Annons:
Etikettertips-råd-problemlösningartiklar
Läst 39267 ggr
denstore
11/7/08, 12:18 AM

Att köpa airbrush

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Airbrushen är kanske en av de dyraste investeringarna man gör som modellbyggare. Dock så är det en liten djungel när det kommer till vad man ska välja. Kanske den här artikeln kan göra det lite klarare för dig som går i köptankar.

Några tankar och råd för det kommande köpet.

 När man har sysslat med modellbygge ett tag, så inser man att en airbrush kan vara bra att ha. Inte bara för att de ger jämn och fin yta, men också för att vissa sorters kamouflage nästan kräver det. Likadant så är tonade övergångar och skuggningar otroligt mycket lättare att fixa till med en airbrush istället för penslar. Visst, det mesta går faktiskt att göra med pensel, men airbrushen förenklar, och sparar för det mesta även in tid. Vad ska man då tänka på? Ja, läser man på de olika modellsidorna på nätet, så finns det ungefär lika mycket åsikter som det finns användare. I det är det väl ingenting nytt, men vad kan man då bena ut som vettigt och meningsfullt? En hel del, men ändå måste det slutliga beslutet fattas av köparen. Det finns inga perfekta lösningar, utan allt handlar om vad man själv ställer för krav, och vad det får kosta. Ibland när man kommer till tals med folk om deras första kontakt med airbrushar, så visar det sig att många av oss som är uppväxta medan modeller fortfarande var en ganska naturlig ingrediens i pojkrummet, har ungefär samma första erfarenhet med färgsprutor, och det är nästan ofattbart att så många av oss faktiskt fortsatt att använda dem. Det normala scenariot är nämligen att man har införskaffat den av den lokala hobbyhandlaren/leksaksaffären rekommenderade färgsprutan, och kombinerat den med ett styck luft på flaska. Eventuellt köpt ett paket där bägge ingått. Oftast har de sett ut något sånt här:

External mix.jpg

Single Action External Mix

Någon som känner igen sig? Dock så brukar folk känna igen sig i erfarenheten. Vad hände egentligen. Man började med att koppla ihop hela spektaklet för att sedan hälla i färg från burken, vilket i sig var ett helt företag. När man väl kommit så långt, och bara spillt på ett par ställen, så förstod man snabbt att något var fel, då det hela tiden satte igen. När man kommit fram till att man måste tunna ut färgen, spillt ytterligare ett par fläckar, och sedan börjat få en vettig färgmängd på modellen, så börjar självklart luften på flaskan ta slut. Snabbt insåg man att det här med färgsprutning skulle bli en dyr, kladdig och krånglig historia, där färgspill och rengöring klart motverkade glädjen med att få färgen sprutad på modellen. Ofta slutade nog tyvärr historian där.

Vad var då felet med det här, och vad kan man enklast undvika? Innan vi kommer in på själva sprutorna måste man nästan nämna luften. Bra tillgång till komprimerad luft är nästan A och O i airbrushning. De där flaskorna med komprimerad luft är otroligt dyra för den mängd spruttid man får. Alternativet för 25-30 år sedan var ofta välpumpat bildäck. Inte heller det är en särskilt bra lösning, då trycket är konstant avtagande. Det enda rätta är helt enkelt att skaffa sig en kompressor, alternativt en större behållare med CO2. Detta kommer jag dock att återvända till vid tillfälle.

Olika typer av airbrushar

Det finns några grundläggande typer av airbrushar. Den som vi kommer ihåg från exemplet ovan, är t.ex. en external mix, single action. Det finns en uppsjö av typer och modeller, men fyra typer kan vara aktuella för oss idag, och två av dem är nog mer lämpliga än de övriga. Utöver grundtyperna finns även olika matningstyper, men låt oss börja med hur vi styr sprutorna.

Paasche external mix.jpg

Bättre variant av Single Action External Mix 

Singel Action External Mix.

Detta är den mest enkla och oftast billigaste varianten. Den blandar färg och luft utanför mekanismen. Funktionen är alltså att man med hjälp av lufttryck suger upp vätskan genom ett tunt rör. Luften som passerar ovanför röret skapar ett undertryck, som drar upp färg i luftströmmen. Låter kanske komplicerat, men är det inte. Du trycker på knappen, och luften startar. När lufttrycket ligger på, så kommer färgen efter en stund. Låter simpelt, och det är precis vad det är. Nackdelen är att responsen är mer eller mindre obefintlig, och att tjocka färger mer eller mindre är omöjliga att spruta med rimligt lufttryck. I min mening ska man absolut undvika den här sortens sprutor. Självklart finns det folk som kan få bra resultat med dem, men jag anser inte det vara värt mödan. Vad jag vet, så finns det bara en tillverkare av kvalitétssprutor av den här typen idag, Paasche.

Badger 200.jpg

Klassiker 

Single Action Internal Mix.

Här börjar vi komma till något som faktiskt passar oss modellbyggare. Som titeln säger, så blandas färgen och luften inne i sprutan, genom ett munstycke med nål. När man trycker på knappen, så startar luftflödet, och passerar förbi munstycket. Är nålen lite tillbakaskruvad, så finns det möjlighet för färg att komma fram genom munstycket. Det här systemet ger mycket mer konsekventa resultat än vad external mix gör, och framförallt så kan man styra mängden med hjälp av att justera nålen bakåt eller framåt. Man öppnar eller stänger alltså, och detta kan göras under gång, så att man kan hitta önskad sprutbild. Vill man ha smala streck, så öppnar man bara lite, och vill man måla stora fält, så öppnar man mer. Nackdelen är att man antingen måste använda båda händer, eller att man måste starta med nålen redan öppen. Gör man det, så finns det viss risk att färg har samlats upp i munstycket och dess närhet, och när man trycker på luften, så startar alltihop med en fin färgblobb. Självklart finns det olika sätt att undvika detta, och mång byggare får fantastiska resultat med single action-sprutor. Nästan alla tillverkar har någon internal mix single action i sitt sortiment. De är billiga, och anses vara bra för nybörjare. Jag själv och många andra har kommit igång med airbrushandet just med en sådan här spruta. Men jag anser egentligen att man borde ha börjat med en double action.

Paasche Turbo.jpg

Den nästan mytologiska turbon

Double Action External Mix.

Mig veterligen så finns det bara en större aktör som bygger double-action-airbrushar med utvändig blandning idag, och det är återigen Paasche. De här sprutorna anses vara extremt bra för retushjobb, och kunna ge mycket fina linjer och väldigt bra finfördelning av färgen. Dock så lär de vara vansinnigt krävande när det gäller finjustering och underhåll, vilket i min mening gör dem olämpliga för hobbybruk. Dessutom är de inte ambidextrösa, så man måste ha speciella sprutor för vänsterhänta och högerhänta. Jag har också för mig att de inte direkt uppskattar tjocka färger, utan helst ska användas med tusch. Jag vill ha en Paasche Turbo, mest för att de ser så knasiga ut, men jag misstänker att den lär bli liggandes oanvänd. 

efbe.jpg

Exlusiv tysk kvalitetsairbrush

Double Action Internal Mix

Detta är typen jag rekommenderar till modellbygge. Principen är ganska enkel. Färg och luft blandas inne i färgsprutan, och du styr både luft och färgtillförsel. Normalt brukar det betyda att luften styrs av och på, och färgen stegvis. Jag har hört att vissa även styr mängden luft genom att trycka ned knappen delvis, men jag tror inte detta är avsikten. Med tanke på att färgsprutor från ett antal av de större tillverkarna har börjat förses med ställskruvar för justering av luftflödet, så misdtänker jag att jag inte är ensam heller. Dessutom, så i och med att själva mekanismen rör sig i en bågform, så blir det relativt svårt att ha full kontroll på både luft och färgflöde. Varför är då double action så bra? Jo, saken är att man börjar från noll, med både luft och färg. Förfarandet blir då alltså att man först sätter igång flödet av luft. Detta är inte bara jag som tycker, utan nog det som rekommenderas även av proffs och kända artister. "Keep the air going" ska nästan vara som ett mantra. Genom att göra på detta sättet, så har man bara att röra avtrycket en aning bakåt för att släppa på färgen, och i och med att man har haft luften på hela tiden, så är risken för att det ska ha ansamlats färg i munstycke eller på nålspetsen mer eller mindre obefintlig. Detta gör att man minimerar risken för spottningar och att man får färg där man inte vill. Dessutom så kan man börja lite försiktigt, och därmed känna sig fram till om man "är" där man vill vara. Med en single action, så är risken att linjen inte alls började där man hade tänkt.

I min mening är double action det som alla borde börja med. Allt man kan göra med en single action, kan också göras med en bra double action-spruta. Och de fördelar som man får på köpet, uppväger lätt merkostnaden. Ibland läser man att double action är svårare att lära sig. Jag är väldigt tveksam till detta. Själv önskar jag att jag hade fått göra det från början, så att jag hade sluppit lära om. Skillnaden i komplexitet mellan själva mekaniken är ganska låg, och för mig känns det mer naturligt att styra både luft och färg från ett och samma ställe.

tr1.jpg

Pistolgrepp

Pistol trigger action

Under de senare åren har en ny typ av airbrushar börjat komma in på marknaden. Detta är egentligen double action-sprutor, men med avtryck som på en pistol. Skillnaden är att både färg och luft styrs i samma rörelse. Idén är att första millimetrarna öppnar för luften, och sedan styr man färgflödet när man trycker vidare bakåt. Det låter kanske komplicerat, men det fungerar faktiskt överraskande bra. Det finns även mer konventionella airbrushar, alltså med överliggande avtryck, som fungerar på samma sätt, så det är inte tvunget att ha avtrycket under. Dock så skulle jag vilja påstå att pistolgreppsvarianten har rent ergonomiska fördelar. Det tar ett tag att vänja sig ved dem, men man blir snabbt vän med dem. Nackdelen är att jag har lite svårt att komma riktigt nära med sprutan, och detta gör att målning av riktigt fina detaljer kan kännas lite svårt.

Färgmatning

Nu när vi har gått igenom de sätt som färgen och luften blandas i munstycket, så kan vi också gå igenom hur färgen kommer dit. Det som vi har att välja mellan är överliggande kopp, sidmonterad kopp, och underliggande kopp. Enkelt, eller hur? Eller är det det?

hpbcs.jpg

Underliggande

Underliggande kopp

Det vanligaste som man blev rekommenderad ute i handeln förr var underliggande kopp. Kallas ibland också sifon- eller hävertmatad, då den fungerar genom att man skapar ett undertryck som drar upp färgen . Fortfarande är det så att det säljs många airbrushar med underliggande kopp, eller egentligen då oftast flaska. Dock så finns det saker som man bör vara medveten om, då den här typen har både för och nackdelar. Fördelarna är främst att man ofta kan välja fritt hur stor kopp man vill använda. Det finns mängder av olika storlekar och kopptyper. En annan fördel är att man kan förse sig med många olika koppar, och ha flera olika färger i, vilket gör att färgbyten kan gå väldigt fort. Byte mellan kulörer kan gå väldigt fort, och man kan ha färdigblandad färg ståendes redo. Dock så är behovet av detta kanske inte störst i modellbyggessammanhang, utan mer en fördel för konstnärer eller proffs som arbetar mot klockan. Och en sak ska man komma ihåg. Färg mår oftast inte bra av att stå färdigblandad någon längre tid. Ofta tar bindemedlet stryk, och färgens vidhäftningsförmåga försämras. Ytterligare en liten fördel är att vissa upplever den fria siktbilden över sprutan som positiv när man ska sikta rätt. Dock så måste vi komma in på nackdelarna också. Den främsta nackdelen är egentligen att man blir tvungen att suga upp färgen ur koppen. Man har alltså ett litet rör ner i koppen, och undertrycket som skapas framför munstycket drar upp färgen. Detta kräver då alltså lite mer lufttryck, och ger också sprutan lite sämre respons. Vissa upplever detta som väldigt begränsande, medan andra inte alls störs av det. Dock så kommer jag att komma lite tillbaka till det senare. En annan nackdel är att när det väl blir dags för rengöring, så har man plötsligt ett antal extra delar att fixa med. Inte helt sällan har man råkat ut för igensatta sifonrör, eller inblandning av främmande färg, just på grund att man har slappat med rengöringen. Självklart är det upp till var och en att sköta, men rengöringen är ofta ett argument mot airbrushning överhuvudtaget, så för min egen del vill jag ofta minimera det hela.

evolution.gif

Den populära Evon

Överliggande kopp

Idag är en av de mest populära varianterna airbrushar med överliggande kopp. Anledningen är att de har ett antal fördelar, men egentligen få nackdelar. De är lätta att rengöra, färre delar att hålla ordning på, rymmer oftast lagom mycket färg för modellbyggare, och sitter för de flesta inte i vägen. Men kanske främst så behöver de minimalt med lufttryck för att få fram färgen. Man kan ju tycka att detta inte är någon större finess, men för de lite mer avancerade arbetena så kommer de till sin rätt. Det är nämligen så att för att få den optimala sprutbilden, och så lite overspray, alltså slumpvisa stänk utanför den avsiktliga sprutbilden, så vill man hålla nere på lufttrycket. Lågt tryck, lite overspray, och vise versa. Så, om man vill kunna göra snirkliga, tunna linjer med så lite felspray som möjligt, då får man minska på trycket. Minskar man på trycket, så får sprutor som använder sig av undertrycket för att lyfta fram färgen svårare att fungera, och som jag nämnde tidigare, så desto tjockare färg, desto mera lufttryck behövs. Effekten blir alltså att om man vill måla med tjockare färg, och smala linjer, så kommer man att få problem med en sifonmatad spruta. En airbrush med överliggande kopp använder dock ett minimum av undertrycket för att få fram färgen, och man kan snåla in på lufttrycket. Voila, tunna linjer blir lättare!

Genesis_XS.jpg

En ny stjärna?

Sidmatad

Tredje alternativet är något av ett mellanting av de båda andra. En avtagbar kopp monteras på sidan av färgsprutan, och antingen använder den sughävert eller gravitation för att få fram färgen. Dock så blir det lite av en mellanlösning för bägge. Men sidmatade sprutor har varit väldigt populära inte minst bland retusherare, och som jag har förstått det, så beror det mycket på att man får bort koppen från siktbilden. Likadant så har man alltid möjligheten att hänga på stora behållare, när man har behov av att spruta med mycket färg. Sidmatning är lite av "jack of all trades, master of none", men om man bara vill ha en airbrush, så kan det vara en bra lösning. Dess mångsidighet är styrkan. 

