluminium och till sist har jag använt olika tunna skickt med Alclad magnesium för att få kontraserande paneler.
Alclad II är mycket tunn färg och går bra att spruta över i olika skickt för att få intressanta effekter.
Det är många detaljer att måla… Men idag blev eldrören till kulsprutorna färdiga och monterade, de är grundade med aalclad II grå primer, sedan sprutade med Model Master matt svart och till sist polerade med blyerts.
Detta är ju helt fantastiskt! Vilken detaljrikedom. Detta kommer att lyfta hela modellen till en ny nivå då den är klar. Hatten av!
Attans vad läckert det blir! Jag följer Charlies exempel och lyfter också på hatten för ditt sinne för detaljer! 😃
Åh! Man tackar!
Tjusigt! Satte du dekalerna direkt på Alclads färger eller har du klarlackat först? Vissa färger ska visst inte tåla dekalvätskor.
#13: Ack, vilken skönhet!
Snyggt! MAffiga dekaler - ingen low visibility här!
Tack för era uppmuntrande kommentarer! #14; jag sprutade hela planet med Alclad Aqua klear innan dekalerna, de sattes sedan med hjälp av micro-set och -sol Tyvärr tar Aqua klear ner glansen något i de blanka metallfärgerna. #16; man ville kanske visa att här kommer en svensk tiger I ett av de bästa jaktplanen som fanns då!? B-) Men det är många små dekaler på RBD:s dekalark, det kommer att ta ett tag att bli klar. Jag sätter så många ögonen orkar och har redan suttit två kvällar och det är minst en kvar…
Så snygg! 👍
Så sanslöst snyggt!!!
Sååååååååå snyggt 😍
Vilket vackert bygge!😃En fråga bara -hur gör du med bländskyddet om du klarlackar hela modellen? Lägger du ett lager mattlack på det o maskar resten. För bländskyddsmålningen hade väl en matt finish, eller är jag fel ute?
Tack ska ni ha, gossar!
#2: Alldeles riktigt, bländskyddet får matt lack. Sedan kommer jag att variera lite med olika lacker i övrigt, från nästan blankt till halvmatt. Allt för att variera ytan.
Men ack så vackert! Betraktar du bygget som avslutat? Hon (det känns på nått vis som att en sådan skönhet måste vara en "hon") är ju fulländad… Så grymt snygg kärra!!
Blev mycket bättre skulle jag säga, man kan ju tro att det är en riktig kärra. Alclad och Mustanger är verkligen en lyckad kombination.
Helt fantastiskt vackert. Det är så att man blir tårögd 😃
Åhh, man tackar! 😃
#35: Det ger definitivt lite mer liv år modellen, men att försöka få till något som liknar verkligheten är nog i stort sett omöjligt… Det är fruktansvärt många rör i hjulhusen på mustangerna och inget flygplan verkar vara likt ett annat av de bilder jag hittat att döma.
#36: Lite tårar är nog bra, då ser man inte missarna!
Testade en metod att måla trä på bagagehyllan som skall sitta under huven, det kommer visserligen inte att synas sen men det var ett bra tillfälle att prova metoden.
Först en sandgul grund, när det är helt torrt ett tunt lager bränd sienna oljefärg som liksom skrapas bort med en flat silikon "pensel" som man har snittat upp lite oregelbundet i änden. Vet inte riktigt vad verktyget heter…
Jag satt och bläddrade i mustangboken och upptäckte en detalj som verkar rätt typisk för svenska mustanger, oljesölet på styrbordssidan ur ett hål som antagligen har med vevhusventilationen eller liknande att göra.
Fran med borren! Oljesölet fixades med utspädd akrylfärg och airbrushen som luftblås.
Nu hade du kanske extra tur som hade en vacuumformad ruta, men annars finns det bra tips i vår Bra-att-ha-tråd.
Tack för tipset! Jag hade faktiskt redan sprätt bort rutan en gång och renoverat den enligt ditt tips men när jag skulle spackla en liten glipa sögs det utspridda akrylspacklet upp i glipan mellan rutan och översidan på instrumentbrädan… Så jag försökte igen med vacuumrutan, som hör till huven jag redan använde, jag valde bort den i början på bygget eftersom jag tyckte att det var svårt att få till passformen. Provade att maskera med bare metal foil också, det fungerade riktigt bra! Borde nog försöka spackla övergången mellan skrovet och rutan men är lite rädd för att kladda ner allt igen.
Haha du kommer inte att kunna låta bli! 😃 Hoppas det går bra när du gör det!! 👍
/Calle
Urläckert bygge, den såg ju bra ut även med den förra rutan. Gillar skarpt aluminiumfärgen, ser mer realistisk ut än de vanliga acrylfärgerna.
Mycket trevligt bygge och snygga bilder.
Ni håller ju alla så hög klass här på forumet så man skulle ju vara sysselsatt i en hel vecka bara med att skriva beröm på alla byggen här.
Riktigt fint gjort. Själv håller jag på med en J26 fast Airfix gamla 1:72 och är i princip snart klar men som nybörjare kommer det troligen inte bli samma resultat som din.👍
"It´s all about the details"!
Tack ska ni ha för era uppmuntrande kommentarer! Vi har alla börjat någonstans som nybörjare, det enda man kan vara säker på är att man lär sig för varje bygge. Snart är röd filip färdig och jag har lärt mig otroligt mycket på detta! Visa gärna bilder på era byggen också!