STS-130
Den 7 februari kl 12.30 är det planerat för start av Endeavour (OV-105), dock är det inte fastställt.
Rymdfärjan Endeavour anlände till startplatta 39A under onsdagen den 6 januari, då den hade påbörjat sin resa från monteringshallen kl 10.13 och var framme på plats kl 16.37.
Planerad uppskjutning den 7 februari kl 12.30 2010. Beslut om officiellt uppskjutnings tillfälle kommer att fattas den 27 januari.
Dockningen med ISS kommer att ske på flygdag 3 och utdockningen blir på flygdag 10. Totalt är det planerat för 13 flygdagar, det finns utrymme för att förlänga om inte bra förutsättningar finns för landning.
1987 fattades beslutet om att bygga Endeavour (OV-105) som ersättning för Challenger som förstördes i en olycka 1986 där alla ombordvarande omkom. Första flygningen blev med STS-49 som startade den 7 maj 1992 och landade den 16 maj 1992. Senaste uppdraget var med STS-127 och det var den 23.e resan för färjan. Den dockade med Mir en gång (STS-89) och har dockat 10 gånger med ISS. Nästa planerade uppdrag för Endeavour blir den 27 juli 2010 med STS-134.
Den primära nyttolasten på STS-130 är modulen nod3 (som har blivit döpt till Tranquility) och Cupola. De är byggda av Thales Alenia Space i Turin, Italien åt ESA och kommer att ge besättningen på ISS unika möjligheter att se hela stationen i en 360-graders vy genom sex fönster och bl.a. följa framtida rymdpromenader (EVA) på ISS.
Nod3, Tranquility
Bild inifrån Cupola
Bild på hur det kommer att se ut när den är monterad.
Hela besättningen på STS-130 är från USA
George D. Zamka, Befälhavare. Tidigare rymdfärder: STS-120
Terry W. Virts, Pilot. Inga tidigare rymdfärder
Robert Behnken, Uppdragsspecialist. Tidigare rymdfärder: STS-123
Nicholas Patrik, Uppdragsspecialist. Tidigare rymdfärder: STS-116
Kathryn P. Hire, Uppdragsspecialist. Tidigare rymdfärder: STS-90
Stephen K. Robinson, Uppdragsspecialist. Tidigare rymdfärder: STS-85, STS-95, STS-114
Rymdpromenader
Det är planerat med tre rymdpromenader på vardera 6,5 timmar och de kommer att utföras av Robert L. Behnken och Nicholas Partik och är fördelade enligt:
EVA 1: Flygdag 5 bl.a. kommer de att ta bort ett skyddande hölje på en port på Unity modulen där Tranquility kommer att monteras. Diverse reservdelar kommer också att levereras.
EVA 2: Flygdag 7 kommer att gå åt till att koppla ihop modulerna få fast alla kontakter och anslutningar till bl.a. ammoniaken.
EVA 3: Flygdag 10 så kommer de bl.a. att kontrollera att alla anslutningar fungerar som de skall och sätta fast handtag på utsidan av Tranquility.
Foto: NASA
Stefan - Modellbyggare
Intressant och bra artikel! Cupolan verkar riktigt kul och intressant! Det här får man nog hålla lite koll på.
hade varit kul o se en uppskjutning LIVE….
www.bosnafly.n.nu
#2 Jag kommer att lägga upp länkar när det närmar sig, så du kan se live på datorn.
Inne på astronomi så följde vi senaste uppskjutningen m.m.
Här är några tråder från det tillfället:
Öppna filmen i ett nytt fönster och ha på ljudet så skall du få se något trevligt!
Stefan - Modellbyggare
¤3
TACKAR
www.bosnafly.n.nu
¤3
Allvar nu så har inte jag sett en bättre film om rymdfärjor och samma sak gäller musiken,underbart tycker jag.ska se om den för musiken var så go.
sani
o tack igen
www.bosnafly.n.nu
Uppdatering
I dagsläget så ser det ut som om det kan bli förseningar för uppskjutet av Endeavour. Orsaken är att man har upptäckt fel på ammoniak ledningarna som är till kylningen av den nya Tranquility modulen. Under tiden som man försöker att rätta till felen så överväger man också andra alternativ som bl.a. skulle inbära att man kortar ner de planerade rymdpromenaderna och endast monterar modulen, men inte driftsätter den och att man skjuter på uppdraget och startar STS-131 före, det är nog inte så troligt då det uppdraget är bl.a. till att fylla modulen annan nyttolast. Tidsramen för att göra om uppdraget är för snäv. Att byta färja är heller inget som man kan ordna på så kort tid. Jag tror att de kommer att senare lägga starten så fort leverantören har åtgärdat felen. Inom en vecka så borde vi få mer klara besked på vilket alternativ de väljer
Stefan - Modellbyggare
Tååålamod är en dygd…
Enligt de senaste uppgifterna så kommer de nog att få ordning på de två kylledningarna som inte höll måttet senast och som till en början såg ut att kunna försena hela uppdraget. Inom kort så kommer de att bekräfta hur det har gått för teknikerna med kylledningarna. Det var också tänkt att senast måndag få ut nyttolasten till Endevour, men där är det vädret som påverkar och det skall inte behöva vara orsak till senare lagd uppskjutning, utan än så länge så kvarstår den 7 februari som första alternativ.
På måndag så kommer hela besättningen till Kennedy Space Center där de kommer att göra en del övningar och bl.a. gå igenom hela uppskjutningssekvensen fram till "lift off"fastspända i rymdfärjan där de avslutar med utrymningsövning av färjan, all annan personal som kommer att vara på plats under uppskjutet är också med i övningen. Bilderna visar hur det ser ut när de sätter sig i de korgar som de kan lämna tornet med snabbt och en av de M113 som de sedan kan åka iväg med till säker plats.
Stefan - Modellbyggare
#11: De är roliga att köra! Aluminiumkaross och automatlåda.
Under måndagen så kom containern med nyttolasten till Endeavour till startplatta 39A som innehåller Tranquility (nod 3) och Cupola. Man svängde undan servicetornet för att kunna få upp den och sedan kommer man att lasta över innehållet i Endeavours lastutrymme. Se bild nedan.
Besättningen anlände också under måndagen till KSC för att genomföra den sista och stora övningen där man simulerar allt fram till själva start ögonblicket. Det är en viktig genomgång inför uppskjutet och en generalrepetition för alla inblandade.
Utöver det som vi ser från starten så finns det mycket som sker i det fördolda!? I händelse av att besättningen tvingas lämna färjan och hamnar i vattnet så är militären också redo utöver NASA att rycka in i ett Search and Rescue uppdrag som omfattar allt från flyg och båtar. För att vara så bra förberedda som möjligt så genomför man realistiska övningar där frivilliga astronauter deltar som figuranter för att kunna trimma in alla inblandade. Filmen visar en övning från våren 2008
Stefan - Modellbyggare
Imponerande beredskap! Och utrustning. Håller just på att läsa en roman från 1950-talet av John Harris, "Havet skall inte få dem", som följer en räddningsoperation i syfte att plocka upp brittiska bombplanspiloter ur "drickat". Boken har tydligen också blivit film en gång: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sea_Shall_Not_Have_Them
Skulle vara intressant att se den förstås. Lite primitivare förhållanden än NASAS…