Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Gruppbyggen

GB #46: Slaget om Atlanten

2011-08-09 13:03 #0 av: ElLobo

Här kommer ett önskat gruppbygge. Det här har temat Slaget om Atlanten.

logga GB #46

 

Gruppbygge #46: Slaget om Atlanten

 

Startdatum:                      1 oktober 2011

Stoppdatum:                    30 september 2012

 

Gruppbyggets tema omfattar alltså alla slags byggen med temat Slaget om Atlanten.

Anmälda byggen ska då naturligtvis ha en anknytning till gruppbyggets tema. Välmotiverade bidrag har som vanligt alltid en stor möjlighet att få vara med.

Modellen får vara påbörjad, men inte till mer än hälften.

Alla slags byggen och tillbehör är tillåtna, liksom alla skalor. Och alla material, det måste alltså inte bara handla om plastmodeller.

Alla intresserade anmäler sig här, men som vanligt sker sedan presentationen av byggena i separata trådar. Anmälning är tillåten fram t o m 31 augusti 2012.

 

Deltagarlista finns i del 2

 

 

LänkGruppbyggen - sammanställning

 

Anmäl
2011-08-09 16:11 #1 av: starhawk

Jaha ja! där kom den! Tja jag anmäler väl friskt som vanligt, jag börjar med en Academy Consolidated PBY-5 Catalina i skala 1:72 jag skall bygga den som en Coastal Command version så den hör hemma i Atlanten, sen har jag ju åtminstone sex pråmar som plaskat runt i Atlanten återkommer med dom sen

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2011-08-09 20:45 #2 av: JaguarMkVII

Eder tidsoptimist anmäler sej härmed också. För mej blir det Trumpeters Liberty-fartyg i 1:350 med fotoets från GMM. Idén jag har är att såga av delar av skrovet och sätta den i ett havsdiorama där det råder full storm med vågor så höga att den börjar ta vatten över sej på fördäck.

Anmäl
2011-08-09 23:29 #3 av: WildeSau

Tillagda

#2 Som ett litet tips på ett stämningsfullt diorama. Kolla in denna på ATF .

Grumman Gosling, gummiflotte och mörka ödesmättade vågor.
Inlägg #279423

Anmäl
2011-08-10 02:05 #4 av: denstore

Jag tänkte ställa upp med antingen Hood eller King George V (önskemål?). 1/350 såklart.

Anmäl
2011-08-10 07:18 #5 av: WildeSau

#4 King George V givetvis. Hood känns mer som en relik från förr.

Anmäl
2011-08-10 08:39 #6 av: denstore

#5 visst kan man se det så. Fast man kan också se det som att Hood var större, tyngre och hade större kanoner.:)
I verkligheten var nog KGV-klassen modernare skepp, som dock led av en hel del kompromisslösningar för att kunna uppfylla Washington-fördragets regler. Dock så fanns de på plats när det gällde, och löste sina uppdrag efter sitt manskaps bästa förmåga.

Anmäl
2011-08-10 09:42 #7 av: WildeSau

#6 Hood's bedrifter under WW2 inskränker sig väl till deltagande i överfallet på den förankrade franska flottan utanför Algeriet, guppandes i Scapa Flow färdig för stor översyn till den stora oljefläcken utanför Danmark. Säkerligen ett hårt slag på en nationalikon från lite efter första världskriget.

KGV var väl betydligt mer framgångrik och överlevde även kriget.

Om än inte lika snabba som Hood. Nelson och Rodney hade ännu grövre kanoner och var även de överlevare.

Anmäl
2011-08-10 10:52 #8 av: denstore

Grejen är väl iofs att Hood var en slagkryssare, och borde därför inte gått i närkamp med Bismarck. Hela konceptet är att köra ifrån allt man inte kan skjuta i bitar från betryggande avstånd.
Jag vet inte om överlevnadsstatistiken är så rättvis. Det handlar helt om vilket motstånd man utsätts för. Yamato och Bismarck-klasserna var t.ex. bättre fartyg på de flesta sätt än KGV, men sänktes likväl.
Ska man jämföra med något annat, så ska man kanske jämföra med andra fartyg bygga efter samma premisser, och då tror jag att såväl de franska som amerikanska Threaty-slagskeppen var överlägsna KGV-klassen.
Jag har faktiskt funderat på att bygga något av dem också, så de kan få ingå i potentiella byggalternativ.:)

Anmäl
2011-08-10 11:36 #9 av: starhawk

#8: Nej! det där stämmer inte riktigt! Hood projekterades som en slagkryssare, men efter erfarenheterna vid Jutland så färdigställdes hon som ett snabbt slagskepp, med ett betydligt uppgraderat pansarskydd, hon fick trots detta behålla titeln slagkryssare. Dessutom är det inte helt klart vad hennes undergång berodde på, att Bismarck sänkte henne förefaller inte särskilt troligt, hon sköt mest blindgångare, av dom sju projektiler som träffade Prince of Wales detonerade inte en enda.

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2011-08-10 14:35 #10 av: denstore

I stort sett alla battlecruisers döptes om och uppgraderades efter Jutland. Det är mer en politisk manöver. Fast battleship blev namnet för vad som tidigare hade varit battlecruiser. Hood var definitivt inget slagskepp, varken som byggd eller i tjänst, och hela brittiska flottans kommando var medveten om hennes svagheter.

Jag tror faktiskt att de flesta moderna källor är ense om att det var Bismarck som sänkte Hood. De som tvivlar är oftast inne på att bränder på Hood skulle nått till huvudmagasinet. Jag är tveksam. Det luktar för mycket brittisk patriotism om teorierna att Bismarck inte sänkte henne. Den enda alternativa teori jag verkligen kan köpa är att det skulle kunna varit Prinz Eugenes huvudartilleri som sänkte henne. Man hade nått in i zonen där både Bismarck och Hood sköt eld som slog mot huvudpansaret, men Prinzen var fortfarande inom avstånd för lobbande eld från sina 20cm-pjäser. Dock så uppskattas den teorin sällan, då det för britt-fansen betyder att Hood blev sänkt av en kryssare, och för tyskfanatikerna att Bismarck inte lyckades prestera något alls.Glad

Angående blindgångarna kan det nästan kvitta om de detonerar eller inte vid en sådan träff. En av de som penetrerade PoW hade först gått genom 25m vatten, innan den sedan penetrerade torpedskyddet och ett antal väggar, innan den lade sig till rätta vid pansarbältet. Vi pratar om en fruktansvärd kraft. Kommer en liknande (blind) granat att träffa rakt i ammunitionsförrådet, så tror jag att det kvittar om den detonerar eller inte. T.o.m. kan det vara så att den sena eller obefintliga detonationen t.o.m. har gjort att den penetrerade djupare. Oavsett, så sjönk Hood som en sten, och Prince of Wales var ruskigt illa ute, i och med att i stort sett hela hennes huvudartilleri hade upphört att fungera. Hade inte Lutjens haft order om att undvika strid med brittiska ytenheter, och fortsatt striden, så hade nog PoW mött bottnen tidigare än hon sedermera gjorde. 

Anmäl
2011-08-10 15:10 #11 av: starhawk

Det är riktigt att dom tidigare slagkryssarna rustades upp, men Hood var under byggnad och kunde därför drastiskt ändras med åtskilliga hundra ton extra pansar. Dom övriga slagkryssarna var därför fortfarande slagkryssare (utom dom som byggdes om till hangarfartyg så klart) medans Hood var en av sitt slag. Du nämner Bismarck och Prinz Eugen men det finns en tredje part som kunde ha sänkt Hood, nämligen hon själv hon hade vid denna tidpunkt gått länge med den gamla utgångna korditen i durkarna och den blev instabil med tiden, man hade redan under mellankrigstiden infört en betydligt stabilare kordittyp men det betydde inte att man gjorde sig av med lagren av den gamla korditen, det dröjde ett par år in i kriget innan bytet var helt genomfört. Klart är emellertid att det inte var en magasinexplosion hon råkade ut för, vid magasinsexplosion uppstår typiskt en hög flamma från skeppet och sen kommer den väldiga explosionsknallen, i Hoods fall kom en flamma men istället för att dö ut som vid en magasinsexplosion så stod den kvar som en rytande låga, och ingen explosionsknall hördes, det är alla vittnen överens om. Undersökningar av Hoods vrakrester visar vidare att hon verkar utbränd inifrån

Att Prince of Wales inte gjorde så bra ifrån sig var ju knappast konstigt, hon var ju inte riktigt färdig och hade både varvsarbetare och vapentekniker från Armstrong kvar ombord, som vanligt med denna klass var det kvadrupeltornen som krånglade

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2011-08-10 15:24 #12 av: denstore

Alla källor jag har sett var överens om att hon hade en magasinexplosion (Chesnau, Tarrant). T.o.m. med Ballards bilder har väl visat på just detta. Vad har du för källa till att hon inte skulle råkat ut för detta?

Åtskilliga hundra ton är rätt lite på ett 40000 ton tungt fartyg. Det extra pansar som Hood fick gjorde henne inte till ett slagskepp. Och jag kan heller inte påstå att jag någonsin har sett henne nämnas som ett sådant heller.

Angående PoW, så fortsatte problemen med huvudartilleriet hos typen rakt igenom karriären. De tre tillfällen de var i strid hade samtliga tre problem med tillförlitligheten. Visst är det så att det var kvadrupeltornen som bråkade, men när de utgör 80% av huvudbeväpningen, så blir det problem....

Anmäl
2011-08-10 15:58 #13 av: starhawk

Kan inte ange exakt källa till detta eftersom jag plöjt igenom åtskilliga böcker vid researchen inför detta och andra kapitel i min planerade bok. Många källor anger, av lättja verkar det som, magasinsexplosion. Dom som går in på djupet lite mer diskuterar just frånvaron av explosionsknall som tydligen är symptomatiskt för magasinexplosion. De tre överlevande och jagarbesättningarna i området är rörande överens om att ingen knall hördes.

Exakta vikten som las till kommer jag tyvärr inte ihåg men det var en omfattande uppgradering det var frågan om, hittar tyvärr inte källan till den bland alla böcker jag har i ämnet, men dom ställde också frågan som jag gör: varför fick hon behålla slagkryssarklassificeringen trots den omfattande ombyggnaden

Jo King George V klassen hade problem med dom där kvadrupeltornen hela kriget även om dom tydligen fick lite fart på dom senare Duke of York fick ut 68% av full eldkraft under slaget vid Nordkap då Scharnhorst sänktes

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2011-08-10 16:22 #14 av: denstore

Fast 68% är rätt uselt.

Jag ställer mig dessutom fortfarande tveksam till att det inte skulle varit en magasinsexplosion. Jag har också plöjt ett antal böcker under åren, och aldrig sett något annat föreslås. Starten till explosionen diskuteras, men som sagt, jag har aldrig sett någon utom du hävda att det inte var en del i förloppet. Även admiralitetet fastslog att det var en magasinsexplosion, med start i antingen i 4" eller 15"-magasinen. Om den uppstod p.g.a. av träff i torpeder, direktträff i magasinet eller p.g.a. av branden på båtdäcket.

Angående definitionen för battleship eller battlecruiser, så brukar man ju säga att ett slagskepp skall kunna tåla träffar från sin egen beväpning. Hoods 12-tums pansarbälte gjorde det definitivt inte. Frågan är iofs ifall Queen Elizabeth-klassens 13-tums gjorde det, men annars är de ju mer eller mindre arketypen för fast battleship.

Oavsett skulle Hood inte ens i sitt uppgraderade utförande kunnat vara säkert i en match mot slagskepp i sin egen generation. Såväl den amerikanska Coloradoklassen som den japanska Nagato-klassen hade troligtvis kunnat skjuta henne i bitar redan på 20-talet. Nagato var dessutom rätt snabb även hon.

Anmäl
2011-08-10 16:46 #15 av: starhawk

Har hittat lite siffror på uppgraderingen

Beräknat deplacement före uppgradering: 36300 ton

Beräknat deplacement efter uppgradering: 41200 ton

Och pansarvikten före uppgradering: 10100 ton

efter uppgradering: 13550 ton

det blir alltså 3450 ton extra pansar. Pansardelen har alltså växt från 28% till 32%  av totalvikten trots den ökande vikten beroende på dom förstärkningar av skrovet som krävdes för att klara den ökade pansarvikten. Nackdelen var att hon låg djupare i vattnet och fick mycket lägre fribord vilket i sin tur ledde till att hon snart fick namn om sig att vara det våtaste skeppet i Royal Navy

Om det var en magasinsexplosion hur förklarar man då frånvaron av explosionsknallen? jag lutar snarare åt att det var en korditbrand

Fast nu är vi en bra bit från ämnet i denna tråd! Ursäkta ElLobo

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2011-08-10 17:02 #16 av: denstore

Jag tror inte vi kommer att komma så mycket längre i detta fallet. Jag får väl skriva en bok också, så kan vi väl se vem som sågas värst.

;-)

Anmäl
2011-08-11 01:05 #17 av: ElLobo

#15: Ingen fara. Det var riktigt intressant att följa diskussionen.

Anmäl
2011-10-09 18:19 #18 av: ElLobo

Skulle det nu råka vara någon som missat datumet i kalendern, så kan jag tala om att det är tillåtet att bygga för fullt sedan ett antal dagar.

 

 

Anmäl
2011-10-09 20:58 #19 av: JaguarMkVII

#18: Jodå, det är noterat men av praktiska skäl blir byggstarten först i mitten på december för mej. Det är i princip paus på allt annat i byggväg också fram till dess.

Anmäl
2011-10-09 21:09 #20 av: ElLobo

 

Anmäl
2011-10-17 23:33 #21 av: AATC-86

Jag passar på och anmäler min Fairey Swordfish Mk. I, från Revell i skala 1/72.

Det är samma modell som jag anmält till GB #44. Passar bra eftersom jag tänkte göra ett av planen som deltog i anfallet mot Bismarck.

Anmäl
2011-10-18 12:36 #22 av: ElLobo

#21: Jag lägger in den i den här listan också.

 

Anmäl
2011-10-20 01:19 #23 av: TommiN

tänkte kolla om min German fast attack craft S-100 från Revell i skala 1:72 kan få vara med.. Glad.

Anmäl
2011-10-20 09:48 #24 av: ElLobo

Klart den får! Jag lägger till den.

 

Anmäl
2011-11-04 18:45 #25 av: TobbeA

En P-51D Mustang stationerad i england ska väl funka för detta GB? Isåfall tar jag med en i skala 1:48 från Tamiya.

Anmäl
2011-11-05 10:16 #26 av: ElLobo

Om de användes i samband med Slaget om Atlanten så passar de självklart in. Jag lägger till ditt bygge i listan.

 

Anmäl
2011-11-05 10:37 #27 av: denstore

Fast gjorde de det? Jag har inget minne av att Mustanger användes för något sånt? Det var väl t.o.m. så att man helst skeppade P-51:orna med båt över, medan P-38:orna flögs. Britterna använde inte Mustangen för flygspaning till havs, (Spitfire och Mosquito över kustområden, Wellington och Catalina över öppet hav), och inte jänkarna heller. P-51:an var bra på mycket, men man ville helst inte flyga över öppet hav med den.

Men det är inte jag som bestämmer.Skrattande

Anmäl
2011-11-05 10:55 #28 av: ElLobo

Jag har ingen aning om Mustanger verkligen användes över Atlanten och har aldrig hört talas om det, men den får ligga kvar i listan tills någon har bevis om att de inte användes där.

 

 

Anmäl
2011-11-06 21:08 #29 av: WildeSau

Jag dyker upp med das Boot, U96. Glad

HobbyBoss 1/700 U-Boot Typ VII C

Anmäl
2011-11-06 22:02 #30 av: ElLobo

Vad trevligt! Glad

 

Anmäl
2011-11-07 14:09 #31 av: AATC-86

ElLobo,

Jag vet inget om huruvida mustanger användes över Atlanten eller ej, men jag undrar hur ett bevis för att de inte gjorde det skulle se ut?

