Annons:
Etikettergruppbyggenartiklar
Läst 9328 ggr
StefanW
8/6/09, 12:54 AM

GB #19: Stora flygplan, del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer gruppbygge 19, del 2.

GB19.jpg

Storleksjämförelse mellan en Hughes H-4 och en DC-3. Utställda modeller på National Air and Space Museum i Washington, DC, USA. Foto: Asiir.

Bilden tagen från Wikipedia.

Här kommer nu gruppbygge 19!

Gruppbygge #19: Stora flygplan

Startdatum:                   1 oktober 2009

Stoppdatum:                  31 mars 2010

Gruppbyggets tema omfattar alltså stora flygplan. Med stora flygplan menas i det här sammanhanget flygplan med en spännvidd av över 45 meter. Det betyder att det finns åtminstone 57 flygplan att välja mellan, inklusive ett par som aldrig kom längre än till konstruktionsstadiet.

Gruppbygget är öppet för alla slags modeller med en anknytning till gruppbyggets tema, och välmotiverade bidrag har som vanligt alltid möjlighet att vara med. Jag är enväldig domare till om bidragen platsar eller inte.

Modellen får vara påbörjad, men inte till mer än hälften.

Alla slags tillbehör är tillåtna, liksom alla skalor och märkningar. Och alla material, det måste alltså inte bara handla om plastmodeller.

Alla intresserade anmäler sig här, men som vanligt sker presentationen av byggena i separata trådar.

deltagarlistan flyttad till del 3

DEL 1 FINNS HÄR    

DEL 3 FINNS HÄR

Stefan - Modellbyggare

Annons:
StefanW
8/6/09, 12:55 AM
#1

Startar en del 2, då det inte går att skriva fler inlägg i del 1

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
8/6/09, 1:03 AM
#2

Del 1 - #20: Efter lite betänkande så godkänner jag bygget. Både E-3 och E-6 utgår ju från samma flygplan, Boeing 707-320, men jag tror att E-6:an har fått lite längre vingar. Jag lägger till dig i listan.

ElLobo
8/6/09, 1:03 AM
#3

Del 1 - #21-23: Stämmer gott. Jag frågade och medlemmarna svarade. En del …

Fast du har rätt Joppo, alla förslag till nya gruppbyggen ska lämnas i den tråden.

ElLobo
8/8/09, 4:46 AM
#4

Eftersom vi nu har två delar av den här tråden, så kanske jag kan underlätta för alla intresserade genom att köra en repris på ett par inlägg i del 1.

De flygplan som alltså platsar i det här gruppbygget är följande (uppräknade i spännviddsstorlek):

Flygplan

Spännvidd

Hughes H-4 Hercules "Spruce Goose"

97,54

Antonov An-225 Mriya/An-226/An-325 [Cosack]

88,40-88,74

Airbus A380

79,8

Antonov An-124/An-40/An-400 Ruslan [Condor]

73,3

Convair B-36 Peacemaker

70,1

Convair Model 37/XC-99

70,1

Bristol Brabazon

70

Lockheed C-5 Galaxy

67,88

Saunders-Roe Princess

66,9

Boeing 747/AL-1/C-19/C-33/E-4/VC-25

59,6-66,4 (68,5)

Boeing 777

60,93-64,8

Douglas XB-19

64,6

Antonov An-22 Antei [Cook]

64,4

Airbus A340

60,6-63,65

Tupolev ANT-20 "Maxim Gorky"

63

Junkers Ju 322 Mammut

62

Airbus A 350

61,1

Martin JRM Mars

60,96

Airbus A330

60,3

Blohm & Voss BV 238

60,17

Ilyushin Il-96

60,11

Boeing B 787

51,6-60,1

Lockheed R6V Constitution

57,6

Boeing B-52 Stratofortress

56,39

Tupolev Tu-4 [Bull]/Tu-70/Tu-75/Tu-80/Tu-85 [Barge]

43,05-56,00

Tupolev Tu-160 [Blackjack]/Tu-170

55,7

Messerschmitt Me 323 "Gigant"

55,2

Douglas C-133 Cargomaster

54,8

Myasishchev VM-T Atlant

53,6

Douglas C-124 Globemaster II

53,06

Northrop B-2 Spirit

52,12-52,73

Myasishchev M-4 Molot [Bison]

50,53-52,50

Northrop YB-35

52,2-52,40

Northrop YB-49

52,4

Boeing 767

47,6-51,9

Boeing MD-17/C-17 Globemaster III

51,71

McDonnell Douglas MD-11

51,66

Tupolev Tu-95 [Bear]/Tu-119/Tu-142

51,04-51,10

Tupolev Tu-114 Rossiya [Cleat]/Tu-116/Tu-126 [Moss]

51,05

Beriev A-50 Shmel/A-500 [Mainstay]

50,5

Ilyushin Il-76/Il-82 [Candid]

50,5

Ilyushin Il-78 [Midas]

50,5

McDonnell Douglas DC-10/E-10/KC-10

50,4

Junkers Ju 390

50,3

Lockheed L-1011 Tristar

47,3-50,1

Antonov An-218

50

Blackburn B-101 Beverley

49,4

Lockheed C-141 Starlifter

48,8

Ilyushin Il-86 [Camber]

48,06

Dornier Do X

48

Aero Spacelines Super Guppy

47,62

Boeing 314 Clipper

46,36

Blohm & Voss BV 222

46

Boeing XB-15

45,5

Boeing B 707/E-6 Mercury

45,2

Beriev Be-2500

156

Nakajima G10N1 "Fugaku"

63

ElLobo
8/8/09, 4:50 AM
#5

Här är alla aktuella flygplan i bokstavsordning:

Flygplan

Spännvidd

Aero Spacelines Super Guppy

47,62

Airbus A 350

61,1

Airbus A330

60,3

Airbus A340

60,6-63,65

Airbus A380

79,8

Antonov An-124/An-40/An-400 Ruslan [Condor]

73,3

Antonov An-218

50

Antonov An-22 Antei [Cook]

64,4

Antonov An-225 Mriya/An-226/An-325 [Cosack]

88,40-88,74

Beriev A-50 Shmel/A-500 [Mainstay]

50,5

Blackburn B-101 Beverley

49,4

Blohm & Voss BV 222

46

Blohm & Voss BV 238

60,17

Boeing 314 Clipper

46,36

Boeing 747/AL-1/C-19/C-33/E-4/VC-25

59,6-66,4 (68,5)

Boeing 767

47,6-51,9

Boeing 777

60,93-64,8

Boeing B 707/E-6 Mercury

45,2

Boeing B 787

51,6-60,1

Boeing B-52 Stratofortress

56,39

Boeing MD-17/C-17 Globemaster III

51,71

Boeing XB-15

45,5

Bristol Brabazon

70

Convair B-36 Peacemaker

70,1

Convair Model 37/XC-99

70,1

Dornier Do X

48

Douglas C-124 Globemaster II

53,06

Douglas C-133 Cargomaster

54,8

Douglas XB-19

64,6

Hughes H-4 Hercules "Spruce Goose"

97,54

Ilyushin Il-76/Il-82 [Candid]

50,5

Ilyushin Il-78 [Midas]

50,5

Ilyushin Il-86 [Camber]

48,06

Ilyushin Il-96

60,11

Junkers Ju 322 Mammut

62

Junkers Ju 390

50,3

Lockheed C-141 Starlifter

48,8

Lockheed C-5 Galaxy

67,88

Lockheed L-1011 Tristar

47,3-50,1

Lockheed R6V Constitution

57,6

Martin JRM Mars

60,96

McDonnell Douglas DC-10/E-10/KC-10

50,4

McDonnell Douglas MD-11

51,66

Messerschmitt Me 323 "Gigant"

55,2

Myasishchev M-4 Molot [Bison]

50,53-52,50

Myasishchev VM-T Atlant

53,6

Northrop B-2 Spirit

52,12-52,73

Northrop YB-35

52,2-52,40

Northrop YB-49

52,4

Saunders-Roe Princess

66,9

Tupolev ANT-20 "Maxim Gorky"

63

Tupolev Tu-114 Rossiya [Cleat]/Tu-116/Tu-126 [Moss]

51,05

Tupolev Tu-160 [Blackjack]/Tu-170

55,7

Tupolev Tu-4 [Bull]/Tu-70/Tu-75/Tu-80/Tu-85 [Barge]

43,05-56,00

Tupolev Tu-95 [Bear]/Tu-119/Tu-142

51,04-51,10

Beriev Be-2500

156

Nakajima G10N1 "Fugaku"

63

=====================================

ElLobo skriver:

Då det inte går att skriva fler inlägg i trådens del 2 heller, så är det väl bara att starta del 3 också.

Här är en länk till del 1, och här en till del 3

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: