GB 4: SAAB R.1001 Nachtjäger
Ett SAAB-projekt med tysk teknik
SAABs egna första reaflygplan hade ursprungligen projektnamnet R.1001, snabbt omdöpt bland ingenjörerna till "tusen och en natt". Ursprungligen var R.1001 försett med en rak vinge, men kännedom om lyckade försök med pilvinge i Tyskland gjorde att man efter kriget försökte få tag på så mycket fakta som möjligt.
Tyska dokument med beräkningar och experiment med pilvingar samlades samtidigt in av amerikanerna i Tyskland och råkade på något sätt gå via Schweiz, där de påpassligt nog kopierades av en schweizisk ingenjör för vidareförsäljning till bl.a SAAB.
Den källan möjliggjorde på så sätt SAABs fortsatta till utveckling av ett av dåtidens bästa jaktflygplan, SAAB J 29 Tunnan.
Byggsatsen är Heller.
För att efterlikna prototypen avlägsnades sågtänderna på vingarna samt att plåtförlängningen ovanför utblåset togs bort. De upphöjda panellinjerna slipades ned och ritsades i viss mån om.
Då en 29a står något för högt på huvudstället kapades det av ca 2.5mm och nosstället höjdes 1mm genom en bit PC i det främre landställsschaktet. Stänkskärmen på noshjulet är borttagen för att efterlikna prototypens Dowty-hjul. Här är även fästtapparna till radarantennen på plats.
Beväpningen utgörs av det mest moderna som fanns då. Scratchbyggda Ruhrstahl/Kramer X4 trådstyrda robotar som här tillverkades av bomber med lämplig diameter samt fenor i PC.
Camouflaget är en blandning av RLM 74/75 Leandertarnung, ett ovansidecamouflage från Bf 110 och den vanliga RLM 22 undersidefärgen från Me 262.
Vapen- och tankbalkar på plats…
…och med last av X4 Lenkwaffen samt extratankar från en Me 262.
Hötjugan, en FuG212 Lichtenstein SN2 från en Heller Me 262 på plats. Den är något grov och kommer att ersättas av en lämpligare i PE. Målning och märkning motsvarar i stort sett ett flygplan från 6./JG300. Det som saknas är det blå-vit-blå bandet för Reichsverteidigung på bakkroppen, men tyvärr blir det inte estetiskt på den här bakkroppen. Cockpiten är målad i standard tysk inredningsfärg från 1942 och framåt, RLM 66.
Färdig för att ge sig ut på uppdrag.
Några bilder ute i friska luften…
…und zum Schluß, das stimmungsvolle Originalfoto.
Sau
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Otrolit bygge du har gjort Sau
Den ska verkligen bli kul att få se Live sen..
Kamot gillar ja verkligen den har du fått till väldit bra..
Henke
Mycket fint o inspirerande bygge Sau ! Gillar din fina balans mellan fantasi o trovärdighet ! På alla sätt fint bygge !
Snyggt bygge Sau! Vill minnas att jag såg den i Malmö!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Fy tusan vilket kul bygge!
Skicklighet, fantasi och en liten portion humor kombinerat på ett vackert sätt!
Grattis!
/ GeeKen
________________________________________
jag hittar inga ord just nu,så läcker
www.bosnafly.n.nu
Jag kan inget annat komma på än: Imponerande! Härlig komposition, från idé till färdig modell, kan inget annat än att buga mig djupt eller som en Britt hade sagt: Very well old chap!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Mycket imponerande bygge Sau, här lär man blir omkörd så det ryker om ett.
Ah, en "Nacht Dünne"
Kalasfint bygge Sau!!! Full poäng!!!
Väldigt snyggt och kul bygge. Tufft att du hängt på beväpning också.
Gillar scratchbygget och utebilderna! Snyggt!
Vilket spännande bygge! Snyggt Sau, och fantasin minst lika kul. Me like!
Tack, allihopa!
Kul att ni gillade mitt projekt
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Jag gillar alla Tunnor, dock inte mig själv lika mycke
Ja du är en äkta byggmästare Sau…Där har man mycke att lära av.
Jäkligt snygg & cool
/Stefan