Etiketterreseskildringarartiklar
Läst 6638 ggr
8/18/08, 12:06 PM

ERNA Raid 2008

Här kommer en liten dagbok med bilder från årets ERNA Raid i Estland. Jag deltog tillsammans med ett 70-tal andra nordiska f d fredsbevarare som domare vid tävlingen.

Lördag 2 augusti

Jag åkte hemifrån vid 0815. Efter ett stopp i Lindesberg för att bli avsläppt och efterföljande bilbyte åkte vi sedan vidare till Örebro. Där var det samling vid Eurostop för att sedan åka vidare tillsammans med norrmännen från Trondheimstrakten i deras buss. Tre svenskar, en finländare och 11 norrmän var vi. Avfärd mot Stockholm och Värtahamnen kl 1015.

Regnskurar under färden upp. Utanför Tallinks terminal sammanstrålade vi med övriga tre svenskar samt de 8 danskarna. Avfärd med MS Romantika från Värtan kl 1800.

Buffé på båten kl 2030 följt av kvälls- och nattaktiviteter för de som ville …

8/18/08, 2:43 PM
#1

Söndag 3 augusti

Vi var framme i Tallinn på morgonen kl 1015. I väntan på att alla skulle komma ut samlades vi vid bussen för att sedan börja transporten ut till campen.

Kl 1145 stannade vi som vanligt till vid affären i Ardu för de sista inköpen, innan avtagsvägen och den sista biten fram till campen.

Framme i campen blev det ingen lunch (så det var bra att ha provianterat lite i Ardu), utan tältslagning. Snabbt upp med tälten innan regnet tilltog. Var det meningen alltså … Men efter att ha fått lite blandade tält med ej passande ställningar, så lyckades vi till slut para ihop grejor så att vi till slut fick upp några stabstält och några 20-tält men då droppade regnet på dukarna.

(Domarcampen i bakgrunden, sedd från uppställningsplatsen för fordon. Bakom dungen i bakgrunden håller estniska flygvapnet till med helikoptrar snett höger om dungen. En tillfällig landningsbana går längs vänsterkanten bort till dungen, har använts för deras stora An-2.)

Senare under eftermiddagen anlände finländarna och domarteamet började därmed bli fulltaligt.

(Bild från domarcampen, i bakgrunden syns fordonsuppställningsplatsen)

Kl 1800 var det middag som bjöd på en mycket god gryta samt som efterrätt en bit rulltårta.

På kvällen kl 2000 hölls en briefing för de av oss domare som var närvarande.

8/18/08, 3:00 PM
#2

Måndag 4 augusti

Regn igen. Kl 0800 var det dags för frukost: havregrynsgröt och smörgåsar.

En timme senare var det briefing följt av genomgång av tävlingsreglerna.

Kl 1100 var det briefing igen och kl 1300 var det lunch: kycklingsoppa, pirog med korv samt en slags fruktefterrätt.

Det estniska flygvapnet börjar köra dit material till sin temporära flygplats.

(F d sovjetisk Zil-131 med ett f d svenskt elaggregat 100kVA från F 15)

De deltagande teamen börjar också anlända och tältområdena utvidgas.

Operations- och logistikavdelningarna för tävlingen börjar få form.

Kl 1800 var det middag, som var köttfärssås och makaroner, följt av äpplekaka.

Kl 1900 var det sedan briefing.

8/18/08, 3:06 PM
#3

Tisdag 5 augusti

Regn ännu en dag. Under natten blåste och regnade det mycket och på morgonen låg ett av tälten omkullblåst.

Kl 0800 var det frukost, gröt och smörgåsar.

Kl 1000 var det briefing och kl 1230 var det lunch: soppa, köttpirog, kaka och frukt.

(Nytt matsalstält för i år)

Efter lunch inhandlades ett par av årets T-shirt, innan det var dags för en rekognoseringsrunda till onsdagens checkpoints.

Ingenting fanns att titta på så den turen var bortkastad. Efter den turen stannade vi kl 1700 till i Kose för en kopp kaffe innan vi fortsatte tillbaka till campen.

Kl 1815 åt vi middag.

(Två av Estlands Robinson R44)

8/18/08, 3:17 PM
#4

Onsdag 6 augusti

Regnig morgon som senare övergick till sol och varmt väder. Skönt!

Första tävlingsdagen. Tidig frukost kl 0610 (havregrynsgröt och smörgåsar) och sedan iväg kl 0715 till första uppgiften, Equipment check, i örlogshamnen i Tallinn. Där deltog samtliga tillgängliga domare.

Efter avklarad uppgift, avfärd för min grupp kl 1200 till Salmistu öster om Tallinn, platsen för eftermiddagens landstigning (kl 1630).

När landstigningen var genomförd kördes min grupp kl 1730 ut till nästa uppgift, Checkpoint Delta, där vi var framme lite efter kl 19.

På denna CP var uppgiften "Saving a pilot". Teamen skulle ta sig in i en ruin och rädda en nedskjuten pilot under beskjutning av en fientlig styrka. Alla vapen var paintballvapen, och de tävlande teamen använde Glockpistoler med 9mm paintballpatroner.

Uppgiften pågick under hela natten och vi lämnade Delta kl 0330 och var tillbaka på campen först klockan 0445.

8/18/08, 3:36 PM
#5

Torsdag 7 augusti

Efter att ha sovit några timmar var det lunch. Kl 1255 åt vi grönsakssoppa med efterföljande kaka.

En dusch satt skönt efter lunchen.

På eftermiddagen satte vi upp några flaggor vid två av tälten. Nästa år funderar vi på att köpa in två unionsflaggor, en svensk och en norsk.

