Fartyg

Queen Mary 2 (Revell 1:400) -- del 4

2012-05-07 22:10 #0 av: ElLobo

Det transatlantiska linjefartyget Queen Mary 2 har inte så långt kvar innan det är färdigt.

QM2

 

windh fortsätter med bygget av sin Queen Mary 2.

Tidigare tråddelar:

 

Anmäl
2012-05-09 04:06 #1 av: [Orso]

Hoppla hoppla. Inte nedgradera drottningen nu. Hon är inte ett kryssningsfartyg utan ett "transatlantic ocean liner" (vad nu det blir på svenska) Ett utdöende asläkte, jag vet inte om det finnns någon mer.

Anmäl
2012-05-09 09:09 #2 av: windh

Jepp! Rätt sk va rätt orso! :P

Anmäl
2012-05-09 09:37 #3 av: ElLobo

Bäst att jag tar och justerar texten då. Glad

Anmäl
2012-05-09 15:13 #4 av: windh

Hehehe sådärja! Skrattande

Anmäl
2012-05-25 12:30 #5 av: windh

Nu är förliga lastranar, extraankare samt extrapropellerblad på plats..

Anmäl
2012-05-29 08:04 #6 av: Dioramabyggare

#5: Extra propellerblad på en Atlantångare... extra bandlänkar på pansarfordon/stridsvagnar kan jag ju förstå. Ett sådant fordon kan man ju stanna och "bara" byta ut de söndriga bandlänkarna på, men hur byter man propellerblad på ett fartyg långt ute till havs...??? Obestämd

Anmäl
2012-05-29 08:26 #7 av: Hayabusa

#6 Man byter nog aldrig propellerblad till havs, men det är givetvis en klar fördel att ha med sig sina egna reservdelar. Fartyg som dessa rör sig i alla delar av världen och skall man reparera t ex propellern så kan man ju inte förlita sig på att det lokala varvet har rätt delar på hyllan. Speciellt inte ett propellerblad som förmodligen är helt kundanpassat.

Anmäl
2012-05-29 08:48 #8 av: Dioramabyggare

#7: Hihi ja jag tänkte nog lite väl "aspigt"*) om det med propellerbladbyte till havs... men du har en klar poäng där! "1-0 till Hayabusa" Flört!

*) "aspigt" relaterar till mitt Aspergers syndrom, vilket jag har diagnos på sedan mitten/slutet av 1990-talet.

Anmäl
2012-05-29 08:48 #9 av: [Orso]

Dom är ganska maffiga i verkliga livet. Lite modern konst över dom.

Anmäl
2012-05-29 08:50 #10 av: [Orso]

och små är dom inte heller

Anmäl
2012-05-29 10:10 #11 av: windh

Ja väldigt estetiskt tilltalande för att vara propellerblad. Måste dock måla dem mer silvriga.. sen ska ju även räckena böjas till.....

Några bladbyten till havs blir det nog inte av men under t.ex. WWII kunde ju vissa örlogsfartyg faktiskt pumpa in vatten i fören så att propsen stack upp över ytan och kunde repareras.. det var grejer det!

Anmäl
2012-06-01 12:01 #12 av: windh

Ledsen att det inte händer übermycket för tillfället... Söker jobb för fulla muggar och jag känner mig ganska matt på kvällen..

 

Dessutom har jag den där jobbiga känslan att "jag förtjänar inte att göra mina hobbyer nu, sålänge jag är arbetslös..."

 

Så jäkla segt...

 

 

Om det är NÅN i Malmöområdet som behöver anställa någon till något så hojta. Allt utom försäljning är intressant.

Anmäl
2012-06-01 16:01 #13 av: [RMSLiners]

Kul. Kommer själv bygga upp den när jag är klar med Titanic men jag funderar på att installera LEDs i den ungefär som denna.

Anmäl
2012-06-02 11:15 #14 av: StefanW

#13 Den belysningen fick liv i modellen!

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2014-10-10 00:58 #15 av: Krikke

Hej! Hur blandade du den gråa färgen till skrovet? Jag blandade 90/10 enligt manuealen men det kändes inte rätt överhuvudtaget så jag slog i lite mer svart men nej jag vet inte alltså... Får inte den där svartblåa lystern i det gråa som alla andra? Hur blandade du?

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

Anmäl
2014-10-10 16:30 #16 av: MarkusN

#12 "jag förtjänar inte att göra mina hobbyer nu, sålänge jag är arbetslös..."

Naaj! Så tycker jag absolut inte du får tänka! Tvärtom, det är kanske nu din hobby är som viktigast! Jag återupptäckte min modellbyggarglädje igen efter ca 10 års dvala just under en period av arbetslöshet. Hobbyn höll hjärna och kreativitet igång i en annars tråkig och "motig" period. Modellbygge är fan i mig friskvård. Fortsätt bygga med ro! Tummen upp 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.