Nålstorlek

När man tittar på olika färgsprutors specifikationer, så ser man snart att förutom det som jag redan nämnt, så pratas det om nål och munstyckesstorlek. Huvudsakligen så avgör munstyckets storlek hur sprutbilden ser ut. Man skulle kunna säga att det styr hur stort strecket blir när du målar. En normal double action airbrush har en sprutbild som ligger mellan hårfin och uppåt 25mm, beroende på munstycket. Dock så är det ju så att har man stort munstycke, så blir det svårare att göra tunna linjer, och har man litet munstycke, så får man svårare att få täckning. Även att tänka på är att stora munstycken ofta ger lite mer overspray, och små munstycken kan ha en förmåga att sätta igen med vissa färgtyper. Så det är inte helt självklart att minst är bäst. Inte heller så är det så att man rakt av kan översätta ett visst millimetertal från ett märke till ett annat. 0.23 på en spruta kanske ger finare linjer än 0.15 på en annan. Ofta kan man byta ut nålstorlekar och munstycken till större eller mindre Märken som Badger och Harder & Steenbeck har nästan gjort det till en standard, så många av deras sprutor säljs med mer än en nål. Att tänka på är dock att det är nålens tjocklek över kroppen som oftast avgör ifall du kan byta till en annan storlek. T.ex. så kan man ibland montera mindre nål/munstycke i en airbrushkropp avsedd för en större storlek, men inte tvärt om.

Tillbehör och finesser

Idag kan vi hitta ganska många olika tillbehör och finesser på färgsprutor. Vanligt är t.ex. dubbla uppsättningar med nålar, som hos H&S, utbytbara koppar, ställbart lufttryck, t.ex. Iwatas MAC och så vidare. Vidare har vi handtag med begränsare för nålens rörelse, allt från en simpel skruv till H&S quickfix. Hur ska man då ställa sig till allt sånt här? Personligen anser jag att man nog kan ta grejerna, ocm de följer med till en mindre kostnad. Köp dock inte airbrush baserat på gimmicks! Det finns inga automagiska sätt att bli bra på airbrushning! Precis som med alla verktyg, så är det grundkonstruktionen som är det viktiga, och allt annat är bara grädde på moset. Jag har provat de flesta av de här grejerna, och många av dem är riktigt bra. Men oftast går de att köpa till som tillbehör, och då känns det som att det är bättre att lägga pengarna på en bättre grund, när väl köpet ska göras.

Så vad är då bästa airbrushtypen för modellbyggare?

Frågan är kanske om det finns en bästa typ, eller inte. Det är så många faktorer som väger in. Smak, användningsområde, budget och inte minst smak. Känner man stenhårt för en bottenmatad spruta, så är det ingen mening med att köpa något annat. Man kommer bara att märka nackdelarna med den typen man faktiskt köpte, och bli irriterad över att man inte fick det som man ville. Dock så tänkte jag i min rekommendation utgå från någon form av standardiserad byggare, som inte redan har gått i långa funderingar, utan vill ha något snabbt, som antagligen passar bra. Ska man bara måla stora ytor, så kanske man ska tänka annorlunda, och likadant, är detaljeringsförmåga det enda viktiga, så kanske valet bör göras annorlunda. Men om jag skulle rekommendera en airbrush för nybörjaren, med så stor bredd som möjligt, och full potential, så vore mitt val en toppmatad double action internal mix, med 0,3mm nål. En sådan spruta klarar i stort sett allt man vill inom modellbygge.

Vilket märke ska man då välja? Tja, det är ju lite som att välja bil eller klocka. Man väljer ofta märke med själen eller ögat. Jag tänker gå igenom några av de större märkena, och uttrycka mina högst privata åsikter. Jag baserar dem på vad jag provat, och läst mig till om dem. Om man sedan tycker annorlunda, så är det upp till var och en.

Badger

Amerikanskt märke med lång historia inom modellbygget. Under många år var Badger ett naturligt steg för många modellbyggare efter att man lämnade Humrols katastrof bakom sig. Badger är fortfarande ett hyffsat val för modellbyggare. Letar man runt efter bra priser, så kan man få en riktigt bra arbetshäst, som antagligen kommer att hålla i årtionden. Dock så är finishen ofta lite grov, och de känns ibland lite motsträviga. Populära modeller är t.ex. 200:an, som är deras single action. Har varit med i evigheter. Double action finns i modeller som 100, 150 och 175. Badger har nyligen kommit med en helt ny serie, och den ser lovande ut i recensioner. Jag gillar Badger, kanske för att de är lite rejäl känsla i dem. Lite airbrusharnas stridsvagn.

Paasche

Det andra stora amerikanska kvarvarande märket. Paasche har även dem varit arbetshästar i många proffs arsenaler under många årtionden. Min erfarenhet är dock att de är lite grovhuggna, och kanske inte av absoluta toppklass. Dock så har de även extremsprutor som Turbon jag nämnde tidigare, och de har nyligen släppt en ny modell, Talon, som verkar utmärkt för modellbyggare.

Harder & Steenbeck

Tyska H&S är ett av de flitigast rekommenderade märkena bland modellbyggare idag. Inte bara, men kanske främst i Europa. Mycket kanske på grund av ganska innovativa lösningar, och fin teknik. Modeller som Evolution och nyare Infinity verkar alltid populära, men även Colani har en skara fans, har jag sett. Själv är jag inte så förtjust i H&S. Jag tycker de känns lite råa invändigt, och jag gillar inte den lite rickiga känslan i avtrycket.

Olympos

Olympos är idag inte något stort märke, men det finns ett antal anledningar att nämna dem här. Många av er kanske har funderat över hur det kommer sig att så många märkens modeller är nästan snarlika. Det kan bero på att många faktiskt rakt av har kopierat Olympos modeller. Deras HP-100-serie ligger till grund för ganska många av konkurrenternas modellprogram, och Iwata t.o.m. licenstillverkar deras MP-serie under det kanske mer kända namnet Custom Micron. Olympos hade dock en stor skillnad från många andra, och det var en fantastisk finish. Allt var handpolerat, och mekaniken helt fantastisk i känslan. Till och med på de billigare modellerna känner man att det ligger omsorg i inpassning och finish.

Grex

Grex är en ny aktör på markanden, med en ganska aggressiv prissättning, och sprutor som baserar sig på Olympos design. Jag har bara haft möjlighet att prova en spruta helt kort, men den var verkligen trevlig. Mycket Olympos i känsla och finish, vilket är gott betyg.

Iwata

Japanska Iwata har skaffat sig ett rykte om att vara det bästa inom airbrushar. Det är rätt lätt att hålla med, då deras passform och finish ofta idag är helt oöverträffad. Man blir nog sällan missnöjd med köpet om man skaffar sig en Iwata. Dock så är priserna, framförallt i Sverige inte roliga.

Rich, Richpen o.s.v.

Japanska Fuso har ett antal märken under sig, och man kan se likheter om man studerar dem noggrannare. Vi modellbyggare vet t.ex. att det säljs airbrushar med Tamiyas och Gunzes märkning. Fuso ligger bakom tillverkningen. Likadant så är Rich, Richpen, Peak och Meiji andra av Fuso tillverkade färgsprutor. Jag har haft ett antal. Kvaliten är oftast god, även på de billigaste modellerna, och klart i klass med Iwata på de dyrare.  Jag rekommenderar absolut. T.ex. så kan man hitta Rich AB-300 för runt tusenlappen ibland, och den är klart jämförbar med Iwatas HP-C, som kostar mer än det dubbla, kanske det tredubbla. Båda är kopior på Olympos HP-100C.

Aztek/Testors

Antingen älskar man dem, eller så hatar man dem. Azteks plastairbrushar dök upp ungefär samtidigt med Itera-cyklarna, tror jag, men till skillnad från cyklarna så finns de kvar fortfarande. Jag gillar dem inte, då jag har svårt att få bra resultat med dem, men andra verkar älska designen. Vad man än kan säga, så tål de en hel del fysisk påfrestning, och om man vet med sig att man tappar allt man håller, förr eller senare, så kanske det är ett bra köp.

Master, BD, Sparmax m.m.

Det finns en uppsjö av kopior på olika sprutor tillverkade i Kina. Vissa av dem är rent bedrövliga, andra helt OK. Att köpa dem är lite av ett vågspel, och jag tvekar för det mesta. Dock så kan man nog göra klipp, och känner man att man vill komma verkligt billigt undan, så är det kanske inte bortkastat i alla fall. Med lite polering av nål och autosolbehandling av innanmäte och munstycke, så kan man få dem helt OK. Har hört om användande av fjädrar från kulspetspennor, och reservdelar från bättre sprutor för att pigga upp dem, så det kan kanske vara lite av en terapi att få dem i bra skick. Testade faktiskt en kopia av min egen snuskdyra CM-C+, och det var faktiskt kusligt så nära den kom i utseendet. Sen hade den kanske inte samma glid invändigt, och jag vill inte tänka på hur den blir efter några års användning, men till en tiondel av priset, så är det ju svårt att begära mycket.

aurbrush-tube.jpg

Var det verkligen bättre förr? 

Sammanfattning

Det finns massvis med olika val att göra för den blivande airbrushägaren. Min erfarenhet säger att det viktigaste är att man håller sig borta från budgetlösningarna, och satsar på en vettig grund. Oavsett vilket märke, så finns det bra saker att hitta, som passar de flestas budget. Jag kan dock säga så här. Lägg hellre pengarna på bra luft än på en dyr airbrush. Man får garanterat en bättre airbrushupplevelse med en Rich AB-300 och en 4000-kronors kompressor än vad man får med en Iwata CM-C+ och ett bildäck. Idealet kanske är att satsa lite lagom på båda, men jag lutar mot att de flesta byter airbrush lite då och då, mest för att finna den som passar dig bäst. Däremot behåller de flesta sina kompressorer tills de trillar i bitar. Kompressorn kan alltså vara en investering för livet, så det är där airbrushköparen bör lägga sina pengar. Nu när det är sagt, så får jag väl upprepa mig igen. En double action, med lagom stor nål, och hyffsat stor, överliggande kopp bör vara idealet för den nya airbrusharen. Iwata Eclipse CS, Rich AB300, Grex XG, H&S Evolution.Om man kan tänka sig att handla utrikes, så kan jag rekommendera Peak C5. 25 års garanti borde kännas betryggande för vem som helst.

Glad

Annons:
StefanW
11/7/08, 1:38 AM
#1

Har haft förmånen att fått läsa denna artikel i förväg, och kan väl bara säga att det var en utomordentlig bra sammanställning på airbrush!

