Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fordon

Opel Blitz 1/35 -- del 3

2012-06-20 22:51 #0 av: ElLobo

Blitzbygget fortsätter.

Opel Blitz

 

Harvåker fortsätter bygget av sin plogförsedda Opel Blitz.

 

Tidigare delar:

 

Anmäl
2012-06-20 23:04 #1 av: Harvåker

Då tar vi väl en bild direkt. Sätet har fått ett tunnt, outspätt lager med bränd sienna:

 

Anmäl
2012-06-21 07:51 #2 av: Azgaron

Snyggt!

 

Anmäl
2012-06-21 22:04 #3 av: Harvåker

Tack!

sätet har fått en sista behandling med oljefärg, lite, lite gulockra på upphöjda detaljer, veck och linjer som sedan stryks ut med en torr pensel.

Anmäl
2012-06-21 22:05 #4 av: Harvåker

plogbladet har fått lite röd färg.

 

Anmäl
2012-06-21 22:13 #5 av: Harvåker

Den röda färgen, Vallejo model air, sprutade jag på ett par lager AK heavy chipping fluid. När färgen var torr lade jag plogen ca en halv minut i vatten innan jag började borsta bort det röda med en platt, stel pensel. Mindre repor gjorde jag med hjälp av en tandpetare. Tycker kanske att effekten blev lite överdriven, färgen släpte i större sjok än jag hade förväntat mig. Får se om jag gör något åt det... 

Det var första gången jag sprutade Vallejo model air. Det var trevligt tyckte jag. Jag har läst att den gärna kladdar igen sprutan men jag klarade mig från det. Däremot var det lite mer arbetskrävande att göra rent sprutan än när man målat med humbrol utspädd med cellulosaförtunning.

Anmäl
2012-06-24 23:29 #6 av: Harvåker

Flaket är målat och chippat på samma sätt som plogen.

Berätta gärna vad ni tycker om plog och flak, för mycket chippat? Ser det överdrivet slitet ut? Både plog och flak skall få en omgång med pigmentpulver innan de är helt färdiga. Jag är ganska nöjd med flaket men är lite osäker på vad jag egentligen tycker om plogen....

 

Anmäl
2012-06-25 09:22 #7 av: [Orso]

Jag har ju inte tittat på några bilder av riktiga fordon så jag vet inte hur det slets på riktigt.

Att mycket av färgen på plogen är borta känns väl inte otroligt då den slipas av snökristaller hela tiden. Kanske färgränsen känns för skarp?

Flaket är snyggt men sedan kommer tanken vad har gjort att färgen slitits bort så där? Hade du inte ställt frågan hade jag nog inte tänkt på det . Men rätt eller fel? Du har gjort ett snyggt jobb med Opeln i alla fall.

Anmäl
2012-06-25 10:05 #8 av: Harvåker

Jag tänker mig att Opeln köptes 1938 och har fått slita hårt genom hela fyrtiotalet någonstans på den svenska landsbygden. Nu, när min lilla scen utspelar sig, är det början på femtiotalet och bristen på underhåll börjar ta ut sin rätt. Flaket är ju gjort av trä och åren utomhus utan kapell har gjort att färgen flagar. Den får gå som plogbil på småvägarna en vinter till men sedan är det nog slut. Kanske blir den kapad och använd som traktor på det lokala sågverket... Eller så blir bakdelen en kärra som någon bonde kör dynga med. Resterna kommer kanske någon att hitta i skogen, släpa hem, renovera och åka på veteranträffar med.

Ungefär den stämningen vill jag skapa.

Anmäl
2012-06-25 11:39 #9 av: Hayabusa

Jag tycker att det ser bra ut. Du skulle ju kunna köra lite "bakvänd chippning" på plogbladet dvs med en fin pensel "chippa i" röd färg.

Jag gillar Vallejo Model Air, men den har en helt annan karaktär än t ex Tamiya, Gunze m fl. Färgskiktet bildas som ett slags sjok och är inte lika lättslipad eftersom det inte blir en mjuk övergång. Dock - det är en jäkla skillnad på färg som fått torka ett antal månader (ja, du läste rätt). Min erfarenhet är att det är en färgtyp som kräver rejält med tid för att torka/härda ordentligt. Dagen efter ett målningsjobb med V.M.A. så kan man nästan dra av färgen i stora "skinn". Efter ett år är färgen däremot riktigt hård och slipbar på ett helt annat sätt.

För rengöring rekommenderar jag Vallejos Airbrush Cleaner. Riktigt bra, den har dessutom en viss smörjande effekt. Avsluta målningen med att blåsa en rejäl dos ljummet vatten genom sprutan, därefter en skvätt Cleaner. Helst direkt efter att själva målningen och mellan färgbyte.

Flaket ser bra ut Glad

/Stefan

Anmäl
2012-06-25 18:46 #10 av: petzon

jag gillar den hårda chippinge. Ett fordon som verkligen har misshandlats.

Anmäl
2012-06-26 06:06 #11 av: Harvåker

Så var detaljmålningen av flakt klar, Beslagen är målade med Humbrol 85 och har fått sig en omgång med vädringspigment och alla djupare linjer har fått en svart wash för att förstärka skuggorna.

 

Anmäl
2012-06-26 06:09 #12 av: Harvåker

Det var ju bra byggväder igår så av bara farten vädrade jag plogbladet lite till och plockade ihop en chaufför, kroppen är en Miniart rysk pansargubbe med lite ändrade armar och huvudet är ett tyskt huvud med vintermössa från Hornet.

 

Anmäl
2012-06-26 19:24 #13 av: IKV91

Hur målade du flaket?

Jag tycker att det ser riktigt bra ut, färg som lossnar då flaket åldras.

Flera av försvarsmaktens gamla tgb 30-40s flak ser ut så.

Roger

Anmäl
2012-06-26 23:23 #14 av: Harvåker

Tack för alla positiva kommentarer, kul att ni gillar den!

Flaket målades så här:
Först försökte jag att förstärka känslan av slitet och åldrat trä genom att rispa upp ytorna med med spetsen på en exactokniv och jag var faktiskt ganska hårdhänt med den behandlingen.
Sedan gick jag på ganska hårt med en glasfiberpenna så att hela ytan blev uppruggad och matt, det rundade också av de skarpaste skårorna från kniven.

Hela flaket lackades med Alclad II grå primer i ett par tunna lager med airbrush innan det fick en tunn wash med Humbrol matt svart över den grå grundfärgen, sen strök jag mycket tunnt bränd umbra oljefärg med en fin men styv flat pensel för att få en lite flammig träton. Allt lackades med Alclad II Aqua gloss efter några dagars torktid.

Sedan var det dags för den blå täckfärgen. Först sprutade jag på ett par lager AK heavy chipping fluid. När vätskan var torr Sprutade jag ett par lager blå Vallejo model air och sist ett tunnt och flammigt lager med en ljusare blå för att ge lite skillnader i nyanserna.

När färgen var torr lade jag flaket ca en halv minut i vatten innan jag började borsta bort det blåa med en platt, styv pensel. Mindre repor gjorde jag med hjälp av en tandpetare.

Tycker kanske att effekten blev lite överdriven, färgen släpte i större sjok än jag hade förväntat mig. men man kan nog vänta längre än vad jag gjorde innan färgen chippas av, kanske ett par dagar eller veckor, Tamiya kanske fungerar bättre än Vallejo.

Jag målade alla metallbeslag med Humbrol 85, coal black, och lät en svart wash fylla alla mellanrum mellan plankorna, alla hörn och kanter mot metallbeslagen för att ge känslan av skuggor. Till sist när färgen hade börjat torka och bara var lite klibbig strök jag på rostfärgat pigmentpulver i ett par olika nyanser på alla metalldelar.

 Hoppas att detta är till hjälp och nöje!

Anmäl
2012-06-27 10:09 #15 av: Azgaron

Ser mycket bra ut! Bra förklaring på hur du gjort!

AK heavy chipping fluid låter intressant, och nåt man skulle titta närmare på.

 

Anmäl
2012-06-27 10:26 #16 av: Harvåker

Tack!

AK har ju en Worn effects fluid också för lite mildare slitage.

Anmäl
2012-06-27 11:24 #17 av: Azgaron

Jag får ta och kolla lite närmare på deras produkter.

 

Anmäl
2012-06-27 11:29 #18 av: Harvåker

Jag har använt hårspray en del men tycker nog att AK:s vätskor är lite enklare och trevligare att använda.

Anmäl
2012-06-27 20:10 #19 av: IKV91

Tack för beskrivningen!  Jag har provat AK vätskor vid ett tillfälle och även de kräver lite övning.

Roger

Anmäl
2012-07-04 00:11 #20 av: Harvåker

En civil bil ska ha lite crome:

 

Anmäl
2012-07-04 00:17 #21 av: Harvåker

Hytten har fått tak och dörrar målade.
Gjutningarna kring takskyltenhar jag tunnat ner och fronten på skylten är ets. huvkråkan och emblemet i grillen är målat med Alclad crome, precis som listen runt grillen och lyktornas lister och reflektorer. skuggningarna är en wash med förtunnad Vallejo air svart.

Anmäl
2012-07-05 23:31 #22 av: Harvåker

Instrumentbrädan börjar bli färdig, det är en blandning av orginal, ets, Archer dekaler och lite hemgjort. Jag är ganska nöjd med min scratchbygda tändningsnyckel och nyckelbrickan som dinglar trevligt på instrumentbrädan.

Men det är skönt att den är klar, har haft lite ångest inför den för oj vad pilligt det är.

 

Anmäl
2012-07-06 07:09 #23 av: BjarneS

Du sätter ribban för högt, vad ska man nu hitta på för att bräcka det här? Fungerande dörrlås kanske?

Skämt åsido så blir det attans bra, njuter av varje bild.

 

Bjarne

Anmäl
2012-07-06 08:28 #24 av: IKV91

Helt fantastiskt, riktigt kul att se ditt bygge.

Roger

Anmäl
2012-07-06 11:02 #25 av: Azgaron

Tjusig instrumentpanel!

 

 

Anmäl
2012-07-06 17:22 #26 av: JaguarMkVII

Frågan är om inte du skulle samla ihop hela tråden och göra en artikel av den? Bygget är på hög nivå och du visar ett antal intressanta tekniker.

Anmäl
2012-07-06 23:51 #27 av: Harvåker

Tack ska ni ha!

En artikel? Kanske det, men vi får väl se hur slutresultatet blir först.

Anmäl
2012-07-07 10:46 #28 av: Harvåker

Instrumentbrädan har fått en strykning med ljusblått pigmentpulver för att matta ner ytan och ge den lite liv med nyansskillnader.

Anmäl
2012-07-07 10:49 #29 av: Harvåker

Hytten börjar också bli färdig.

Den är lackad med flera nyanser blått, ljusare mot mitten av alla ytor och mörkare kring kanter. Alla ytor skröks med ett ljust, sandfärgat filter som ger lite djup och liv i ytan. sedan målade jag lite färgskav med halvblank svart humbrol kring kanter där slitage bör uppstå. Lite rostfärg svampade jag på och till sist en wash med rå umbra oljefärg.

Lyktglasen som var släta ristade jag på insidan så de fick lite mer liv.

 

Anmäl
2012-07-07 10:50 #30 av: Harvåker

Andra sidan.

Anmäl
2012-08-19 18:24 #31 av: Harvåker

Jag ledsnade lite på Blitzen när målningen av hjulen blev en fullkomlig katastrof och när jag tog bort färgen följde delar av fälgarna med...

Men igår satte jag mig och lagade fälgarna med miliput som jag också passade på att göra en kylargardin av.

 

Anmäl
2012-08-19 23:41 #32 av: pentti01

Alltså; man kan inte bygga så där snyggt o detaljerat i skala 1/35,,har inte du förstått det ? Flört

Verkligen snyggt är det!!!!   Förvånad

Funderat på att starta modellbyggar-kurs?  Glad

Anmäl
2012-08-19 23:56 #33 av: lanm65

Vilket fantastiskt bygge! Allt ser fullkomligt realistiskt ut. En hel del intressanta tips att ta till sig får man ju också.

Kommer osökt att tänka på en gammal Lars Molin film när man ser plogbilen. Filmen handlade om en envis bonde som vägrade ta bort en gammal mjölkpall som vägverkets plogbilar försökte få bort. Tror den heter Midvinterduell.

Anmäl
2012-08-20 07:37 #34 av: Harvåker

Tack ska ni ha!

#32: Nej, jag vet, men jag gör det bara för att retas! Flört

#33: En mycket bra film! Man får till och med möjlighet att studera undersidan på plogbilen...

Anmäl
2012-08-30 22:41 #35 av: Harvåker

Jag kämpar med mina hjul... Nu är det i alla fall färg på dem och betydligt tunnare än förut. Det återstår lite bättringsmålning med pensel och vädring när de har torkat ordentligt.

Anmäl
2012-08-30 22:42 #36 av: Harvåker

En lite försmak:

Anmäl
2012-09-02 21:04 #37 av: Harvåker

Efter att jag har börjat få stil på hjulen bestämde jag mig för att plogen inte dög. Färgen strippades av och jag började om.

Först Alclad II Primer:

Anmäl
2012-09-02 21:05 #38 av: Harvåker

Sedan Alclad Black base och Alclad steel.

Anmäl
2012-09-02 21:07 #39 av: Harvåker

Övre delen fick en omgång med Humbrol Coal Black och Bragdon rostpigment.

Anmäl
2012-09-02 21:09 #40 av: Harvåker

Efter Alclad Aqua Clear och AK Worn effect sprutade jag en halvblank röd Humbrol.

Anmäl
2012-09-02 21:11 #41 av: Harvåker

Till sist chippades täckfärgen med en kortklippt, styv pensel och tandpetare. Ett filter med mörkt brun olja har jag också stukit.

Anmäl
2012-09-04 22:56 #42 av: Harvåker

Ikväll har jag frostat rutorna, jag sprutade tunnt med Model Master matt vit och skrapade med en vass, flat trästicka.

Anmäl
2012-09-04 22:57 #43 av: Harvåker

Rutorna är skrapade och plogen påhängd, kanske dags att ta en provtur?

Anmäl
2012-09-04 23:40 #44 av: BjarneS

Rutorna ser ju riktigt bra ut. Håller på och experimenterar med frostiga rutor på min Ford Maultier. Måste prova att skrapa lite.

 

Bjarne

Anmäl
2012-09-05 08:33 #45 av: Harvåker

Jag provade Tamiya och Modelmaster på klar styren och båda var likvärdiga att skrapa men Modelmaster gav en betydligt finare yta, Tamiyas yta var mycket grövre och kornigare.

Anmäl
2012-09-05 12:52 #46 av: BjarneS

OK, efter som min ska befinna sig i den ryska permafrosten så har jag börjat med lite frost på insidan. Tror att jag använde Vallejo till det. Hytten är nu ihoplimmad så det blir svårt att komma åt insidan av vindrutan. Ska prova lite skrapning på utsidan.

Bjarne

Anmäl
2012-09-18 22:51 #47 av: Harvåker

Det har inte blivit så mycket gjort på Blitzen men jag har börjat måla chauffören.

Anmäl
2012-09-18 23:00 #48 av: Daywayfarer

#47: En av de snyggaste ansikten jag sett, det är viktigt att det inte blir för blankt med hud och textiler, detta ser kanon ut!

Enorma detaljer för övrigt, var har du köpt honom?

Anmäl
2012-09-18 23:17 #49 av: Harvåker

Tack!

Det är en Miniart Soviet tank crew winter som fått en arm utbytt och ett Tyskt huvud med vintermössa från Hornet. Alla emblem och militärjox är bortskrapat och fårskinnet är uppruggat med exactokniven. De använda delar är inringade på bilden nedan.

Anmäl
2012-09-19 17:26 #50 av: Daywayfarer

Tackar för infon, igen, mycket fint! Visste inte det fanns personal som är så detaljerade, måste blivit vilseledd av den groteska vagnchef som följde med min SU-100 från Tamiya. Dock visade den sig vara en väldigt gammal modell...

Anmäl
2012-09-19 18:14 #51 av: WilcoX

Ooootroligt vad fin !

 

Anmäl
2012-09-19 19:12 #52 av: Harvåker

Att byta till ett resinhuvud från t ex Hornet gör väldigt mycket för totalintrycket, även enklare plastgubbar kan bli riktigt fina med ett schysst resinhuvud, lite spackel och några tag med kniven. I sådana här fall tycker jag plastikkirurgi är helt ok... :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.