Tidskrifter / Referenslitteratur

Av gammal fin årgång

2007-04-26 14:31 #0 av: ElLobo

Stiftelsen Skånes Flygmuseum gav 1976 ut en liten häftad bok om ett av världens mest tillverkade flygplan, DC-3:an, och som glädjande nog fortfarande kan ses flyga på den svenska himlen.

 

Boken är utgiven av Stiftelsen Skånes Flygmuseum i en numrerad upplaga av 1 000 exemplar.

Den är tryckt hos Tryckbaren i Lund 1976.

Boken innehåller 58 sidor samt en ritning i skala 1:150.

 

Varför just DC-3? Kanske därför att knappast något flygplan har uppmärksammats som detta.

Linjerna är klassiska. Välproportionerade och välbekanta för alla som känner till flyg.

Ännu vet ingen hur gammal en DC-3:a kan bli! Redan i början av 50-talet gick ryktet genom flygvärlden att DC-3:an, den trogna gamla arbetshästen, hade tjänat ut och skulle förvisas till någon uppställningsplats på ett flygfält, i bästa fall till ett museum. Men så blev det inte.

Det är kanske det mest lyckade av alla flygplan.

Flygplanet flög första gången den 17 december 1935 kl 15.00 från Clover Field, nuvarande Santa Monica, Los Angeles.

Knappast något flygbolag eller flygvapen har kunnat undvika det mångsidiga flygplanet.

Totalt byggdes, efter de uppgifter man har fått fram, 13 800 DC-3:or med efterföljare och efterapningar.

Det blev C-41:or, C-47:or Skytrain (RAF Dakota), C-48:or, C-49:or, C-50:or, C-51:or, C-52:or, C-53:or Skytrooper (Dakota II), R-4D1,2,3 samt C-68:or (DC-3A).

I Japan licensbyggdes bl a Nakajima L2D2 och L2D3, i Sovjetunionen PS-84 och Lisunov Li-2.

Boken innehåller bilder på varje uppslag. Där finns en bild på en en ganska unik maskin, en DC-2 1/2, en DC-3:a som förlorade sin vinge, fick en vinge från en DC-2:a och sedan flög igen.

Det finns bilder av DC-3:an med pontoner och även flygandes helt utan motorer m m.

I boken finns smakprov på DC-3:ans äventyrliga förflutna, faktatabeller över FV:s Tp 79:or, artiklar över DC-3:an i Sverige och i Flygvapnet.

Boken avslutas med datauppgifter om DC-3:an, lite faktauppgifter om alla svenska civilregistrerade samt foton av en del plan.

 

Har ni tur, så kan ni kanske komma över ett exemplar av boken på något antikvariat eller liknande.

Av: ElLobo

Datum för publicering

  • 2007-04-30
Anmäl
2007-04-30 11:22 #1 av: StefanW

I mina ögon så det ibland det vackraste propellerplan jag vet. Man minns det tydligt från det man var liten och blir påmind om det i många filmer. Att det fortfarande finns exemplar som flyger tycker jag är skoj.

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2007-04-30 11:34 #2 av: ElLobo

Ja, jag kommer ihåg en av FJS-Dagarna då Tp 79:orna gjorde sin sista större flygning innan pensioneringen. Detta måste ha varit i början av 80-talet. Ljudet när det kommer tre stycken strykandes på låg höjd över Flugebyn varr ju helt underbart!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.