Annons:
Etiketterreseskildringarartiklar
Läst 9330 ggr
StefanW
2007-08-12 23:12

Englands resan 2007.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under juni,juli genomförde vi en resa till olika museer i England, främst flygmuseer, men vi hann också med ett helikoptermuseum (störst i England, antagligen eftersom det var det enda i England) somt Bovington Camp världens största pansarmuseum (även amerikanerna säger det, så då måste det ju vara sant!)

Färden startade den 26 juni från Stockholm och gick via Oslo till Bergen där färjan gick över till Newcastle-upon-Tyne så mitt på dagen den 29 juni rullade vi av färjan och satte kurs mot York och vidare direkt till Yorkshire Air museum, eftersom det var soligt och fint men skulle bli regn nästa dag. Det var fråga om ett återbesök, främsta objektet var museets Handley Page Victor, som är en av mina favoriter.

Chieftain det senaste tillskottet till museets fordonssamling

Visst är hon vacker! Handley Page Victor

Men den här är inte vacker Harrier GR 3, attackversionen

Givetvis fanns det många fler flygplan där, Canberra, Tornado, Buccaneer, Dakota, Mosquito för att nämna en del, samt museets favoritrenovering, en Halifaxbombare.

Efter övernattning straxt utanför York fortsatte färden till Duxford via Newark.

Duxford ligger precis söder om Cambridge och där ligger Imperial War Museum Duxford. Dom har flera hangar med utställningar och ett stor nybyggd hall med namnet Airspace där dom hängt upp dom flygplan som tidigare stod utomhus, den skulle vara öppen i juli och datumet var nu den 2 juli, men den var inte öppen!! Stor besvikelse (??nytt besök??).

Rysk attackhelikopter Hind

Sea Vixen med sin lustiga asymmetriskt placerade huv

American Hall innehöll alla dom amerikanska plan men ville se, B 52, U 2, F 111, A 10, SR 71 osv. osv. helt underbart!

American Hall dominerades helt av denna BBB (Big, Bad and Beutiful) B 52

Tyst svart och underbar SR 71 Blackbird!

Lite äldre representanter, B 29 Superfortress.

Faceup på en effektiv tankdödare A 10 Warthog.

Duxford har även en Land Warfare Hall som har en hel del fordon

Pebben ville visst ha Kübelwagen, duger det med den amfibiska varianten Schwimmwagen?

Den där pelaren ligger illa till om den där IS 2 får för sig att köra iväg!

Vi fortsatte runt London till Sevenoaks där vi svängde in mot Crystal Palace Park för att kolla på dinosaurierna gjutna i betong som finns där.

Även en del utdöda däggdjur finns där som denna irländska jättehjort.

Så trodde man dom såg ut då (senare delen av 1800-talet) Megalodon, rovödla.

Från Sevenoaks gick färden vidare till Wareham, efter en liten avstickare till Dover för att kolla på dom vita klipporna, en del av dem var snarare grå. I Wareham övernattade vi på Angelbury house, Lawrence av Arabiens stamställe, hans plats fanns markerad med en mässingsskylt i matsalen. Sen bar det av till Bovington Camp, delar var emellertid avstängda eftersom man var i färd att genomföra en utbyggnad av museet (??återbesök??)

Little Willie, den första provvagnen som startade alltihop

Mark VIII Liberty som precis missade kriget.

Independence en av dom många flertorns vagnarna under mellankrigstiden.

Köningstiger eller Tiger II med sin mäktiga 88:a. Detta exemplar är försett med Porschetornet

En värdig motståndare till Tigern? Amerikanska M26 Pershing

Det tyska monstret, en Hunting Tiger

Det brittiska svaret, Tortoise,  en rörlig bunker med en 32-pundskanon!

Lite modernare vagnar, en rysk BMP-1 beväpnad med den beryktade Sagger-roboten

Sedan for vi vidare till Weston-super-Mare, ja det vill säga vi for aldrig in i staden, vi övernattade i en liten håla utanför, och for följande dag till Helikopter museet som ligger straxt utanför staden. Museet är inte så stort, endast ett stort hangar

Ka-25 Hormone heter den här visst, lägg märke till den koaxiala rotorn.

En fransk Super Frelon, den största i museet

Vi for vidare tillbaka till Newark, via Warwick den här gången. Newark Air Museum hade två hangarer och åtskilliga plan stod ute. Det fanns åtskilliga Canberra, men huvudattraktionen ur vår synvinkel var ändå Vulcanbombaren, den i Duxford var ju inne i Airspace så den såg vi aldrig. Brevid den låg en Blue Steel, en s.k. standoffmissil. Två svenska plan fanns i samlingarna en Viggen och en Draken, den sistnämnda tyvärr med dansk märkning.

Vulcanbombare utgör en mäktig syn, den är visst fortfarande världens största deltavinge.

Det enda helsvenska inslaget, Viggen

Om britterna hade haft kvar den här hade det gått bättre vid Falklandsöarna, Fairey Gannet.

Ja sedan for vi tillbaka till Newcstle via Thirsk och tog färjan till Bergen och åkte hem till Stockholm via Oslo. Var hemma den 16juli.

Text och foto Kjell Lövström

Av: Starhawk

Datum för publicering

  • 2007-08-12

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Sven-Erik
2007-08-13 00:07
#1

Vilken spännande resa!!!! Tänk att bara få åka runt på alla museer och spana på alla intressanta saker!
Mycket fina bilder också!! Tackar!!

StefanW
2007-08-13 00:18
#2

Jag vill också framföra ett stort tack för all text och bilder som du ville dela med dig av! Mycket underhållande läsning!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
2007-08-13 00:18
#3

Instämmer! Mycket intressanta bilder.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Hompe
2007-08-13 12:49
#4

Ja mycket intressant vore kul o resa så nån gång….

pebben
2007-08-13 13:20
#5

oj vad mycket godis! dags för en the resa kanske?!  Fot i munnnen

//pebben

StefanW
2007-08-13 15:06
#6

#5 Jag skulle också vilja göra en resa runt Bl.a. England och besöka museum och andra intressanta platser som är relaterade till hobbyn i någon form. Att göra det så man även kan besöka Telford under utställningen där, är något jag hoppas man hinner innan man drar på sig träfracken.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Annons:
starhawk
2007-08-13 18:36
#7

Vi har gjort en antal såna här resor till England, vi har besökt Fleet Air Arm museum i Yeovil, RAF museum i Hendon och Cosford, Armoury museum i Leeds, Naval museum, Submarine museum, Artillery museum och Explosion museum i Portsmouth samt Imperial War Museum och kryssaren Belfast i London.

Så om intresse föreligger kan jag skriva ett par artiklar till

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
2007-08-13 18:47
#8

#7 Det vore väldigt kul om du ville skriva mer! Det är något visst med reseskildringar och foto från intressanta platser. Det väcker en nyfikenhet att läsa mer och själv åka till samma ställen!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
2007-08-13 19:15
#9

Ja det det låter spännande!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Svake
2007-08-13 22:22
#10

Men vad säger du, Harrier Gr.3 är ju vacker!  Skrattande  jaja smaken som baken, tur att den är delad. En drömresa ser det ut att ha varit, har varit på Duxford en dag och den räckte inte till.

Sven-Åke

Azgaron
2007-08-13 23:49
#11

Jag skulle inte ha nått emot att ha nån av Airfix Harriers i 1/24. Fast de går ju på en vacker slant.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

StefanW
2007-08-13 23:56
#12

#11 Den finns vad jag vet i två olika kartonger från Airfix

Tror inte att det är omöjligt att hitta ett ex på Ebay eller dyligt. Har inte sett den hos någon handlare på länge.

Stefan - Modellbyggare

starhawk
2007-08-14 00:14
#13

#10: Jo, smaken är ju delad, själv föredrar jag Sea Harrier (dom hade en på Fleet Air Arm)

#8 o. #9: Jag får väl se vad jag kan pula ihop, det hela är uppdelat på flera resor som inkluderade annat också

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Azgaron
2007-08-14 02:06
#14

#12 Jo, jag har sett en och annan på ebay, men de brukar liksom Airfix övriga 1/24 gå upp rätt bra i pris och går åt som smör i solsken. Jag såg att det ska finnas både GR3 och Sea Harrier FRS-1 i den skalan från Airfix.

#13 Jo Sea Harriern är snyggare än GR3an, vars nos kanske inte är den snyggaste.

Ser som sagt fram emot vad du knåpar ihop.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

bongus
2007-08-17 21:31
#15

Grattis Stefan

 Jag var på Duxford Air Legends i juli. Det var inte alls tråkigt. CoolSurfa gärna in på deras hemsida. Jag tror att det var ett 50-tal flygande maskiner. 31 stycken samtidigt i flyby. Flera Spit Hurricane och Mustang. En B17 och en Lancaster i luften och mycket, mycket annat. Massor med stånd där de säljer allt från kalendrar och tröjor till modeller och flygplansinstrument. Alla museer öppna inklusive de hangarer där renoveringar pågår. Det är inte jättebilligt men en monsterupplevelse för den kolvmotorflygintresserade.

Vi hade VIP-pass vilket ger tillgång till flightwalk på förmiddagarna (5-10m från flygplanen) samt riktigt bra platser under flyguppvisningen. Jag tycker det är värt de extra pengarna.

 En rekommendation är att bo på Sleeperz hotel som är precis vid järnvägsstationen där bussen till Duxford går. Hotellet är inget särskilt men ligger på rätt ställe.

 /M

bongus
2007-08-18 12:18
#16

Jag insåg just att det inte var Stefan som rest.Generad

Tipsen kvarstår dock - fantastiskt!

 /M

StefanW
2007-08-18 12:45
#17

#16 Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
2007-08-18 16:04
#18

#16 Tack i alla fall!

Eftersom vi har bilen med så låg vi på en B&B i närheten, Dorset House, väldigt trevligt ställe!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: