GB 61: Sk 50C, Saab 91C Safir -- F 6
Det här bygget är tänkt att bli en Sk 50C från F 6.
Den här satsen är inköpt utan kartong men med delarna i plastpåse. Bild på kartongen finns däremot här.
Byggsatsen är en Saab 91 Safir i skala 1:72, utgiven av Heller och med katalognummer 80262.
Och, som sagt, det här planet är tänkt att få märkning som en gul Sk 50C från F 6, 6-75 / 50085 / c/n 91400.
Länkar:
Wikipedia: F 6
Kul med gul! Jag siktar nog på en gul och en kamouflagemålad Sk 50 jag med. Hur löser du kronmärkena? Om man kikar i "Flygplansritningar 1" så ska det vara utan gul ring, eftersom hela planet är gult, dvs motsvarande 1937 års märkning, även om listorna i "Kronmärkt" specificerar 1940 års märkning på Sk 50. Min fråga rör främst ev. Tips om kronmärken i 1/72 av 1937 års standard; jag har ju dekaler från Gladiatorarket förstås, men det blir fel diameter tycks det.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Det kommer att bli snyggt det!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack!
Det ska nog vara en gul cirkel på kronmärkena.
Titta på dom två nedre bilderna här: http://www.avrosys.nu/aircraft/Skol/420sk50/420SK50.htm
#5: Ja, det ser ut som om du har rätt. Då slipper vi att modifiera dekalerna.
#5,6: kanon! Det hade jag missat. Jag ska börja med min ikväll!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Kul! Det ser jag fram emot.
Så här ligger det till med yttre gula ringen på krontecknen. När Sk 50 kom i tjänst 1952 var det givetvis 1940 års kronmärken med gul bård som gällde. Men på den här tiden sprutmålades alla nationalitetsmärken med hjälp av schabloner. Det blev då ganska onödigt att måla en gul ring på ett gult flygplan. Samma sak gällde även med Sk 16A, men bara A-versionen, inte Sk 16B och C av naturliga skäl. I samband med att nya märkningsbestämmelser 1964 fick alla Sk 50 ett nytt typsnitt på fenkoden med inte flottiljsiffran som kvarstod med gamla typsnittet. Siffrorna på nosen som var samma storlek och typ som flottiljsiffran togs bort. I stället kom de stora Day-Glo dekalerna som syns på Lasse Lundins bilder. Dessutom började man nu använda plastdekaler för kronmärken på sidan av kroppen men inte på vingarna där det fortfarande var handmålade kronmärken! Med andra ord, om ni ska bygga en modell av Sk 50 med femtiotalsmärkning skall det inte vara gul ytterring alls. Om ni bygger en modell med 1964 års märkning kan ni låta ytterringen sitta kvar på kroppen men inte på vingen! Märkningen på bilden av 91400, 50085 F 6-75 är lite speciell då det är en blandning av femtiotalsmålning med moderna siffror men ingen Day-Glo märkning. På min inrådan blev den senare ommärkt till F 5-85 med gamla typsnittet på siffror och inga gula ytterringar, dvs som den såg ut när den kom i tjänst 1960. Så ser den ut än i dag om än civilregistrerad. Det finns en civil Sk 50B, SE-KVU, som är målad precis som den Sk 50C på bilden, dvs F 6-75 som flyger i dag. Lätt att förväxla!
Det inte bara "sägs" är det är Alf Ingesson Thoor som flyger på bilden, det är verkligen han! Det är jag som tagit hela bildserien 1 oktober 1987. 😎
Välkommen hit! Och tack för klarläggandet av märkningen. Nu vet vi verkligen hur det hela var. 👍
Och en väldigt fin bildserie du har tagit! 😃
Tackar! Jag la in lodbilden för att ge er alla en exakt uppfattning var krontecknen på vingarna sitter. Gäller för alla gula Sk 50. Som synes på den här bilden hade de kamoflagemålade Safirerna mindre krontecken på vingarna och förekom i två storlekar. Det gäller alltså att kolla individen man bygger. Dessa var för övrigt normalt plastdekaler, men det fanns de som hade handmålade kokarder. 😎
Tack för informationen, det här var intressant!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus