Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Recensioner

Motorbygge, Ford 427 Sideoiler

2008-08-17 22:13 #0 av: Proosen

Revell har ett antal motorer i skala 1/6 och jag har här provbyggt en av dem. Den legendariska 427 Sideoilern som satt i en del av deras häftigaste modeller på 60-talet.

Vi börjar väl med lådans utsida och ett par bilder på ovan- respektive undersida.

Fina bilder på den färdiga pjäsen och lite historik om motorn.

Framsidans box-art med bild på den färdiga pjäsen.

 

För den som vill ha ett utmanade bygge är det här inte riktigt rätt...men om du istället känner för en riktigt imponerande pjäs i hyllan bland övriga juveler så är det här helt rätt!

Baksidan med lite historik om motorn.

 

Om man inte lägger mer än det allra nödvändigaste i bygget, dvs. skruvar och limmar ihop hela rasket så är det en affär på 1-2 timmars avspänt pysslande. Allt är också målat och klart från fabrik så det krävs bara lite detaljmålning om man känner för det där lilla extra. Egentligen så kan man skippa det då det ser bra ut från start.

Allt som behövs är en liten stjärnmejsel, superlim och något vasst att ta sig in i påsarna med.

Just denna motor, 427 Sideoiler, är gjuten helt i plast så det är inga som helst problem att få skurvarna att dra rakt och fint.

Det är en tämligen välfylld låda man får och här ligger allt utspritt på köksgolvet för påseende.

Många delar var det i lådan.

 

Passformen på delarna är med ett undantag väldigt bra och finishen lämnar inte mycket att önska. Kromet är fantastiskt fint och verkar tåla lite mera hantering än man är van vid på småbilarna. Visst finns det en del petitesser som lite dåligt trimmade gjuttappar men inget som direkt drar ned på intrycket när den är färdig och står i hyllan.

Nåja, dags att gräva sig ned i lådan som för den delen är ganska välfylld och gediget packad. Inget avnött krom eller färg i mitt exemplar utan allt ser mycket fint ut. Logotyper, emblem och annat är skarpt och fint i trycket.

Färdig 7

Färdig 8

Det som inte är så lätt att jobba med pga. dålig passform och klent tilltagen längd är tändkablarna. På den här sideoilern har jag byggt rakt ur lådan och hade vissa besvär att få tändkablarna att sitta någorlunda snyggt. De ser också en aning genomskinliga ut vilket drar ned på utseendet när allt annat är ok.

Färdig 5

På det stora hela ett mycket avslappnat bygge som inte krävde mer än lite pysslande för att bli klart. Rekommenderas varmt till alla motorälskare och jag kommer att försöka ta mig råd att bygga allihopa som finns i Revells sortiment.

I nuläget är finns det sju olika motorer i denna skala;

Denna 427 sideoiler och även en 427 SOHC från Ford.

En Dodge 426 Hemi och en Plymouth Cuda 426 Hemi.

En Chevy L89 Big block, 350 Hot-rod och en Z-28.

Alla ser mycket fina ut och jag tvivlar inte på att övriga också är lika bra som denna min första. Har även en Ford 427 SOHC och bortsett från att det var lite bökigare att dra i skruvarna på den då block och toppar är gjutna i metall så är betyget lika som denna jag visat här. Den har en härlig tyngd som saknas i Sideoilern men det spelar ingen större roll när de väl står på hyllan och samlar damm.

Färdig 6

...och under det här fina emblemet ruvar ett par förgasare.

Ett par stöddiga förgasare.

 

Här kommer då några bilder på den färdiga motorn i all sin glans!

Färdig 1

Färdig 2

Färdig 3

Färdig 4

 

Luftrenaren sitter med ett par skruvar som drar i ingjutna muttrar i förgasarna så det kan skruvas av om man känner för det.

Slutbetyget blir fyra av fem möjliga och det är då tändkablarna som drar ned det slutgiltiga omdömet. Men jag kan varmt rekomendera en sån här motor för alla som vill ha en riktig kluns i hyllan.

 

Mycket nöje!

Niclas

medarbetare på Modellbygge iFokus!

Anmäl
2008-08-17 22:58 #1 av: Sven-Erik

Mycket fint Proosen! Som en inbiten V8:a älskare uppskattar jag dessa motorer. Väldigt fin modell verkar det vara och bygget är som vanligt exellent!

Anmäl
2008-08-17 23:55 #2 av: StefanW

Det är bara att lyfta på hatten för denna fina recension av byggsatsen. Kändes det inte konstigt att sätta samman något som redan var målat, i tanke på vad du brukar visa upp av dina skapelser och talanger med lackering? Det kanske är något för an annan att ta tag i och efter dina lovord så kanske man får ihop den också! Skall bli spännande att se hur det kommer att gå med de övriga motorerna för dig!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2008-08-18 00:05 #3 av: WildeSau

Ett riktigt snyggt bygge !  Glad

Vilken diameter är det på tändkablarna ?

Det finns riktiga siliconekablar i mindre diameter som kanske går att använda som ersättning ?

 

Anmäl
2008-08-18 00:08 #4 av: Proosen

Tack ska ni ha!

 

Själva bygget är mer som att bygga lego eller skruva ihop något frånIKEA än modellbygge, men trevlig avkoppling är det kan jag lova. Om det känndes så konstigt vet jag inte men lite annat än det vanliga byggandet var det ju trots allt.

Ser att jag missade att lägga med en bild som storleksjämförelse så den kommer här. En 63:a Galaxie i 1/25 bredvid mastodontpjäsen.

 Niclas

medarbetare på Modellbygge iFokus!

Anmäl
2008-08-18 00:31 #5 av: gigabyte

En läcker spis som du har skruvat ihop proosen, blir inte så lite sugen på en sånt bygge !

Anmäl
2008-08-18 08:16 #6 av: Azgaron

Mycket trevligt bygge Niclas! Ser ju mycket trevligt ut!

Vad kostar en sån här modell?

Azgaron

 

Anmäl
2008-08-18 08:52 #7 av: Proosen

Virago Hobby tar 350 eller 415 kr/styck beroende på vilken av motorerna du vill ha.

Såg också att det finns en åttonde motor, nämligen en Corvette 327 Fuel Injection och just den är en 350 kr's motor.

Jag tog mina från USA och de blev med tullens påslag att kosta c:a 350 kr styck med frakt så jag tjänade i princip in just frakten och på dessa två motorer också 65 kr styck mindre än Viragos prislapp.

 

Niclas

medarbetare på Modellbygge iFokus!

Anmäl
2008-08-18 11:35 #8 av: Tails

Det får jag säga var maffigt. Jätte snyggt!

 

Mvh Hampus

Anmäl
2008-08-18 11:40 #9 av: denstore

Superfräck! Borde köpa en själv.

Anmäl
2008-08-18 12:17 #10 av: Proosen

#9

Vad väntar du på? Så fort det finns en slant över kommer det fler från andra sidan atlanten till min brevlåda! De ser helfräcka ut i vitrinen kan jag lova. Står två där nu men den ena blir som nämnts tidigare 40-års present till en Ford-tok utanför Sigtuna.

 

Niclas

medarbetare på Modellbygge iFokus!

Anmäl
2008-08-18 12:39 #11 av: denstore

Det är så mycket som borde köpas..... Skrattande

Anmäl
2008-08-23 13:40 #12 av: Buran

En mycket uppskattad artikel Prossen. Har själv byggt en av dessa motorer för ett tag sedan och erfarenheterna är dom samma som dina. Hade också problem med tändkablarna så jag fick korta av några av dom kortare och använda bitarna till dom längsta som ändå inte räckte till för att få det hela snyggt. Limmade ihop dom med superlim. Slangarna som går mellan pumpen/tråget och i bränsle systemet är av guten plast (inte dom i injektorn = gummi). Även dom passade inte så det blev till att värma dom försiktigt och bocka om dom.

 

"den här är en annan, en Airfix"

Anmäl
2008-08-23 13:47 #13 av: Buran

Bild 2

 

"den här är en annan, en Airfix"

Anmäl
2008-08-23 13:48 #14 av: Buran

Bild 3

"den här är en annan, en Airfix"

Anmäl
2008-08-23 13:49 #16 av: Buran

HEMI 4

"den här är en annan, en Airfix"

Anmäl
2008-08-23 15:56 #17 av: leo-

Skulle precis skriva HEMI när jag såg sista bilden och att den är kompressormatad gör den inte fulare Cool

var köps dessa och till vilket pris på ett ungefär

såg det i tidigare inlägg nu

Anmäl
2008-08-23 18:29 #18 av: Azgaron

Mycket snygg motor Buran!

Börjar bli riktigt sugen på att skaffa en nu!

Förresten, är det nån som har koll på de här genomskinliga motorerna som fanns? Renwal (tror jag de heter) hade ju nån och Revell ska väl ha gett ut nått!?

Azgaron

 

Anmäl
2008-08-23 21:02 #19 av: Proosen

Revell ger ut en som jag tror är Renwals gamla V8:a, ingen speciell förebild tror jag även om den ser lite ut som en Cheva-motor.

Sen har ju Testors gjort en 426 Hemi i 1/4-skala med allt rörligt inombords och den är genomskinlig. Finns även en HD-motor i 1/2-skala som är genomskinlig den med och allt innanmäte rörligt.

Tror att det är Minicraft som har en Mazdawankel som "funkar" också.

Det är väl de jag känner till med innanmäte så att säga.

För en massa år sedan fanns det en Porsche 911-motor, inte genomskinlig men väl komplett inifrån och ut. Den gick att "köra" med tryckluft, skitdyr var den men imponatoreffekten är oändlig. I alla fall på en modell- och motornörd som jag.

 

 

Niclas

medarbetare på Modellbygge iFokus!

Anmäl
2008-08-23 22:21 #20 av: leo-

det finns ju dessa som modell om man vill ta steget fullt ut

gillar ljudet på tomgång

http://www.youtube.com/watch?v=ps5jEYMI2GU&NR=1

snacka om festens höjdpunkt

 

 

 

Anmäl
2008-08-23 23:02 #21 av: Azgaron

#19 Tack för upplysningarna Niclas! Det hade ju varit kul att ha nått sånt också!

#20 Coolt! Tufft ljud!

Azgaron

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.