Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Recensioner

Äntligen Akagi! Del 1

2009-02-18 00:15 #0 av: denstore

Hur mycket får egentligen en plastmodell kosta? Vi pratar ju ofta om att det här är en billig hobby. Dock så har nästan Hasegawa hittat gränsen med sitt hangarfartyg Akagi. 2600kr för själva modellen, och minst lika mycket för tillbehören. Kan det vara värt det?

Jag är själv en person som ofta svänger ganska mycket i mina modellintressen. Ena månaden kan det handla om pansarmodeller, och några månader senare, så är det brittiskt flottflyg eller biplan i mellankrigstid som är på agendan. Är man då så ambivalent som jag, så blir det ganska dyrt att skaffa det senaste hela tiden. Dock så brukar jag försöka hålla mig lite lagom ajour med marknaden även när jag ligger lite på tomgång i intresset. Dock så gick motorvarvet upp till rödmarkering när jag såg de första bilderna på Hasegawas senaste konstverk, hangarfartyget Akagi, i skala 1/350. Jag har egentligen aldrig varit så fascinerad av japanska hangarfartyg, utan det var mer en tillfällighet att en god vän skickade bilder, och jag blev fast, mycket på grund av det väldigt udda utseendet. Det öppna för och akterdäcket, den lilla överbyggnaden, och den längs sidan nerböjda skorstenen ger ju ett nästan science fiction-likt utseende. Och sedan i kombination med all den öppna fackverkskonstruktion som syns på Akagi gör ju detaljeringsmöjligheterna enorma.

För att nämna lite om Akagi, så var hon lite av den japanska flottans stolthet. Hon baserades på skrovet från en slagkryssare från första världskriget, och byggdes ursprungligen med två flygdäck, ovanför varandra. Strax innan kriget byggdes hon dock om till det utseendet som modellen har. Akagi deltog i anfallet mot Pearl Harbour, raiden ner i Indiska Oceanen, anfallen mot Australien, samt deltog och sänktes av störtbombare från USS Enterprise vid Midway.

Under sommaren började det komma bilder, och under hösten dök det upp bilder på en orgie i fotoets. Det tisslades och tasslades en hel del om kostnaden på denna modell, men få gissade ens i närheten på det slutliga resultatet. Själva modellen kostar runt 25 tusen yen, vilket med den värdelösa kronan, och tull och moms blir runt 2600kr i Sverige. Ska man ha alla tillbehören som Hasegawa har släppt, i form av fotoets, däck i trä och lösa flygplan, så hamnar man på ytterligare enorma 40900 yen, vilket omräknat till svenska riksdaler blir ungefär 4000kr till, om man köper i Sverige. Kan en modell vara värd så mycket?

Redan under hösten började jag förbereda mig för att Akagi skulle få komma i hamn genom att förbereda plats för henne. Många modeller måste säljas av för att få plats med en monsterkartong av den här kalibern, får jag väl berätta. Utan tvekan är det den största modellkartong jag har haft, och jag har ju klämt på slagskepp, Dragonwagons och järnvägskanoner, så det är inte taget ur luften. Dock så är formatet välplanerat, och följer väl egentligen tidigare skepp i den här skalan ganska bra. Skillnaden är mest att kartongen är typ 2-3 gånger så tjock.

Akagi-lådan.

Akagi-box_sida.JPG

Det första som slår en när man öppnar kartongen är faktiskt ett uns av besvikelse. För oss som är vana Hasegawa-missbrukare, så är det dock inte så konstigt, men om man t.ex. jämför med Tamiyas extremt lyxiga DragonWagon, där allt ligger placerat i små lådor, och egna fack, så blir första intrycket av Akagi väldigt spartanskt. Grå plast och brun papp.

Akagi_innehålli.JPG

Det som ligger längst ner här är en plansch med boxarten, som är väldigt fin och stämningsfull. En kul bonus, om dock inget som jag ser ökar värdet jättemycket. Som den tokiga samlare jag är, så finns risken att planschen aldrig kommer att rullas ut....

