Flyg

Flygande hangarfartyg!

2007-06-11 10:14 #0 av: StefanW

USS Macon (ZRS-5) var ett luftskepp som hade 5 st F9C Sparrowhawk som kunde starta och landa från luftskeppet.

 

Lite fakta: Byggd i Akron, Ohio av Goodyear-Zeppelin. Den blev klar den 11 mars 1933, endast några veckor efter det att syster fartyget USS Akron (ZRS-4) hade gått förlorad med stora förluster. Den togs i tjänst den 23 juni 1933 med Alger H. Dresel som befälhavare. Macon hade helium fyllda celler. Den 6 juli 1933 vid Lakehurst, New Jersy så landade det första planet.

Det fungerade så att det fälldes ner en "trapetsbom", som flygplanet skulle haka i. Det gällde för piloten att anpassa hastigheten och samtidigt försöka träffa bommen med kroken som var monterad ovanpå flygplanet. När den manövern var klar så hissades planet in i luftfarkosten!

 

Data: USS Macon

Längd: 239 m

Diameter: 40,5 m

Höjd: 44,6 m

Volym: 184,000 kubik m.

Hastighet: Max 140 km/t

Hemma basen var NAS Sunnyvale (numera Molfett Federal Airfield) Macon hann med 54 flygningar på totalt 1,798 timmarunder 23 månader som den var i tjänst.

 

USS Macon förliste i Stilla havet den 12 februari 1935 i en storm vid Point Sur, Kalifornia. Av de 83 som fanns ombord så förolyckades "bara" 2 personer. Det var mycket tack vare de varma förhållanden som rådde och att man hade försett de ombordvarande med flytvästar för att undvika samma öde som syster fartyget USS Akron.

Efter dessa händelser så var epoken med de flygande hangar fartygen över. Man har senare provat att ha mindre plan som skulle kunna starta och landa från större bombflygplan, men det är en annan historia...

 

Det finns idag en F9C Sparrowhawk bevarad på National Museum of Naval Aviation, Pensacola Florida.

Skulle man vara sugen som jag på att bygga en så finns det några modeller som t.ex.

 

 

 

//Stefan

 

Relaterade länkar

Av: StefanW

Datum för publicering

  • 2007-06-11

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2007-06-11 10:21 #1 av: ElLobo

En intressant idé! Synd att det inte blev någon egentlig fortsättning, detsamma gäller luftskeppen. Det måste ha varit en upplevelse att se dessa stora luftskepp glida fram i skyn!

Anmäl
2007-06-11 10:23 #2 av: StefanW

#1 För att inte tala om konststycket att "landa"

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2007-06-11 10:29 #3 av: ElLobo

Ja, man tycker ju att det skulle vara ganska svårt med kroken när det gäller vanliga hangarfartyg, liksom att hitta rätt vid lufttankning, men det här är väl definitivt pyssel på samma nivå! Flört Och inte har de någon direkt stoppsträcka att tala om!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.