Kl 1800 var det middag: Kött och potatis samt kaka med jordgubbssås.

Efter middagen hann vi också med ett besök i mässtältet.

(Även mässtältet var helt nytt för i år)

Sent på kvällen började det regna igen.

8/18/08, 3:48 PM
#6

Fredag 8 augusti

Morgonen började med regn som övergick till skurar och senare uppehåll.

Efter frukost kl 0720 (havregrynsgröt och smörgåsar) var det transport ut till CP Hotel kl 0825. Detta var den stora övningen och samtidigt besöksdagen. Allmänheten var inbjuden och alla militärattachéer och politiker och andra var där.

Vi var framma vid Hotel kl 0950. Uppgiften för gruppen där jag ingick var att ansvara för en tredelad hinderbana, där det gällde att ta sig fram med linor, krypa under taggtrådshinder och ta sig fram genom meterdjupa lerfyllda vattendiken.

Andra domarteam hade andra deluppgifter. När allt var klart och lagen hade passerat var det dags för återfärd till campen där vi var tillbaka någon gång efter kl 21.

8/18/08, 3:49 PM
#7

Lördag 9 augusti

Dags för Final Run, den avslutande delen mot målet på campen. Några skurar kom naturligtvis, men mestadels uppehåll.

Frukost kl 0745: Löksoppa, smörgås och wienerbröd. De bland domarna som inte var ianspråktagna vid Final Run och den avslutande Equipment check-en hade till uppgift att riva tälten och bryta vår del av campen.

När allt var klart var det kl 1200 dags för samling och utdelning av presenter m m. Själv tog jag tacksamt emot ett s k US Army Coin, som jag fick av huvuddomaren, den amerikanske militärattachén.

Därefter följde vi med vår buss till Hotel Susi i Tallinn där vi var framme runt 1430, och några timmars rast innan det var dags för banketten.

Efter dusch och vila klädde vi sedan upp oss i permissionsuniformer eller kostymer och kl 1800 gick transporten till banketten på Hotel Saltzburg där det bjöds på buffé av olika maträtter och innan kaffet och tårtan var det dags för prisutdelning och medaljeringar.

När vi sedan var nöjda så följde vi med bussturen tillbaka till vårt hotell där några tappra bytte om till civila kläder innan Tallinns nattliv utforskades vidare.

8/18/08, 3:50 PM
#8

Söndag 10 augusti

Dag för en dags turistande i den gamla staden Tallinn. En grå morgon som följdes av solsken och sedan regnskurar.

Efter frukost på hotellet och inlastandet av bagage i bussen, tog några av oss ett par taxi ner till gamla stan.

Efter några besök i butiker och lunch på medeltidsrestaurangen Peppersack samlades vi vid Tallinkterminalen igen kl 1630 innan båten MS Victoria I avgick mot Stockholm kl 1800.

En kvällsbuffé på båten och ett taxfreebesök blev mina större utsvävningar på kvällen.

8/18/08, 3:51 PM
#9

Måndag 11 augusti

Framme i Stockholm kl 1000. Vid Värtahamnen mötte vi isbrytaren Ymer på väg ut med en av F 17:s helikopter 4 (17-91) ombord. Den skulle (efter vad jag senare läste) transporteras till F 21 i Luleå och deras muséum.

Danskarna och ett par av svenskarna lämnade oss vid terminalen och vi startade vår transport mot Örebro. Regnskurar förekom under färden.

I Arboga gjorde vi ett uppehåll för ett inköpsbesök hos Mike & Nike innan det blev stopp igen vid Eurostop i Örebro.

Medan norrmännen åt lite mat åkte ett par av oss mot Lindesberg. Andra tog bussen in till Örebro centrum. Själv var jag sedan hemma runt kl 1630.

8/19/08, 11:34 AM
#10

Så långt dagboken.

Jag kommer dessutom att lägga ut ytterligare ett antal bilder i separata trådar, bl a på fordon och lite annan utrustning. Glad

Faktaartikel ERNA Raid

8/19/08, 1:41 PM
#11

Tack ElLobo för denna väl utlaggda reseskildring.
Trotts allt regn så verkade som om ni hade det trevligt ?

8/19/08, 2:29 PM
#12

Klart vi hade det trevligt! Glad  Vi hade ju regnkläder, och så länge tälten höll tätt så var det inte alls så illa.

Självklart hade det varit roligare om det hade varit uppehåll, men alltför soligt väder är bara jobbigt om man ska hållas ute hela dagen. De tidigare åren jag har varit där så har vi faktiskt bara haft en eller ett par dagar med regn, och inte ihållande flera dygn i sträck som nu, men man kan ju inte få allt.

8/19/08, 2:36 PM
#13

Näe, det är ju så sant så
Och som du säger så är det rätt jobbigt med stekande sol varje dag om man ska hålla på med lite mera ansträngade sysslor.
Då är det rätt skönt med en svalkande regnskur lite då och då.

8/19/08, 2:39 PM
#14

Det är bra mark vi har campen på. Det är sällan det blir några direkta översvämningar.

Så här såg "vägen" ut till domarcampen ut efter fyra dygns regnande och två dagars uppehåll …

[Henke29]
8/19/08, 3:48 PM
#15

Jättekul att du visar så mycke och berättar :)
Tackar så mycke för det :)

Henke

[Henke29]
8/19/08, 4:07 PM
#18

Ja de är jättekul att få se :)

Henke

Tails
8/19/08, 7:26 PM
#19

Roligt att se. Får man betala extra för gummikycklingar?

Mvh Hampus

8/19/08, 11:57 PM
#20

#19: Nej, de ingår i den reglementerade utrustningen för en del danska förband. Flört