Akagi_innehåll2.JPG

 

Förutom den redan nämnda planschen, så följer det med ett häfte med bra bilder, och lite historiebeskrivning kring fartyget. Detta är något som andra tillverkare borde plocka åt sig. Vem minns inte glädjen i gamla Tamiya, och hur kul det var att bara sitta och läsa faktasidan på byggbeskrivningen? För mig var det alltid kvalitetstid på hög nivå. Varför ser man det mindre och mindre? Det kan ju inte kosta några pengar att skriva ihop en halv sida om objektet?

Övrigt som följer med är ett omfattande dekalset, beställningskupong för kabinett, vilken enbart verkar gå att använda om man bor i Japan, samt en bra utformad byggbeskrivning. Jag har läst en del negativt om byggbeskrivningen, men jag tycker den ser ganska välgjord ut.

Akagi_sprue.JPG

 

Byggsatsen innehåller 23 stycken gjutstammar med delar, av vilka medparten är av den större storleken, alltså runt A4-storlek. Det blir en massiv mängd delar, och är faktiskt nästan lite svårt att överblicka. Detaljeringen är fantastisk nästan genomgående, och allt är gjutet med väldigt hög skärpa. Men grått blir det. Man kan få en känsla av att det inte är något särskilt med modellen, just för att den nästan ser lite tråkig ut, med alla dessa gråa plastbitar. Jag är inte säker på att det egentligen hade tillfört något, men man får en mycket muntrare stämning, när man öppnar t.ex. Tamiyas eller Trumpeters fartygssatser. De röda underskrovsdetaljerna bryter av tristessen. Här är det nästan som en grå massa som sköljer över en. Dock så följer det med några transparenta sprues, som innehåller flygplanen. Dessa kommer jag att återkomma till lite senare. Förutom all plast, så innehåller modellen också ankarkedjor, vilket är nästan ett måste på en modern fartygsmodell.

Akagi_detaljbild.JPG

 

Desto mer man tittar runt i lådan, ju mer inser man vidden av den här modellen. Detaljeringsgraden är rent ut sagt fantastisk, och bilden ovan återger inte skärpan på något sätt. Jag måste tyvärr ursäkta det dåliga fotot med att jag tyvärr inte kunde få till det bättre med mobilkameran. Men som sammanfattning, så kan jag säga att jag aldrig sett en så här stor modell, med det myller av detaljer förut. Det är verkligen något i en egen klass. Och då pratar jag om modellen rakt ur lådan. Jag kan nästan garantera att man hade fått en ypperlig modell av att bygga fartyget rakt av, utan extra detaljer.

Kan man sätta betyg på en sådan här modell, rakt ur lådan? Jag är lite tveksam till det, då så här pass komplexa modeller oftast står eller faller helt på sin passform. Dock, så kan jag säga att jag nästan inte hittar några som helst blemmor i form av utstötningsmärken eller liknande på ställen som kommer att synas när modellen är färdig. Detta helt i tradition med hur jag har upplevt Hasegawas flygplansmodeller de senaste åren. Det har pratats om en gjutfog på skrovet, där formen är delad, men vi pratar om något som knappt syns för blotta ögat. Ur gjutningsynpunkt ger jag modellen toppbetyg.

Kunde det då ha varit bättre? Tja, självklart kan man ju alltid önska sig mer. Man kunde ju önskat att det hade funnits med ets och full uppsättning flygplan, men jag misstänker att Hasegawa har gjort det här helt avsiktligt. 90% av Hasegawas kunder vill nog köpa en modell helt i plast, och utan behov av att krångla med fotoets och superlim och så vidare. Den här modellen kan byggas rakt ur kartongen till en lysande modell, och troligtvis kan det göras av vem som helst, som har ett par modeller bakom sig under senare år. Det betyder att jag själv och El Lobo får vänta lite, men ni andra som betat av ett par modeller kan garanterat få ett fantastiskt resultat med den här byggsatsen! Lycka till!

Jag vill också passa på att tacka Model-Craft i Malmö, som snällt och fint la undan modellen till mig, när jag var som mest febrigt sugen. Bra pris blev det också. Tack!

I del två tänkte jag gå igenom, och prata lite om de tillbehör som finns till modellen.

Anmäl
2009-02-18 00:28 #1 av: Hayabusa

Ahhh...underbart fartyg. Tack, denstore!

 

/Stefan

Anmäl
2009-02-18 07:39 #2 av: Azgaron

Mycket välskriven artikel Magnus! Stor fin modell och ett pris som heter duga och lite till!

För min del så har jag inte de förutsättningar, utöver de ekonomiska, som krävs för att man ska kunna ha ett sånt här bygge igång! En fast arbetsplats är nästan ett måste och gärna nånstans att ha alla färdigställda delar innan slutmontering! Att plocka ihop allt varje gång det är dags att äta känns inte som nån höjdare! Glad

Jag har en känsla av att en sån här modell kan bli ett långtidsprojekt, såvida man inte bygger med Hasses tempo! Glad
Att vika och få ihop all ets snyggt kan nog ta sin lilla tid!

Ser fram emot nästa artikel!

 

 

Anmäl
2009-02-18 08:52 #3 av: GeeKen

Snacka om att fega ur bara för man fått kalla fötter när det gäller montering av larvfötter!

Skrattande

Det ska bli spännande att följa detta bygge... Kör så det ryker!

 

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Anmäl
2009-02-18 09:26 #4 av: WildeSau

Väl författad artikel och det är ett riktigt intressant fartyg.

Hur ser dina bygg- och tidsplaner ut?

Anmäl
2009-02-18 11:42 #5 av: denstore

Bygg och tidsplanerna ser ganska återhållna ut just nu. Jag har ju Trumpeters Hornet som pockar på min uppmärksamhet. Och deras San Francisco. Och Tamiyas Prince of Wales. Och en hög flygplan. Och några stridsvagnar......

Ja, du förstår.Skrattande

Anmäl
2009-02-18 12:46 #6 av: Proosen

Mycket trevlig läsning och jag ser fram emot den dag du lägger det här överst på prioritetslistan.

Det är en helt otrolig modell och även om priset sett till kronor räknat är högt så blir det nog inte så mycket slantar utslaget på antalet byggtimmar jämfört med en hel hög billigare modeler för samma pengar.

medarbetare på Modellbygge iFokus!

Anmäl
2009-02-18 14:53 #7 av: denstore

Tack och bock!

Dock så tror jag att den får stanna kvar en bit ner på listan. Jag är helt enkelt lite rädd att sätta igång med den nu. Den måste alltså ligga till sig lite, till man har hittat något annat, som kanske skrämmer en ännu mer.Skrattande

Anmäl
2009-02-18 17:49 #8 av: Proosen

#7

Förstår hur det måste kännas, prislapp och tillbehör lägger ribban en aning högt kan jag tro.

Hmmm.....något som skrämmer mer sa du. Låt mig fundera få se om jag kommer på något? Flört

 

Niclas

medarbetare på Modellbygge iFokus!

Anmäl
2009-02-19 01:31 #9 av: denstore

Jag kom på det! En sån där heltokig Kungstiger som Hasse figurerar med här, med jämna mellanrum. Ett sånt spektakel hade nästan kunnat skrämma mig in i Akagi-bygget...Skrattande

Anmäl
2009-02-19 08:03 #10 av: Azgaron

Glad

 

Anmäl
2009-02-19 15:47 #11 av: kurre-93

mumms !Glad

lycka till med byggandet

mvh Rasmus

Anmäl
2009-02-19 17:08 #12 av: johannespanzer

Helt galet! Kul att se! Skrattande

Anmäl
2009-02-19 17:18 #13 av: denstore

Lite småtokigt, i alla fall. Hoppas ni hittade del 2 också. Där är ju egentligen de helsjuka sakerna.Skrattande

Anmäl
2009-02-20 00:00 #14 av: [Henke29]

Vilken otrolig modell allstå Skrattande
Den där hadde vatt kul att få kika nämare på hehe.
Ja Lycka till me det bygget behöver du nog..

Henke

Anmäl
2009-02-20 01:30 #15 av: WildeSau

#7 Det kommer något annat i höst. Glad

Bismarck i 1/144

Anmäl
2009-02-20 09:06 #16 av: Azgaron

Jo, det har vi allt sett! Ca 1,7m stort monster ska det bli om jag räknade rätt! Rätt maffigt!

Stort tycks vara den senaste trenden!

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.