Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Recensioner

Äntligen Akagi! Del 2

2009-02-18 00:20 #0 av: denstore

Hur mycket saker kan man extrautrusta en modell med, utan att det blir övertungt? Hasegawa anser i alla fall att man nästan kan byta ut och superdetaljera deras senaste fartygsskapelse, hangarfartyget Akagi, med hur mycket som helst. Men det kostar att ligga på topp!

Som jag skrev i första delen av den här artikeln, så kostar tillbehören runt 4000 svenska kronor. Ja, det stämmer, ungefär en normalhyra för en trerums lägenhet, eller en mindre amortering på ett hus. Samtidigt så kan man kanske se det som samma summa som nya bilen minskar i värde medan du vrider om nyckeln första gången, eller vad en enkel flygresa till Bangkok kostar. Alltså bara flyget. För vissa av oss är då kanske modellsakerna lätta att prioritera, men våra nära och kära brukar ju inte alltid tycka likadant.

 

Akagi_ets_tillsammans.JPG

 

Hasegawa har delat upp tillbehören i 7 olika del-set. Först ut är tre stycken stora etsark, benämnda A, B och C. Det fjärde arket heter Jackstays, vilket kanske kan översättas til handtag. Även i däck-setet ingår ett etsark. Arken är stora, större än de flesta etsark man brukar köpa. Jag lade nedan till ett normalstort Eduard-set för pansar, så att folk ska se på ett ungefär hur stora de är.

 

Akagiets_ark_A.JPG

 

Kvalitén på etset verkar vara mycket, mycket bra, klart i klass med nyare Eduard, eller fartygs-ets från GMM eller WEM. Dock så måste man ju tyvärr säga att de är relativt dyra styckvis, och det är svårt att tänka sig att t.ex. enbart köpa A-arket, men låta bli B och C. Jackstays-arket används bland annat för att detaljera skorstenen, vilket kanske är en av de mest utmärkande konstruktionerna på Akagi. Också ett svårt set att låta bli.

Under lång tid frågade jag mig om jag skulle strunta i att köpa det trädäck som också fanns som tillbehör. Det är ett av de dyrare seten, och kostar runt 1200kr i Sverige, tror jag. Dock så tog jag en liten chansning, då det kändes som att man nästan är tvungen att köpa allt eller inget. Det var nog en bra chansning, då när man dels får ett helt fantastiskt trädäck, där konstruktörerna verkligen har använt fullskaleträ för att återge något i skal. De har nämligen lagt ådringen i samma riktning som plankningen, och ådringens bredd är relativt bra överensstämmande med det förtryckta mönstret. Resultatet är ett helt underbart, lövtunt trädäck, med klister på baksidan för att limma som klistermärken. Med i setet följer också ett etsark för hangardäckshissarna, och gnuggdekaler, för bland annat den stora Hinomarun som finns på däcket. Verkligen toppkvalité.

 

Akagi_trä_däck.JPG

 

Har man nu köpt på sig dessa "grund"-seten, så blir det nästan omöjligt att undvika Super-setet. Det kommer levererat i en ask, och innehåller tre stora ets-ark, en mässingsplatta med namnet Akagi (tror jag), och vitmetalldelar till madrasseringen som man gjorde runt överbyggnaden. De stora arken i supersetet innehåller framförallt ersättning för plastdelarna som ska representera alla fackverkskonstuktioner på undersidan av flygdäcket, stolpar och stöttor och traverser. Det här är verkligen snickarglädje för ets-fetischister. Bara av att sitta och titta på sakerna ger en skräckblandad förtjusning. Makalöst, helt enkelt.

 

Akagi_superset.JPG

 

Slutligen säljs också flygplanen i tillbehörsförpackningar. Jaha, men det följde ju med flygplan i själva modellen? Jo, det följer med tolv flygplan, i transparant styren. Men för att bygga en hel flight, alltså så som de stod uppställda innan anfallen, så måste man köpa till ett antal av dessa satserna.

 

Akagi_airplanes.JPG

 

Så hur många behöver man då? Enligt Tracy White på Modelwarships, så beror det lite på vilken flight, och i vilket scenario. Mellan två och fem extra set behövs lite beroende på vad man vill ha. Dock så blir det alltså ganska dyrt om man vill ha fullt upp på däck.

 

Akagi_airplanes_inside.JPG

 

Detta är de set som har givits ut av Hasegawa. Jag måste säga att de allihopa är mycket fina, och det känns lite som att man måste köpa allt eller inget. Modellen blir säkert fin rakt ur lådan, som jag skrev i del 1, men vill man superdetaljera en modell i sitt liv, så är det här ett mycket bra alternativ. Två saker känns väldigt bra med de här seten. Dels, så verkar de verkligen passa. Sånt är man inte alltid bortskämd med när det gäller andra tillverkares ets. Och för det andra, så är det i min mening mycket bra bygginstruktioner. I.o.m. att Hasegawa har konstruerat etsdelarna som raka ersättningsdelar till de befintliga plastdelarna, så verkar det som att man slipper hålla på och karva av de gamla detaljerna, för att få dit de nya. Saker som styrhål och liknande används t.ex. för att placera ersättningsbitarna i ets på rätt ställe. De som har gjort byggtrådar ute på nätet har konstaterat att man ska lägga tid på att verkligen försöka göra sakerna i rätt ordning. Om man gör det, så verkar etset vara mycket lättarbetat.

 

Akagi_eldrör.JPG

 

Självklart har tillbehörsindustrin redan börjat få ut lite saker till Akagi. Det är ju en godbit! Trots att originaldelarna ser hur fina ut som helst, så kände jag vansinnet över mig, och var självklart tvungen att köpa på mig de här svarvade eldrören för det grövre luftvärnsartilleriet och 8-tumskanonerna också. Drog upp slutpriset med ytterligare ungefär 400kr.

Är det då värt tusentals kronor? Det är nog upp till var och en, men jag kan ju sammanfatta tillbehörspaketet som så här: Jag har inte sett något tillbehörspaket som har varit så komplett. Kvalitén är på absolut topp, och om man skulle försöka få upp t.ex. något av Trumpeters hangarfartyg till ett motsvarande slutresultat, så kostar det nog lika mycket i pengar och litervis med svett och tårar.

Anmäl
2009-02-18 00:39 #1 av: TommiN

Ja du,smakar det så kostar detGlad,en riktig skönhet,samma sak med min Kongo,gillar inte japanska fartyg egentligen,förutom dem med de höga och något udda överbyggnadena,och den gick loss på 2000kr,kan ju säga att det vart ett uppehåll i modellköpandet där ett tag.Oskyldig

Anmäl
2009-02-18 00:44 #2 av: denstore

#1 Helt sant. Är grymt sugen på Kongo eller Kirishima själv. Fast det tar emot att ens fundera efter alla mina hangarfartygsinköp. Och man ska ju tänka på att om man ska bygga en sån här modell, så ska den inte stressas igenom. Detta blir ju många månaders byggtid, till och med för någon som bygger med tempo. För mig handlar det ju mer om ett livsverk, om den ska bli färdig....Skrattande

Anmäl
2009-02-18 00:44 #3 av: Hayabusa

Fantastiskt! Det är ju nästan så att det är synd att börja bygga en sådan modell...kommer den att få någon form av kultstatus & samlarvärde i framtiden? Skulle inte förvåna mig.

Som sagt, otrolig byggmodell av ett mycket stiligt fartyg. Det är något visst med Japan, eller hur? Visst finns det många bra tillverkare av byggmodeller idag, men man kan väl ändå påstå att Hasegawa och Tamiya haft en ledande position ganska länge nu. En sak som har gått upp för mig, är hur mycket dessa två tillverkare lägger ner på just japanska objekt. Om någon frågar mig om Hasegawas bästa flygmodeller, så skulle mitt svar bli någon av de japanska flygplan som man gett ut. Även Tamiyas 1:48 Zero som gavs ut -08 är en absolut fröjd vad det gäller kvalitet och detaljrikedom.

Tack, denstore - det här var riktigt trevlig läsning Tungan ute Hoppas att vi får se det färdiga resultatet en vacker dag.

/Stefan

Anmäl
2009-02-18 00:48 #4 av: denstore

#3 Helt sant. De japanska företagen sparar inte på krutet när det är japanska objekt. Fina exempel är ju de som du nämner, men ännu tydligare blir det om man t.ex. kollar Tamiyas japanska pansarmodeller. De sena 70 och tidiga 80-talsmodellerna av t.ex. deras SP-vagn från WWII eller Type74:an håller klasser långt över de andra jämnåriga modellerna.

Kul att den uppskattas, men resultat? Färdig? Jag hör folk gapflabba och vrida sig i kulisserna.....Flört

Anmäl
2009-02-18 03:06 #5 av: Furcifer

jag kan väl bara säga wow...den modellen är helt otrolig. Synd att jag inte han ta en titt på den när den passerade genom modelcraft =(

Anmäl
2009-02-18 08:21 #6 av: Azgaron

Kul läsning Magnus!

Maffigt paket med tillbehör till den här skutan! Glad Trevligt också att tillbehören är gjorda av tillverkaren och avsedda att passa!
Jag tycker ibland när man tittar på Eduards beskrivningar så har iaf jag lite svårt att förstå vad de menar! Tex ska man ha en bit plast i vardera änden på Me262ans cockpit, men tydligen måste man själv luska ut den exakta formen! Kunde de inte gjort en mall?

Jadu Magnus, då är väl bara att sätta igång att bygga upp lite erfarenhet, så du kan ta tag i det här bygget! Flört

 

Anmäl
2009-02-18 09:31 #7 av: WildeSau

Som du säger, till det här bygget måste man köpa allt.

Fantastiska etsset och ett mycket fint trädäck.

Lycka till med massproduktionen av flygplan och jag väntar med spänning på del 3 av artikeln.

Hur skoj det är att äta havregrynsgröt till morgon, middag och kväll. Glad

Anmäl
2009-02-18 09:36 #8 av: Azgaron

Glad

 

Anmäl
2009-02-18 10:15 #9 av: pelleb

Attans va läckert! Måste nog skaffa en, men det får nog vänta tills jag har hittat ett nytt jobb Rynkar på näsan

PeO

Anmäl
2009-02-18 17:28 #10 av: Tails

Man blir minst sagt imponerad och du har ju gjort helt rätt med att köra på allt eller inget.

Om du inte är gråhårig nu så....Flört

Men det var till C4 09 va?Skrattande

 

Mvh Hampus

Anmäl
2009-02-18 17:34 #11 av: denstore

Skulle snarare gissa på C4 2019.....

Flört

Men när våren kommer, och jag får tillbaka mitt byggrum, så kanske jag kan börja hårdbygga... Skrattande

Anmäl
2009-02-18 20:22 #12 av: Exelon

Vilka etc ark. Gissar på att du kommer att nöta ut din etcmate innan det fartyget står i ett eget vitrinskåp!Skrattande Du snackar om pris å sånt. Tycker man det är kul så är det heltklart värt det (säger en som kastat bort 50papp på en skoter) så kan dra en parallel köpte för något år sen ett special akvarium(gammal hobby), från Polen den summan det kostade totalt får du nog två såna skepp med tillhörade etc. Obestämd

Så kör hårt denstore! hoppas vi får se den skutan bli byggd inom snar framtid(troligtvis inte)!Skrattande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.