Veckans bild #151: LCAC
Trumpeter har gett ut en modell med en lite ovanligare förebild: en luftkuddeförsedd landstigningsbåt.
US Navy Landing Craft Air Cushion (LCAC) är en byggsats som har getts ut av Trumpeter.
Den visar en luftkuddeförsedd landstigningsbåt som används av den amerikanska marinen.
Byggsatsen har katalognummer 00107 och är i skala 1:144.
Den innehåller 238 delar, huvudparten av dem gjutna i ljus- eller mellangrå styrenplast. Luftkudden (i uppblåst variant) är tillverkad i vinyl.
Satsen innehåller också ett fotoetsark med bland annat alla vindrutetorkare och ventiler.
Dekalarket har märkningsalternativ för LCAC-43 coh LCAC-57.
Den färdiga modellen blir 186 mm lång.
Länkar:
Mmm… en LCAC !!!! Jättehög "vill ha"-faktor…!!!!!!!!!!!
Ja visst, den ser fin ut!!
#1: Ja, jag kan förstå det! Själv skulle jag nog ha svårt att motstå Trumpeters uppskalade variant som föreställer en japansk LCAC i skala 1/72.
#3: Nä, stopp ett tag, ElLobo!! Så läckra modeller ryms inte inom min budget ens de närmaste åren … Trumpeters japanska LCAC kostar $100 på http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/tru/kit_tru_7301.shtml
Och jag tror inte jag har varit en så snäll pojke i år att tomten kommer till mig med både med en "Dragon Wagon", en LCAC i 1/72 och en i 1/144…
#4: Nej, kanske det, men annars kanske du måste lova att istället vara en snäll pojke i framtiden.
#5: Ja, det är nog bäst, hihi!
Tja den är ju lite större än min ryska sats med skala 1:144 mot 1:700, men är en ganska simpel konstruktion. Såg ett program där en amerikan skröt om att det var en nästa generation, engelsmännen hade tagit svävarteknologin så långt de kunde och sen hade amerikanerna lyft den till nästa nivå. Om jag hade varit där hade jag frågat honom om på vilket sätt den var revolutionerande i förhållande till de engelska, det enda jag såg var en svävande pråm (det enda revolutionerande var väl att amerikanerna slutligen lärt sig att bygga svävare)
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#7: "lyft den till nästa nivå"… synnerligen träffande formulering, med tanke på principen för svävfarkoster!!! (Jag kunde inte låta bli… )
#7 igen: Enligt wikipedia var varken amerikanerna eller ens engelsmännen först; 1915 hade österrikaren Dagobert Müller konstruerat och byggt världens första fungerande svävfarkost.