Tips & Råd

Att rädda en huv

2008-11-14 07:59 #0 av: ElLobo

Janne Sairanen, IPMS-Göteborg, har skrivit en artikel om hur man gör för att rädda en huv. Något som många byggare kanske har råkat ut för. Vi är glada att vi har fått tillåtelse att återpublicera hans artikel, en artikel som många kan ha stor nytta av.

 

Tidigare i år så gjorde jag en AV-8B II+....och råkade ut för ett missöde! Jag använde Etylacetat när jag limmade fast vindrutan.... det var inte bra. Det kröp in mellan vindrutan och instrumentpanelen och resulterade i denna skada....

 

 

vindrutan...

 


insidan...

 

Vid tidpunkten för katastrofen så kände jag bara att..Näpp inte nu, någon annan gång!
Så den rätta tidpunkten är nu tydligen...jag kände mig lite uttråkad och energisk Razz

Så fram med dremeln!!

 

Lite 600 grit våtslippapper

 

lite 1000 grit.....

 

Lite 2000 grit....Och nu kan man faktiskt se lite igenom den åxå

 

Men det räcker inte!! Fram med det tunga artilleriet!!

 

Så då ångar jag på med 6000 grit micromesh....

 

Och slutligen 12000 grit micromesh!!

 

Så, nu börjar det likna något! Då är det bara det sista lilla kvar då, och det fixar Johnson!!

 

Jag limmade fast rutan på en bit sprue med cyano...

 

Och efter några dopp i Johnson så blev det helt OK!
Det finns fortfarande några små märken kvar men med tanke på hur omfattande skadan var från början så är jag helt nöjd med resultatet!
 

Jag hoppas det är till hjälp för någon där ute!!

// Janne

 

Anmäl
2008-11-14 08:08 #1 av: GeeKen

Tusen tack för en intressant artikel!

Vilket imponerande hantverk Janne.

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Anmäl
2008-11-14 08:11 #2 av: StefanW

Den tackar vi för! Det finns ofta ett gott hopp om att kunna rädda en huv.

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2008-11-14 08:16 #3 av: starhawk

Har en huv till min "bombheavy" Intruder med ett tumavtryck på, efter vad jag kommer ihåg så var det tandborste och tandkräm med slipmedel som gällde, eller ersätter det Micromeshen? och kan man inte använda sig av alla dom här polergrunkorna som följt med till alla miniborrmaskiner, kanske tillsammans med lämplig tandkräm?

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2008-11-14 08:40 #4 av: ElLobo

#3: Tandborste och tandkräm fungerar, liksom olika tillbehör till minimaskinerna, men sedan beror det ju också på hur allvarlig skadan är och hur mycket som måste göras. Ibland kanske man måste gå till botten med problemet. Flört 

 

 

Anmäl
2008-11-14 20:04 #5 av: Azgaron

Intressant artikel! Kan säkert komma väl till pass då det är ganska lätt att göra missar med klara delar.

Azgaron

 

Anmäl
2008-11-15 21:49 #6 av: Tunnan

Mycke bra kunnande det här
Hade nog kanske kunnat räddat huven på min Mig-25a Glad

Anmäl
2008-12-03 22:47 #7 av: Skunkworks

Mycket intressant!!

Om jag förstår saken rätt så är "Jonsson" klar polish ett bra medel för typ dessa jobb, men visst kan man även använda detta tilla att klarlacka modellen för att få den rätta lystern??? Behöver den spädas?? torktid?? kan man ändra blankheten på något vis??...kanske är lite OT, men jag skulle verkligen vilja ha svar på dessa frågor. kanske finns en tråd om detta, men jag har inte hittat någon.

Ska dra igång en del flygprojekt och behöver lite hjälp om typ dessa tekniker...

Tänkte köpa en flaska nu i veckan men blev lite osäker. Jag hittade en Jonsson golv polish för "plastmattor/golv", men flaskan var inte blå...har dom ny förpackning eller??

/ X

Anmäl
2008-12-06 16:37 #8 av: StefanW

#7 Här har du en sida med mycket smått och gott

THE COMPLETE FUTURE

 

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2008-12-06 19:53 #9 av: Sven-Erik

Någon som vet vart man kan finna en sån flaska i Sverigè?

Anmäl
2008-12-06 20:18 #10 av: gigabyte

Ica har med flera ,,,har en blå,,  hemma som jag snuttar ur vid högtidliga tillfällen , man får en klar tenor röst ,över går ganska snappt till raspig bas , sen boxsäcken ,

Best Regards

Mr johansen end Hayde

Anmäl
2008-12-06 20:21 #11 av: Sven-Erik

#10. Skrattande "The way to go!".....

Anmäl
2008-12-06 21:25 #12 av: [Henke29]

Mycke bra info om att rädda huvar.
Kan komma till nytta nån ggr..

Henke

Anmäl
2008-12-06 23:03 #13 av: Marcusjohnson717

# 7 Nya förpackningen är med handtag och vit flaska. En del hävdar att det inte är samma innehåll som i de gamla blåa flaskorna, men jag har inte märkt någon skillnad. Future och Johnson är precis samma sak. Tänk på att det är polish för plastgolv och inte parkettpolish. Jag kör uteslutande med Johnson före dekalisering och sedan mer Johnson eller annan mattlack, ex Gunze Topcoat, beronde på slutfinish. Ett tips om man använder lösningsmedelsbaserad lack på Johnson är att den måste härda bra länge och spruta tunna lager - annars kan den krackelera. Man kan även med fördel späda i Gunze och Tamiya färg med Johnson för ett blankare slutresultat!

//Marcus

Anmäl
2008-12-07 02:56 #14 av: Skunkworks

# 13, Tack för tipset!

Har just köpt en "vit" flaska Johnson för plastgolv och ska testa.

En sak till som jag även vill få klarhet i är att jag hört att man kan  få krackeleringar/sprickor med tiden (typ efter 5-6 mån.)då dom kört med golvpolish...speciellt om man lackat modellen med akrylfärger?? Sanning eller myt??...och vad ska man göra för att förhindra detta isf?

Man vill ju inte att allt arbete ska gå till spillo efter ett halvår.

/ X

Anmäl
2008-12-07 10:54 #15 av: Marcusjohnson717

Har aldrig hört talas om det eller varit med om det! Men allt kan gå åt flanders,så man ska aldrig säga aldrig!

//Marcus

Anmäl
2009-02-08 22:37 #16 av: AlliN

tackar har undrat över hur man räddar lim skadade rutor.

 

//AlliN

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.