Flyg

Heller - PZL P.11c

2008-09-01 00:54 #0 av: WildeSau

Här kommer lite bilder på mitt senaste bygge. En PZL P.11c från krigsutbrottet 1.Sep 1939.

Denna flygplantyp utgjorde tillsammans med den äldre PZL P.7 huvuddelen av jaktförsvaret i Polen under den senare delen av 1930-talet.

Just den här individen vit (ljusblå) 10, flögs av Sec.Ltn. Hieronim Dudwalur från 113.divisionen i den Polska Jaktbrigaden.

Han fick sin första luftseger, en Heinkel He 111, den 1.September och mer om detta finns att läsa här

Anmäl
2008-09-01 01:04 #1 av: WildeSau

Dekalerna kommer ifrån Intech och såg fina ut på dekalpappret, men är något tunna i färgen.

Nya rön säger att numret och den vita triangeln inte var vita utan ljusblå. Identifikationsmarkeringen på ovansidan på vingen är iallafall ljusblå på modellen. Glad

Anmäl
2008-09-01 01:08 #2 av: WildeSau

 

Den är byggd i stort sett OOB och endast antenndragningen och delar av inredningen har kommit till.

Anmäl
2008-09-01 01:10 #3 av: WildeSau

Här finns ett collage med ytterligare några bilder

Anmäl
2008-09-01 01:22 #4 av: [Henke29]

Den har du fått väldit fin Sau Skrattande
Jättefina bilder på jättefint bygge som sakt..
Tummen upp för den här lilla fågeln

Henke

Anmäl
2008-09-01 01:26 #5 av: AndersE

Det ser mycket bra ut!

 


Anmäl
2008-09-01 01:27 #6 av: Sven-Erik

Snyggt Sau! En fin liten maskin. Kul med historiken också!

Anmäl
2008-09-01 01:54 #7 av: ElLobo

Mycket snyggt bygge!

Jag gillar det där lilla planet. Jag byggde en P.11 i min ungdoms dagar, men då var det nog en Airfix, eller kanske en Heller.

 

Anmäl
2008-09-01 02:23 #8 av: WildeSau

Tack allihopa!

Polen hade ett hyfsat stort flygvapen på 30-talet.

De gjorde bra ifrån sig i början av WW2 och kunde vid krigsutbrottet ställa upp med ca 150 st jaktflygplan.

Denna är den gamla Heller-byggsatsen. Känns kartongen igen?

ZTS Plastyk har gjort en fin PZL P.7a som numera finns ompackad av Mastercraft.

Hur den ser ut vet Azgaron Skrattande

Anmäl
2008-09-01 03:53 #9 av: [Orso]

Snyggt bygge. Men det var elakt att visa upp den här, Nu fick jag ju lust att plocka fram min byggsats.Skrattande

Jag har haft planer på att bygga en av kärrorna som var här vid

invigningen av Bromma flygplats.

Anmäl
2008-09-01 05:07 #10 av: WildeSau

#9 Tack, ja jag är glad att ha fått ihop ett färdigt plan, 99,8%-igt kanske då siktet fortfarande saknas.

Sätt igång! Minst 5 byggprojekt på byggbordet, men det består väl din Fokker-prototyp redan av. Glad

Det fanns väl någon bild från besöket 1936 i SFT för någon månad sedan ?

Vad jag har hittat är 8.14 med kod 1 och 8.30 med okänd kod.

Minst 4st P.11c från 112.Eskadry och sedan var det väl något sambandsflyg med också ?

Kan ha varit en Lublin R-XIII.

 

Anmäl
2008-09-01 08:06 #11 av: Azgaron

Snyggt bygge Sau! Den har du fått till bra!

Ja, just det ja! Jag kanske skulle ta och leta reda på den i lilla bygghögen! Blir lite sugen när man ser din fina kärra!

Azgaron

 

Anmäl
2008-09-01 09:36 #12 av: starhawk

Snyggt bygge, den där vingkonstruktionen är intressant vid första påseende luras man lätt att tro att det är ett biplan

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2008-09-01 17:11 #13 av: gigabyte

Läckert bygge, väl byggt o mycket läckert målat !!!

Anmäl
2008-09-01 19:32 #14 av: Tunnan

Mycke snyggt bygger åter igen SauGlad
Vingkonstruktionen påminner lite om Lysandern
Fast det är väl kanske allt dock som påminner om den, resten är rätt annorlundaObestämd

/Tunnan

Anmäl
2008-09-02 00:32 #15 av: Greenhorn

Mycket snyggt bygge!!!Glad

I love the smell of resin in the morning

Anmäl
2008-09-02 16:17 #16 av: starhawk

#14: Jo, på första bilden påminner det onekligen om Lysandern, men på dom följande bilderna så syns inte det så jag skrev inget om det, men du såg det också

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2008-09-02 22:20 #17 av: Tails

Snyggt jobbat! Antar det var den vi hängde över på F17?

 

Mvh Hampus

Anmäl
2008-09-02 23:47 #18 av: WildeSau

Tack allihopa.

#12, 14, 16 Det finns några fler plan med måsvinge t,ex den övre vingen på biplanet Polikarpov I-15 var ju en liknande. Den ändrades till den raka på I-15bis, så den var kanske fördelaktigare.

Tidiga R/C-flygplan hade ju en stark V-profil för att flyga stabilt, men det kanske man inte ska sträva efter på ett jaktflygplan.

Sedan har vi ju Corsair, men där har de ju tom lyckas sätta måsvingen uppochned Tungan ute

#17 Jo visst är det den.

Jag får väl ta med den igen på nästa träff, nu när den är färdig också.

Anmäl
2008-09-03 00:03 #19 av: Tunnan

Ja gör det Janne

HHhhggggmmmppp...kan knappt hålla mig.

Vill ser, känna...Flört

/Tunnan

Anmäl
2008-09-03 10:10 #20 av: starhawk

#18: Tja, Lysandern har ju inte måsvingar direkt, det var snarare formen på vingarna uppifrån som påminner om Lysandern

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2008-09-04 09:12 #21 av: PonCar

Mycket fint flygplan P11:an! Kul att se litet annorlunda flygplanstyper i byggsats. Har själv "spakat" P.11:an några gånger, fast i den virtuella världen då förstås, i PC sim-spelet IL2-Forgotten Battles. Måste ha krävt fantastiska piloter för att kunna matcha tyskens Stukas och He 111:or med denna maskin. Hur stod den sig mot Me 109:orna måntro? Ganska taskiga odds kantänka. Antar att man fick utnyttja låg fart och manövrerbarhet till max för att snirkla sig undan och hamna i skjutläge om det blev "dogfight".

GladPontus

Anmäl
2008-09-04 09:41 #22 av: starhawk

I "dogfights" har det ju visat sig att manövrerbarhet och inte fart är avgörande, har man större fart kan man fly, men man vinner inget krig genom att fly

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2008-09-04 10:39 #23 av: denstore

Med den större hastigheten kan man ju göra boom & zoom-anfall, vilket nästan helt eliminerar fördelen med manörerbarhet. Dogfighting är sista utvägen. Kan man istället själv välja när man vill angripa eller avbryta har man garanterat övertaget.

Anmäl
2008-09-04 12:03 #24 av: starhawk

Inför Vietnam-kriget så tyckte ju amerikanerna att dogfight-tiden var ute, men när det kom till kritan så blev det ändå dogfights mellan främst Mig-21 och Phantom II och det gick inte särskilt bra för den snabbare Phantom i dom luftduellerna, inte ens efter att den fått sin kanon.

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2008-09-04 12:22 #25 av: denstore

Fast det berodde ju snarare på att man mer eller mindre hade ignorerat allt av närstridstaktik under tio år. I och med att man förutsatte att robotarna skulle klara av att slå ut målen, så blev det ju lite jobbigt att slåss med MiG-17 på låg höjd. När man sen började utbilda i grundläggande flygstrid, så blev siffrorna för Phantom betydligt bättre, oavsett om det var med robotar eller kanon. Man gick från 3,7:1 i segrar till 13:1, efter att man drog igång med taktikutbildningen. Sen kan man fråga sig om man vill sitta i en Phantom eller MiG-17 ens innan taktikutbildningen. Jag menar, 3,7:1 är hyffsat goa odds oavsett om man är kass på dogfight.....

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.