Annons:
Etiketterfartyg-båtarartiklar
Läst 6894 ggr
ElLobo
5/7/12, 10:10 PM

Queen Mary 2 (Revell 1:400) -- del 4

Det transatlantiska linjefartyget Queen Mary 2 har inte så långt kvar innan det är färdigt.

QM2

windh fortsätter med bygget av sin Queen Mary 2.

Tidigare tråddelar:

Annons:
[Orso]
5/9/12, 4:06 AM
#1

Hoppla hoppla. Inte nedgradera drottningen nu. Hon är inte ett kryssningsfartyg utan ett "transatlantic ocean liner" (vad nu det blir på svenska) Ett utdöende asläkte, jag vet inte om det finnns någon mer.

windh
5/9/12, 9:09 AM
#2

Jepp! Rätt sk va rätt orso! :P

ElLobo
5/9/12, 9:37 AM
#3

Bäst att jag tar och justerar texten då. Glad

windh
5/9/12, 3:13 PM
#4

Hehehe sådärja! Skrattande

windh
5/25/12, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu är förliga lastranar, extraankare samt extrapropellerblad på plats..

Dioramabyggare
5/29/12, 8:04 AM
#6

#5: Extra propellerblad på en Atlantångare… extra bandlänkar på pansarfordon/stridsvagnar kan jag ju förstå. Ett sådant fordon kan man ju stanna och "bara" byta ut de söndriga bandlänkarna på, men hur byter man propellerblad på ett fartyg långt ute till havs…??? Obestämd

Annons:
[Hayabusa]
5/29/12, 8:26 AM
#7

#6 Man byter nog aldrig propellerblad till havs, men det är givetvis en klar fördel att ha med sig sina egna reservdelar. Fartyg som dessa rör sig i alla delar av världen och skall man reparera t ex propellern så kan man ju inte förlita sig på att det lokala varvet har rätt delar på hyllan. Speciellt inte ett propellerblad som förmodligen är helt kundanpassat.

Dioramabyggare
5/29/12, 8:48 AM
#8

#7: Hihi ja jag tänkte nog lite väl "aspigt"*) om det med propellerbladbyte till havs… men du har en klar poäng där! "1-0 till Hayabusa" Flört!

*) "aspigt" relaterar till mitt Aspergers syndrom, vilket jag har diagnos på sedan mitten/slutet av 1990-talet.

[Orso]
5/29/12, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Dom är ganska maffiga i verkliga livet. Lite modern konst över dom.

[Orso]
5/29/12, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

och små är dom inte heller

windh
5/29/12, 10:10 AM
#11

Ja väldigt estetiskt tilltalande för att vara propellerblad. Måste dock måla dem mer silvriga.. sen ska ju även räckena böjas till….. Några bladbyten till havs blir det nog inte av men under t.ex. WWII kunde ju vissa örlogsfartyg faktiskt pumpa in vatten i fören så att propsen stack upp över ytan och kunde repareras.. det var grejer det!

windh
6/1/12, 12:01 PM
#12

Ledsen att det inte händer übermycket för tillfället… Söker jobb för fulla muggar och jag känner mig ganska matt på kvällen..

Dessutom har jag den där jobbiga känslan att "jag förtjänar inte att göra mina hobbyer nu, sålänge jag är arbetslös…"

Så jäkla segt…

Om det är NÅN i Malmöområdet som behöver anställa någon till något så hojta. Allt utom försäljning är intressant.

[RMSLiners]
6/1/12, 4:01 PM
#13

Kul. Kommer själv bygga upp den när jag är klar med Titanic men jag funderar på att installera LEDs i den ungefär som denna.

Annons:
StefanW
6/2/12, 11:15 AM
#14

#13 Den belysningen fick liv i modellen!

Stefan - Modellbyggare

Krikke
10/10/14, 12:58 AM
#15

Hej! Hur blandade du den gråa färgen till skrovet? Jag blandade 90/10 enligt manuealen men det kändes inte rätt överhuvudtaget så jag slog i lite mer svart men nej jag vet inte alltså… Får inte den där svartblåa lystern i det gråa som alla andra? Hur blandade du?

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

MarkusN
10/10/14, 4:30 PM
#16

#12 "jag förtjänar inte att göra mina hobbyer nu, sålänge jag är arbetslös…"

Naaj! Så tycker jag absolut inte du får tänka! Tvärtom, det är kanske nu din hobby är som viktigast! Jag återupptäckte min modellbyggarglädje igen efter ca 10 års dvala just under en period av arbetslöshet. Hobbyn höll hjärna och kreativitet igång i en annars tråkig och "motig" period. Modellbygge är fan i mig friskvård. Fortsätt bygga med ro! 👍

JaguarMkVII
10/10/14, 10:10 PM
#17

Jag hoppas innerligt att det löst sej för dej med jobb. Kan helt enkelt inte låta bli att ge mej in i tråden då jag är minst sagt inblandad i det där med bladen. QM2:s blad är inte avsedda för bladbyte under vatten vad jag kan påminna mej. Det behövs specialskruvar med hål för dränering av vattnet ur skruvhålen. Kan man undvika att byta under vatten försöker man göra det då det är svårt att bli av med allt vattnet under bladen.

Jag har aldrig riktigt förstått mej på varför man valt rostfria blad till QM2 då hon inte har speciellt hög isklass. Dessutom är de försiktiga med henne i hamn då hon inte hade några bladskador att tala om när jag var på hennes senaste dockning för ett par år sen. Propellrarna väger runt 35 ton styck så man har rejäl respekt när man hanterar dem. Vi är tre man när man monterar på en sån. En hanterar hydraulpumpen, en övervakar hydraulmuttern man driver med och den tredje håller koll på uppdrivningsförloppet och mäter allteftersom.  Resten håller säkerhetsavstånd i fall nåt händer. Min roll är trean. Senaste gången var mysfaktorn noll då vi tryckte upp den sista 0400 i nollgradigt med snöstorm….

Ja, det har tappats propellrar och propelleraxlar genom åren men vi har aldrig varit inblandade när sånt hänt, tack och lov.

Hon kommer att docka in i Hamburg under November 2015 och då kommer hon att ligga inne runt en månad då det är rätt mycket som ska göras.

Upp till toppen
Annons: