Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Veckans bild

Veckans bild #740: DC 3:an Daisy

2007-09-18 23:58 #0 av: StefanW

Veckans bild föreställer Fridtjof Viking (SE-CFP). DC-3:an Daisy har ett långt yrkesliv bakom sig och har tjänstgjort i två försvarsmakter och tre flygbolag!

 

1943 - 45 - US Army Air Force

Daisy tillverkades i Douglas Aircraft Companys fabriker i Long Beach i södra Los Angeles, Kalifornien med tillverkningsnummer (c/n) 13883, som en C-47 A-60-DL Skytrain, en militär version av DC-3. Hon levererades till US Army Air Forces den 5 oktober 1943 och fick USAAF-nr 43-30732. På stjärtfenan målades siffrorna 330732.

Hon tilldelades 12th Air Force, 52nd Troop Carrier Wing (TCW), med stationering i Oran i Algeriet, dit hon anlände den 20 november 1943. Då var striderna över Sardinien och det italienska fastlandet redan över. I början av februari 1944 kommenderades 52th TCW att förflytta sin bas till England, som en förberedelse inför ockupationen av Normandie (Operation Overlord), i Arnhem (Operation Market Garden) och i södra Frankrike (Operation Dragoon). C-47:ornas uppgifter under dessa operationer var transport av fallskärmslandsatt trupp, men även av bränsle till bland annat general Pattons pansarvagnar. I England tillhörde Daisy 9th Air Force, 32nd squadron. Under kriget hade en C-47 fyra eller fem mans besättning; två piloter, navigatör, radiooperatör och en crew chief, alla mellan 22 och 25 år gamla. Då kriget var slut återvände Daisy till USA den 23 september 1945.

Den 25 oktober 1945 överfördes hon till Reconstruction Finance Corporation (RFC), en organisation inom den amerikanska statsförvaltningen som sålde ut militärt krigsöverskottsmaterial. Under 1946 konverterades hon från en militär C-47 till en civil DC-3 C av Canada Air Ltd. I konverteringen ingick att de stora lastdörrarna ersattes med en vanlig passagerardörr samt att kabinen ljudisolerades och fick bekvämare stolar. Hon såldes efter konverteringen till Det Norske Luftfartselskap (DNL).

 

1946 - 1957 - Det Norske Luftselskap och SAS

I Norge fick hon civilt registreringsnummer LN-IAF och namnet Nordfugl. Under 1948 bildade DNL, Det Danske Luftfartselskab (DDL) och svenska AB Aerotransport (ABA) det gemensamma Nordiska flygbolaget Scandinavian Airlines System, (SAS). Nordfugl målades nu om i SAS' klassiska "drakmålning", men fortsatte i norsk inrikestrafik med namnet Fridtjof Viking.

1957 - 1960 - Linjeflyg

År 1957 såldes hon till ABA för bruk i Linjeflyg och fick svensk registrering SE-CFP den 13 augusti samma år, varefter hon sattes in i Linjeflygs trafik.

Till följd av en längre strejk bland piloterna under 1960 drabbades Linjeflyg av ekonomiska svårigheter. Bolagets behov av DC-3:or minskade även, eftersom man det året börjat köpa in Convair 340 Metropolitan. ABA sålde därför två av sina DC-3:or, SE-CFP och hennes syster SE-CFR till svenska Flygvapnet.

1960 - 1982 - Flygvapnet

I Flygvapnet hade DC-3 typbeteckningen Tp 79. Daisys flygvapennummer blev 79006. Efter att först ha återfått militära lastdörrar hos Svenska Flygverkstäderna på Bulltofta blev hon först baserad på F 7 Såtenäs och därefter på F 3 Malmslätt, vilket sedermera som detachement till F 13 Norrköping ändrade namn till F 13M. Registreringskoder under flygvapentiden var F 7/76, F 3/76, F 13/76 och till sist, efter 1980, F 13/796.

Under sin tid i Flygvapnet hyrdes hon bland annat ut till Röda Korset för humanitära insatser i Etiopien. Under tre månader där transporterade hon 325 ton förnödenheter och 826 passagerare!

   

1982 till nutid - Flygande Veteraner

Mellan 1982 och 1984 fasade Flygvapnet ut sina sista Tp 79:or. 79006 såldes 1982 till två privatpersoner, Ingemar Wärme och Jimmie Berglund för 80 000 kronor. Senare inträdde även Björn Löwgren som ägare. Dessa tre grundade en stiftelse, Flygande Veteraner och sålde planet till stiftelsen 1983. De bildade även föreningen Flygande Veteraner samma år, för planets tekniska och ekonomiska förvaltning. Under tiden hade stiftelsens grundare tillsammans med frivilliga krafter genomfört en omfattande teknisk översyn och återställande till civilt skick av flygplanet. Den 26 juni 1984 återfick hon samma civila registrering som hon haft under sin tid i Linjeflyg, SE-CFP.

I samband med SAS' 40-årsjubileum 1986 återfick Daisy den drakdekor hon burit under sin tid i bolaget. Detta var från början avsett att vara en temporär målning, men efter att SAS beslutade att stå kvar som föreningens huvudsponsor har flygplanet fått behålla sitt utseende.

Texten är hämtad från Wikipedia: Flygande Veteraner

Alla fotografier är tagna av Henke29

 

Relaterade länkar

 

Av: StefanW

Datum för publicering

  • 2007-09-18

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2007-10-04 02:07 #1 av: [Henke29]

Superbra jobbat :)

Anmäl
2007-10-04 02:21 #2 av: Tunnan

Superbra Stefan!
Ja det hade varit kul om den där rundflygningen hade blivit av.
Men vädrets makter kan ju ingen rå på.
Fina bilder Henke

Anmäl
2007-10-04 03:43 #3 av: Azgaron

Mycket intressant att läsa om ett plans livsöde. Nånstans kan jag känna att det hade varit kul att skaffa ett gäng DC-3or och bygga alla versionerna av Daisy.

Trevlig artikel och fina bilder!

Azgaron

 

Anmäl
2007-10-04 09:28 #4 av: ElLobo

Jättebra Henke! Och naturligtvis Stefan också! Glad 

Anmäl
2007-10-04 14:57 #5 av: [Henke29]

Tack kul att ni gillade bilderna :)
Men de var Stefan som gjorde artiklern:)

Anmäl
2007-10-07 22:24 #6 av: AndersE

Trevlig artikel och fina bilder. Jag har åkt med henne i såväl FV-dräkt som i SAS-dräkt.

 


Anmäl
2007-10-07 22:28 #7 av: [Henke29]

Okej de lät intresant att du har åkt me Dasiy ;)
Hoppas på att få åka me henne den här sommaren som kommer,
Dom har lovat att komma till Kalmar till Sommaren.
Ska bli så underbart att få åka me detta plan så.

Anmäl
2007-10-07 22:44 #8 av: Azgaron

Ja, det skulle vara kul att få åka med en kärra med historisk bakgrund.

Azgaron

 

Anmäl
2007-10-07 22:47 #9 av: AndersE

Jag har åkt Ju52 oxå....    ;-)

 


Anmäl
2007-10-07 22:48 #10 av: [Henke29]

hmmm vilket lycko ;)
De är nog en härlig känsla att flyga me det oxå

Anmäl
2007-10-07 22:50 #11 av: StefanW

#9 Nu är vi avundsjuka... :-)

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2007-10-07 23:19 #12 av: Azgaron

Ja, lite Glad

Azgaron

 

Anmäl
2007-10-07 23:24 #13 av: ElLobo

#11: Glöm inte att han är osympatisk nog till att ha flygit 32:an, 35:an och 37:an också ...! Flört 

Anmäl
2007-10-07 23:27 #14 av: [Henke29]

Va har han flygit min favvo plan 37an ????

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.