Vare sig britter eller amerikaner lär ha skrivit rapporter om hur mustanger inte användes över Atlanten, lika lite som Röda Armén lär ha skrivit rapporter om att de inte blivit attackerade av marsianer. Flört

Anmäl
2011-11-07 14:23 #32 av: erihan

Hittade det här:

Squadron 309 "Land of Czerwien", the only Polish squadron formed in Scotland, was created as an army cooperation squadron late in 1940 at Renfrew west of Glasgow...  During 1942 the squadron started to transition to "Mustangs" where it patrolled the east coast of Scotland, the North Sea and made attacks in coastal waters off Norway.  The squadron with a mixture of Lysanders and Mustangs was based at Kirknewton west of Edinburgh from March 1943, before heading south to England at the beginning of June. Some elements of the squadron operated from Longside (Peterhead) airfield from January 1943. After returning to Scotland, from March 1944 it was on air defence duties based at Drem east of Edinburgh and in November it was back at Longside on convoy patrol. It later transferred to 133 Polish Wing and its last mission was the attack on Berchtesgaden in late April 1944.  

Anmäl
2011-11-07 14:50 #33 av: TobbeA

Låter bra det där #32 nu kanske vi får se fler Mustanger i detta gruppbygge.

Anmäl
2011-11-07 15:09 #34 av: WildeSau

#32 Det borde vara en Mustang Mk.I med Allisonmotor isåfall.

309.Sqn

Anmäl
2011-11-07 16:37 #35 av: erihan

#34

Nja, man kan ju också tänka sig att gestalta leveransen av Mustanger till Sverige under krigsslutet. De flögs omärkta över Nordsjön mitt under brinnande krig...

Finns en rolig text här ur en amerikansk pilots perspektiv...kul passage när han två gånger flyger under en bro i Stockholm i väntan att få landa på Bromma och får ett glas mjölk när han kommer fram!

http://www.crump.co.uk/wild-bill/delivering-mustangs/

Anmäl
2011-11-07 17:22 #36 av: Azgaron

Kul artikel! Tyckte det här var rätt kul! "in a town called Salts Jobaden" Flört

 

Anmäl
2011-11-07 20:00 #37 av: erihan

Ja, och Swiss airforce at Uppsala....

Anmäl
2011-12-06 17:21 #38 av: JaguarMkVII

Jahapp, då var jag då hemma efter att ha klafsat runt i leriga torrdockor i en månad. Innan jag åkte hem i går så tittade jag in hos Rettkowsky i Hamburg. (Affären ligger i mindre trevliga omgivningar där det pågår en hel del skall vi säga, informell tjänsteorienterad handel...) Hursomhelst så är sortimentet omfattande och jag fastnade för Dragons nyutgivna Z-31 jagare. Då denna var stationerad i Norge under stor del av sin aktiva tid så byter jag härmed ut Libertyfartyget mot den. Jag är ledig några dagar så jag tänkte dra i gång bygget under morgondagen.

Anmäl
2011-12-06 21:28 #39 av: ElLobo

Då ändrar jag i listan.

 

Anmäl
2012-07-15 12:38 #40 av: starhawk

Då är det väl dags att ta tag i det här, Catalinan är redan anmäld ser jag då anmäler jag Trumpeteers Hood i skala 1:350 med uppgrade set och Tamiyas King George V i samma skala, sen slänger jag in Trumpeteers Richelieu i skala 1:700 den hann jag inte med i kriget mot Japan men innan hon hamnade i fjärran östern flottan var hon med i brittiska Home Fleet så då platsar hon här

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2012-07-15 12:44 #41 av: ElLobo

#40: Då lägger jag in dessa.

Anmäl
2012-07-15 15:00 #42 av: starhawk

Höll nästan på att glömma bort jag har ju Tamiyas Rodney i skala 1:700 också den passar ju bra in i detta GB

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2012-07-15 15:04 #43 av: ElLobo

#42: Den hamnar strax i listan.

 

Anmäl
2012-07-22 17:52 #44 av: Bigmek

Det behövs lite fler fartyg tycker jag och eftersom jag passande nog precis börjat på Tamiyas Tirpitz i 1/350 så tar jag och anmäler henne! :)

Anmäl
2012-07-22 17:59 #45 av: ElLobo

#44: Då ska jag lägga till henne i listan.

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.