Och samtidigt så passar jag på att hälsa vår senaste medarbetare denstore välkommen för alla på sajten!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

TommiN
11/7/08, 1:57 AM
#2

Grattis Denstore!!

Och jättebra sammanställning av sprutor!Glad

ElLobo
11/7/08, 8:27 AM
#3

Kanon! Jättebra! Den här ska jag studera närmare!

Och grattis till medarbetskapet och hjärtligt välkommen!

GeeKen
11/7/08, 8:29 AM
#4

Helt suverän sammanställning… Vilket imponerande arbete du lagt ner!

Tusen tack!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
11/7/08, 9:02 AM
#5

Intressant artikel, fram till helt nyligen har mitt intresse för airbrushing bara varit stora hela ytor och då har Badger 150 (första bilden) fungerat utmärkt, för mig har fördelen att den i princip rengör sig själv varit en stor fördel. Men skall man ha tunna linjer så är det bara att glömma den sprutan, då är det en double-action spruta som gäller, så nu har jag skaffat en Evolution, dock har jag inte prövat den än, jag har bara konstaterat att det sprutar luft ur den när man anslutit kompressorn och trycker in avtryckaren. Dock funderar jag på om jag verkligen skall pensionera min Badger 150 som tidigare tänkt Obestämd eftersom jag fortfarande tänker spruta stora hela ytor också så kanske den är att föredra i det fallet, vi får se när jag kommit så långt som att testa Evon med färg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
11/7/08, 9:39 AM
#6

Tack för responsen, folk. Kul att den uppskattas. Jag kunde tyvärr inte få med allt, eller gå in på tekniker och liknande, så om ni undrar något, så får ni fråga.

#5 Det är nog en Badger 250, eller hur? 150:an är en double action.

Annons:
WildeSau
11/7/08, 9:42 AM
#7

En intressant artikel med en bra utförlig sammanställning av konstruktioner och fabrikat.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
11/7/08, 9:45 AM
#8

Mycke intresant :)
Tack denstore..

Henke

starhawk
11/7/08, 11:09 AM
#9

En sak som jag undrar över är den där nålen, man kan skruva ut eller in den men vad gör det för effekt? jag fick hela tiden intutat i mig att bredden på sprayen avgörs av avståndet, och färgmängden avgörs ju av avtryckaren på double-action så vad har då nålens position för betydelse?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
11/7/08, 11:57 AM
#10

#9 Du kan styra bredden på strålen både med avstånd och hur pass du öppnar upp för färg/luft-blandning, men att styra sprutbildens storlek enbart med avstånd är inte bra. Risken är att färgpartiklarna börjar torka på vägen till ytan, och man får en dålig finish. Apelsinskalseffekten är t.ex. ganska vanlig.

Hur pass vid "färgkonen" styrs alltså av hur pass öppet munstycket är. Dock så skiljer det mycket mellan olika färgsprutor hur smal den minsta möjliga "konen" är. Tex, så har jag aldrig fått en mindre konvinkel än typ 30 grader med någon av de Aztek-sprutor jag har haft, medan min Richpen Mojo känns som rena laserpistolen.

Tails
11/7/08, 12:38 PM
#11

fantastiskt. Mycket bra grejer att hämta här. Få bli mer studerande läsande till min kvällsläsning.

TommiN
11/7/08, 12:53 PM
#12

Håller med,kanske investera till en ny sprutaFlörtGlad.

Buran
11/7/08, 1:08 PM
#13

Kanon denstore, nu ska här pluggas och studeras FlörtObestämdSkrattande

"den här är en annan, en Airfix"

Annons:
starhawk
11/7/08, 1:57 PM
#14

#6,#5: Jo det stämmer, jag mindes fel den heter 250

#10: Tja jag får väl testa lite på min Catalina som skall skrotas, det känns inte riktigt att testa på ett papper, det suger väl åt sig färgen och så. Om jag fattar dig rätt så skulle sprayen allstså bli bredare när man skruvar in nålen och smalare när man skruvar ut den. Just det där med att färgen torkar på vägen var det jag mest var orolig för vid långa avstånd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
11/7/08, 2:45 PM
#15

Nja, strålen blir ju bredare när du öppnar, alltså "skruvar ut", eller drar bak på en double action. Men du märker när du testar. Prova på papper, med karamellfärg i vatten, så blir det billigt och bra. Annars går ju bakplåtspapper och modellfärg rätt bra.

starhawk
11/7/08, 2:52 PM
#16

#15: ja jag menar att jag skruvar in, när jag skruvar nålen in i sprutan sas, Hmmm karamellfärg, det har jag aldrig köpt, ny erfarenhet, kan du rekommedera en lämplig kulör eller går det bra med vilken som helst? vilka finns förresten Obestämd helt nytt för mig det här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
11/7/08, 3:02 PM
#17

Anledningen att karamellfärg är bra, är att det färgar mycket, men har väldigt fint pigment, så den kladdar inte igen. Tusch går ju också bra, men är jobbigare att få bort.

På en double action så är ju nålen i främsta läget när du startar. Nålen fungerar ju som en konformig "plugg" för munstycket. När du skruvar eller drar den bakåt, beroende på om det är en single eller double action, så öppnas ju munstycket.

gigabyte
11/7/08, 3:09 PM
#18

Tack för en utförlig beskrivning o sammanställning av  utbudet o användningsområden av AirBrush sortimentet

denstore
11/7/08, 3:20 PM
#19

Man tackar och bugar.Glad

Jag har nog iofs bara skrapat på utbudet. Det finns så otroligt många varianter och märken, att man knappast kan gå igen samtliga. Så de som jag nämner är först och främst de som jag har personlig erfarenhet av.

[Henke29]
11/7/08, 7:36 PM
#20

Ja kommer nog att även köpa en sånn Jula Airbrusch och använda den till Humbrol färger mm..
Kostar ju bara 295 kr..
Sen har ja den andra Peak den ska ja va me rädd om..
Kommer bara att köra Vattenfärger..
Tamiyas Akrylfärger har ja köpt några nu sen köpte ja Tamiyas Thinner är de bra att blanda den me Akrylfärg ??

Henke

Annons:
denstore
11/7/08, 7:47 PM
#21

Jag tror att du kan använda din Peak med Humbrol utan ångest, Henke. Däremot kanske en billigare kan vara idé att skaffa för metallic-färger, som brukar ha en förmåga att bosätta sig i färgsprutor i all evighet.

[Henke29]
11/7/08, 7:49 PM
#22

Ja tänkte mest på rengöra den efter att ha använt Humbrol färger då är de nått starkt man behöver ta till..
Går ju inte me bara Ajax Fönsterputs..

Henke

denstore
11/7/08, 7:58 PM
#23

Nä, när man kör med Humbrol  tar jag till starkare grejer. Balsamterpentin funkar, t.ex. Eller cellulosathinner. Fast jag låter aldrig grejerna ligga längre tider i lösningsmedel. Snabbt köra igenom tills det inte kommer färg längre, och när man är färdig, plocka ner, och torka rent med trasor och servetter.

GeeKen
11/7/08, 8:00 PM
#24

Du plockar alltså ner hela sprutan?

/ Teknik-GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
11/7/08, 8:01 PM
#25

OKej!
Ja har ju Balsamterpentin hemma..
Lägger du hela sprutan i ett bad eller tar du och fyller koppen och sen sprutar igenom eller gör du bägge och ??
Hur länge isåfall låter du den ligga i ett bad isåfall ???
Har mycke dumma frågor nu men ja är nybörjare inom detta.
Vill veta mycke innan man gör nått dumt..

Henke den frågvise Skäms

TommiN
11/7/08, 8:21 PM
#26

Jag brukar fylla koppen(??),och sen kör jag rent tills det inte kommer någon färg,sen som Denstore säger,bara att plocka isär och rengöra.

[Henke29]
11/7/08, 8:23 PM
#27

OKej då gör ja det sen..
Får fixa nån gammal Cola flaska att ha när man rengör sprutan me sen..

Henke

Annons:
denstore
11/7/08, 8:26 PM
#28

#24 Inte mellan kulörer med vanliga färger, men mellan varje spruttillfälle, ja.

Sprutar jag metallic, så rengör jag alltid grundligt innan jag sprutar en vanlig. Metallflaken har en förmåga att komma tillbaka annars. 

#25 Jag brukar försöka undvika att lägga grejer i bad någon längre tid. Packningar och mekanik brukar inte gilla det i längden.

GeeKen
11/7/08, 8:30 PM
#29

Alright… Jag är med på banan!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

TommiN
11/7/08, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Henke,här har du en enkel lösning,en cola flaska,kapa toppen,sätt dit nå´n filter,och gör hål för sprutan.Glad

GeeKen
11/7/08, 8:44 PM
#31

Enkelt och smart… Helt i McGyvers anda!

RESPEKT!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
11/7/08, 8:46 PM
#32

#30 De där låter som en bra plan Sickan eller Mcgavyer  Skrattande
Som sakt alla tips är jättebra att få nu..

Henke

Azgaron
11/7/08, 9:05 PM
#33

Mycket intressant artikel Denstore!

När jag övnigssprutade i början så anväde jag mig av Citadels bläck/wash. Funkade fint direkt i sprutan!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Henke29]
11/7/08, 9:10 PM
#34

Ja har ärlit talat funderat på att köpa den AzgaronSkrattande Citadels Bläck Wash.
Då får ja ta och göra de framöver..
Den ska väll vara färdigblandad och klar bara till att användas dirket??

Henke

Annons:
Zabbio
5/15/09, 4:14 PM
#35

Uhm.. dum fråga..

Jag sysslar inte med modeller direkt, men målar och skulpterar en aning.. och vill prova airbrush…:3

Den på Jula, för typ 300kr:

Airbrushspruta för proffs

Airbrush för proffs!

För motivmålning, illustrering, fotoretusch m.m. Justerbart färgflöde. Överliggande färgkopp 7 ml. Färgmunstycke 0,3 mm. Används med fördel ihop med minikompressor 200-038. Arbetstryck: 1,0-3,4 bar. (Artnr: 082004)

Är den värd att köpa som första försök?

Passar alla kompressorer? De hade nån för 130kr:" 12V kompressor för pumpning av bil- och cykeldäck, badbollar, badmadrasser, fotbollar mm. 3 olika munstycken medföljer. Kontakt för bilens 12V uttag. Kabellängd 3m. Arbetstryck: 4 bar. Ström: 10 A". Nu var ju den till bilen…. finns det konverterare eller nåt till sånt? Pappa har en stor kompressor, är den för stark eller funkar den om man står ut med ljudet?

Ja alltså.. vad måste man veta när man ska sätta ihop allt och köpa delar, slsangar, kompressor m.m.. :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

WildeSau
5/15/09, 4:48 PM
#36

#35 Färgsprutan duger alldeles utmärkt, däremot inte kompressorn till att pumpa luftmadrasser.

Använd istället din pappas stora kompressor om det finns reglering att ställa ned lufttrycket. Sitter förmodligen en ratt med manometer där du kopplar in luftslangen. Skruva ned den till ca 1 bar och prova dig fram vilket arbetstryck färgsprutan går bäst på. Tänk på att en färgspruta inte tål hur högt lufttryck som helst. Då går o-ringarna sönder i den.

"Arbetstryck: 1,0-3,4 bar"

Det du behöver mer är en luftslang art.nr 079310 , 49kr

och en 1/4" nippel så den passar till snabbkopplingen på kompressorn.

art.nr 018045


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
5/15/09, 4:56 PM
#37

Jag hade tidigare en kompressor som var "avsedd för pumpning av bil- och cykeldäck, badbollar, badmadrasser, fotbollar mm" och ett antal munstycken problemet var att munstyckena passade nog fint till nämnda andvändningsområden men inte till airbrushsprutan, till slut fick jag tillgripa s.k. knådepoxymassa för att gegga ihop en adapter avsedd för sprutan med en adapter avsedd för kompressorn, det funkade iofs med när man slutade spraya så arbetade kompressorn på och drog mer och mer ström tills proppen gick, numera har jag en 220 volts kompressor och där behöver jag inte omedelbart kasta mig på kompressorn för att stänga av den när jag slutar spraya och det är inget problem med adapters, du kan säkert använda pappas kompressor om den har en tryckregulator, annars kan du skaffa en, dom är inte så fasligt dyra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
5/15/09, 4:57 PM
#38

Tjena Zabbio! Tycker absolut inte du ställer några dumma frågor!

Jag har själv en "proffsspruta" från Jula och tycker den funkar finfint… Är väl ingen expert på området men som förstagångsspruta tycker jag den känns som ett bra val… Det enda minus som jag ser med denna spruta är att det kan vara lite problematiskt att få tag i reservdelar till den… Mig veterligen har inte Jula nåt sånt i sitt sortiment…

Angående kompressorn så funkar nog din Farsas kompressor alldeles utmärkt… Se bara till att skruva ner trycket innan du börjar spruta… Mellan 1,5 till 2 bar är väl det tryck de flesta använder… Angående ljudet så kan du nog stänga av kompressorn medan du målar… Om tanken är någorlunda stor på den borde du kunna spreja en bra stund innan den tar slut… Sen är det bara att slå på den när du tar lite rast…

Den lilla kompressorn kommer den nog inte funka så bra… För det första så är trycket alldeles för högt samt för det andra så saknar den troligtvis tryckregulator… Slutligen ställer jag mig väldigt tveksam till om den generar ett jämnt luftflöde som är att föredra vid airbrushing.

Kopplingar vet jag inte så mycket… Antar dock att du kan finna det mesta på Jula… Men det finns säkert nån här som vet mer om detta.

Hoppas detta varit till nån hjälp.

Mvh Joppo

Zabbio
5/15/09, 5:02 PM
#39

Ok, tack för alla svar! :D

Någon som vet om det finns färg på Jula? Kan man använda vilken färg som helst som inte är för tjock? Rengör man sprutan med tex att spruta vaten istället för färg (om färgen är vattenlöslig) eller hur går det med det?

Kanske köper sprutan och provar :) Var ju smart det där med att stänga av kompressorn :P

#36.. hur vet du att det är rätt nippel osv till kompressorn? :3 Är det samma på alla?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
5/15/09, 5:25 PM
#40

Just det.. häller man bara i färgen i koppen eller hur gör man..? Skäms

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
5/15/09, 9:03 PM
#41

Köpte minikompressor och airbrush på Jula.. så kan det gå.

Men.. det finns inget reglage på kompressorn, och jag vet inte om den ska ha olja eller något..?

Hittade/fattade inte det med nippeln.. allting går att skruva ihop, behövs den ändå?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
WildeSau
5/16/09, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

#41 Nippeln (inringad) skruvar du fast på slangen så den passar på kopplingen till din pappas kompressor.

Nu köpte du ju minikompressorn och skruvar väl fast den direkt utan nippel.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Zabbio
5/16/09, 12:50 AM
#43

Ok, då var det som jag trodde :) Tänkte om den hade någon annan funktion som var viktig för airbrushing.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: