Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Gruppbyggen

GB #28: Tidiga raket- och jetflygplan -- del 2

2010-07-06 19:36 #0 av: ElLobo

Tråden om gruppbygget med reaflygplan fortsätter.

GB28.jpg

 

GB #28: Tidiga raket- och jetflygplan

Byggtid: 20.April 2010 - 27.Oktober 2010

Udda datum?
Javisst, men det finns två skäl. Glad

De historiska datumen är:

20.Juni 1939

Heinkel He 176 flyger som det första flygplanet med endast raketdrift.
Erich Warsitz sitter vid spakarna och platsen är Peenemünde.

27.Augusti 1939

Heinkel He 178 flyger som det första flygplanet med endast jetdrift.
Erich Warsitz sitter återigen vid spakarna och denna gång sker flygningen från flygfältet vid Heinkels fabrik i Marienehe, Rostock.

20.Juni - 27.Augusti hade blivit ett alltför kort gruppbygge och vem vill sitta och bygga när solen är framme? Inte jag iallafall,

, så vi tänjer lite på datumen till ett normalt 6-månaders GB.

***

De enkla reglerna lyder som följer.

* Inga propellrar eller kolvmotorer tillåtna för framdrivning utan endast raket- eller jetdrift.

* Flygplanet måste ha flugit för egen maskin innan 31.Dec 1949.

* Inga what-if's eller ritbordsprojekt.

Exempelvis om prototypen till ett flygplan flög 1947 och serieflygplanet 1951 så får det vara med.

Alla skalor tillåtna och intresserade anmäler sig här, men som vanligt sker presentationen av byggena i separata trådar.

//SAU

 

Deltagare:

Bachem Ba 349A Natter -- Heller - 1/72 -- starhawk

Dassault MD 450 Ouragan -- Heller #201 - 1/72 -- Roca

English Electric Canberra B(I) Mk 58 -- Frog #F 203 - 1/72 -- ElLobo
English Electric Canberra B2 -- Airfix #05012 - 1/72 -- starhawk
Fieseler Fi 103 Reichenberg IV -- Heller - 1/72 -- starhawk

Heinkel He 162 A-2 -- HobbyBoss #80239 - 1/72 -- WildeSau

Heinkel He 178 V1 -- Condor #72003 - 1/72 -- WildeSau

Messerschmitt Me 163 B, del 2 -- Academy #1673 - 1/72 -- Roca
Messerschmitt Me 163 B, del 2 -- Airfix #01063 - 1/72 -- Roca

Messerschmitt Me 163 B -- Heller #80237 - 1/72 -- johannespanzer

Messerschmitt Me 262 -- Trumpeter - 1/32 -- linusorn

Messerschmitt Me 262 -- xxx - 1/72 -- Magnuzk

North American F-86F Sabre -- Heller #80277 - 1/72 -- Roca

North American F-86F Sabre -- HobbyBoss #80xxx - 1/72 -- Magnuzk

North American FJ-4 Fury -- HobbyBoss #80312 - 1/48 -- Hayabusa

Republic F-84G Thunderjet -- Academy #1617 - 1/72 -- Henke29

Republic F-84G Thunderjet -- Tamiya #61060 - 1/48 -- Vermil

Supermarine Attacker FB.2 -- Classic Airframes - 1/48 -- denstore

Yakovlev Yak-15 -- Eastern Express #72200 - 1/72 -- Roca

 

 

Länkar:

GB #28 del 1

 

Erich Warsitz - First jet pilot

History of early jet aircrafts

 

 

Anmäl
2010-07-14 13:30 #1 av: starhawk

Då är det dags att anmäla två till, Ba 349A Natter och Fi 103 Reichenberg IV, båda två i skala 1:72 och av Hellers tillverkning

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2010-07-15 00:49 #2 av: ElLobo

#1: Kul! Då lägger jag till dessa.

 

Anmäl
2010-07-15 15:00 #3 av: Roca

#1: Det bygget ser jag fram emot!

Anmäl
2010-07-15 17:27 #4 av: Vermil

"* Flygplanet måste ha flugit för egen maskin..."

Foten i munnen

Alltså, jag vill ju inte pissa på nån's parad, och jag, liksom de flesta, skulle väldigt gärna se Starhawk bygga en Natter. Men frågan aktualiseras liksom ändå. Vad menas allså med "flugit för egen maskin"? Riktning är alltså inte så viktig? Tungan ute

(Och, ja, jag vet: det sades inget om nån landning. Tungan ute)

Anmäl
2010-07-15 18:09 #5 av: WildeSau

#1 Ännu ett projekt som jag inte börjat på.

De vill jag se färdiga och Nattern är godkänd också.

Tyvärr gick det inte så bra för Lothar Sieber vid den första och enda flygningen då han tyvärr omkom vid landningen (nedslaget).

Sök efter hans namn på Airventure.de

#4 "Flugit för egen maskin" var mer utfyllnadstext.

ex. (flyga + reaktionsdrift < 31.Dec 1949) Flört

Anmäl
2010-10-26 23:04 #6 av: Roca

Hej, här blev det inte många färdiga. Jag lyckas inte heller med några fler. Hur ser det ut för er andra?

Anmäl
2010-10-27 02:50 #7 av: ElLobo

Min låda har flyttat sig från en plats till en annan. Glad

Anmäl
2010-10-27 02:58 #8 av: WildeSau

Min He 178 har en nästan färdig cockpit. :-)

Anmäl
2010-10-27 09:35 #9 av: starhawk

Cannberran klarlackades på dekalerna igår så den blev färdig, nätt och jämnt, Nattern och Reichenbergen blev också klara fast jag kanske skall foto om dom, vart inte så bra foton

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2010-10-27 10:45 #10 av: Hayabusa

Sorry, inte heller detta GB lyckades jag få färdigt. Ärligt talat, så är det inte ens påbörjat Skäms.

/Stefan

Anmäl
2010-10-27 21:48 #11 av: Roca

Ja så är det ibland! Bra jobbat Starhawk!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.