Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Allmänt

Gamla modeller

2010-07-21 14:08 #0 av: StefanW

Har lyft ut några intressanta inlägg från "nytt i bygghögen" så att det blir lättare att följa, då de berör sådan som redan finns på hyllan!

#15Bild på Vermil

Vermil

10-07-19
02:11

Sent! 2 på natten. Nu skall jag berätta vad jag gjort ett par dagar. Jag har ju köpt lite nya byggsatser på sistone, så för att det inte skulle bli lika rörigt och fördärvligt som innan, satte jag upp en lagerhylla i lägenheten för att stuva byggsatserna på ett sätt så att de inte blir förstörda och så jag kan se vad jag har och enkelt komma åt. Därefter gav jag mig på min gamla skrubb där det alltså låg en massa gamla byggsatser längst in, bakom och under en massa annan bråte. Jag har väl velat ta itu med det här enda sen jag bestämde mig för att bygga igen. Jag hade väl en aning om att en del tyvärr kunde vara kross o illa åtgånget. Det kumde alltså vara hög tid att rädda det som var värt att rädda. Jag tyckte väl jag var klar över att det mesta var gammalt o skit. Sen var det också det här att jag inte riktigt visste vad jag hade. Jag kunde alltså inte riktigt komma ihåg allt jag köpt, eller om jag verkligen någonsin köpte det, eller bara planerade.

Och nog var där en massa gammal Monogram o Esci alltid. Och en del Hobbycraft som jag köpte på rea på slutet. Och nog var där en del krossade kartonger. - Men du milde vilken skattkammare! Skrattande Jag kan inte förstå hur jag kan ha glömt så mycket. Jag visste ju att jag köpt "nån" Accurate Miniature ("nån" haha), men Trimaster hade jag faktiskt fullständigt glömt bort. Här kommer lite av det mest spännande jag hittade.

Alltså: gammalt i bygghögen:

1.jpg

 

#16Bild på Vermil

Vermil

10-07-19
02:15

Accurate Miniature hade jag lovat:

 

#17Bild på Vermil

Vermil

10-07-19
02:20

Och mer. Den sista är faktiskt nyköpt. Jag ville ha en Allison Mustang, utan att veta att jag redan hade två. Som tur blev det ingen dublett. Italeirs nyutgåva av AMs Sturmovik har jag sneglat på, men som tur är inte hunnit köpa. Var osäker på om jag hade köpt Accurate Minitures orginalutgåva, men det hade jag ju. Guld i mun

 

#18Bild på Vermil

Vermil

10-07-19
02:24

Puh, jag orkar inte mer nu. Måste sova. Men jag vill visa dessa också nu. Så får jag visa mer nån annan gång.

Nichimos Ki51 Sonia är faktiskt inte en så fin byggsats. Åldern syns tydligt på den. Men det är mig veterligen den enda i sitt slag? Samma gäller ju definitivt även Kingfishern och F-80'in. Men de är klar godkända byggsatser.

 

 

 

#19Bild på Vermil

Vermil

10-07-19
04:04

Angående #18, glöm allt jag sa om Nichimos Ki 51 Sonia. Jag har misstagit mig o tittat i en annan kartong. Därför att den ser faktiskt riktigt bra ut.

#20Bild på IKV91

IKV91

10-07-19
12:01

#15-18 Räckte lagerhyllan?

 

#22Bild på Vermil

Vermil

10-07-19
12:53

#20 Nej Skäms. Esci och Monogram fick vara kvar i skrubben. Men det är lite bättre ordnat nu. Jag ser dem, har fri tillgång och de är staplade utan riskt för kross.

För de som inte var med när det begav sig: Accurate Miniatures satte en helt ny standard för flygplansbyggsatser i 1:48. Hasegawa och framförallt Tamiya (som demonstrerades av deras följande Swordfish) valde att hänga på och tog i ett par snäpp. Vilket vi tackar för.

Det gick märkligt nog hyfsat för Accurate Miniatures en tid. Sen började man gräva ner sig i dyra project. Framförallt var det B-25 Mitchell som knäckte dem. Där hade de alltså en stor modell, med exponentiellt högre kostnader, mycket mindre marginal på ett ändå väldigt högt pris, och lägre försäljningsvolym. Andra här vet säkert mycket mer om vad som exakt hände. Jag tror AM sålde sitt Helldiver projekt till Revell redan innan modellen var färdig. Men det gick ändå inte i längden, utan konkursen hotade. Italeri steg in och köpte de flesta formverktygen. Exakt vad Accurate har för avtal  med dessa kan man ju undra, därför att Accurate ger fortfarande ut de här subjekten då o då. Kan för all del vara gammalt lager. Förutom de hittills nämnda modellerna har jag för mig att de också hade en Devastator och Vindicator, nåt annat ryskt, Yak kanske? Och en Macci 200?

En annan kometkarriär gjordes av Trimaster. Ni skall veta att det fanns nästan inget tyskt alls i 1:48 innan Trimaster. Ända hyfsade var väl Revells Me-109G. Trimaster släppte många modeller. Förutom de jag visar här, har jag för mig att de även gjorde en Me-262, Do-235 och Fw-190A, men minnet är dåligt. Trimaster gick väl inte heller direkt i konkurs? Det var väl snarare så att de fick ett erbjudande de inte kunde säga nej till? Från Dragon.

 

Alla fel och missförstånd i detta historieförsök är mina, och kommer förhoppningsvis rättas av denstore eller hayabusa Flört.

 

 

#23Bild på Hayabusa

Hayabusa

10-07-19
20:16

#22 Accurate Miniatures Avenger och Dauntless är ju klassiker. Fina byggsatser som håller än idag, tycker jag. Monograms Kingfisher är inte så dum, den heller. Stiligt flygplan.

Trimaster vet jag inte så mycket om, men de var nog en av de första tillverkarna som börja med så kallade "Hi-Tech" byggsatser. De gick i graven och Dragon övertog formarna bl a till Ta-152 och Me-262, om jag förstått saken rätt.

Det här är min syn på Accurate Miniatures...Jag säger inte att det är en absolut sanning, för det är det säkert inte. Varje mynt har två sidor, vilket stämmer i de flesta fall. Hur som helst, det här är min uppfattning:

Accurate Miniatures startades av några entusiaster, bra folk med bra ideér men tyvärr med mager finansiell uppbackning. AM´s Avenger och Dauntless härstammar från denna tid. Även bilmodeller i skala 1/24 togs fram, Corvette GS ´64 och en McLaren M8. Båda fina byggsatser, om än något komplicerade att bygga snyggt. Misstaget var nog att expandera snabbare än vad som var sunt, rent ekonomiskt. Pengarna tog slut och banken tvingade den ursprunglige ägaren, mot hans vilja, att sälja företaget. Den nye ägaren pumpade in nytt, friskt kapital och började ge ut återutgåvor av tidigare byggsater. Mig veterligen satsade man också stort på att expandera bilbyggsatserna. Nu blev det aldrig något av "bilsatsningen", varför vet jag inte men en allmänt kärvare ekonomi på hemmamarknaden bidrog säkert. För att rädda bolaget tonade man ner expansionen och återgick till återutgivningar av diverse byggsatser bl a B-25:an i skala 1/48. De är inte jättefrekventa, men dyker upp med jämna mellanrum. Vad jag vet, så är AM inte i någon direkt ekonomisk kris för närvande.

Tamiyas nysatsning på flyg i skala 1/48 tog fart någon gång i början på 90-talet då man gav ut en Spitfire. Dessförrinnan hade den varit lite halvhjärtad, men Tamiya hade faktiskt en Harrier i skala 1/48 redan 1972. Plus en Zero och en Ki-84 Hayate (osäker på vilket år) samt några flygplan i skala 1/50! För att inte tala om skala 1/100...fanns faktiskt en 37 Viggen från Tamiya i den skalan. Tamiyas Avro Lancaster i skala 1/48 finns med i deras katalog från -76, men möjligen släpptes den tidigare än så.

Exakt vad som fick skala 1/48 att ta fart, det vet jag inte. Kanske var det så att det uppstod ett sug från marknaden? Kanske en slump? Eller att det bara var en trend som satte "snöbollen i rullning"?

Tja, detta var mina tankar & funderingar. Kanske stämmer de, kanske inte. Inlägget känns lite OT, så vill värdsajten flytta detta till en egen tråd så är det självfallet helt OK.

/Stefan

 

#25Bild på Vermil

Vermil

10-07-19
23:53

För min del får också gärna värdsajten flytta våra inlägg till en ny tråd, typ: Gamla modeller.

#24 De här formverktygen till Dauntless, Avenger, Stormovik, B-25 Mitchell, Macci 200 (färdigställdes aldrig av Accurate) ägs av Italeri idag. Så Stormoviken kan du också få tag i som Italeri.

Italeri har vad jag vet nån version av alla de här modellerna på marknaden idag. Hur det kommer sig att Accurate ger ut någon av dessa då o då, vet jag inte. De måste antingen ha ett avtal om att "boxa" byggsatserna eller om att få leasa tillbaka verktygen. Vindicatorn och Allison Mustangen ägs gissningsvis fortfarande av Accurate. Revell/Accurate SB2C Helldivern färdigställdes under gamla Monogram, ägs av Revell och gavs också ursprungligen först ut av Revell, men Accurate ger även ut den modellen på nåt sätt idag.

Var Yak-1'an tog vägen vet jag inte. Bilbyggsatserna, McLaren M8 och Corvetten, betingar idag höga priser på Ebay, så där kan man ju verkligen också undra var verktygen tog vägen?

Jag visste inte att Accurate bytte ägare. Men det förklarar ju varför Accurates huvudverksamhet idag är nån sorts halvfärdiga enkla 1:100 modeller. Totalt ointressanta för gamla entusiaster.

Jag hade för mig att Dragon köpte Trimaster rubb o stubb, hela företaget, men jag vet faktiskt inte. De har iaf haft alla deras gamla byggsatser på programmet.

Här är två modeller till som jag blev väldigt glad av att hitta. Jag visste faktiskt inte att jag ägde nån av dem, hur konstigt det nu än kan låta. He-111 har försänkta panellinjer och passar utmärkt in i mina planer att bygga mycket WW2 tvåmotorigt, så den kanske inte vilar så länge till.

 

#26Bild på denstore

denstore

10-07-20
00:10

#25 Är du helt säker på att Helldivern har rötter hos Accurate Miniatures? Jag tror faktiskt det ärtvärt om, och att Revell/Monogram utvecklade den, och AM senare har reboxat den, med någon ny del. Anledningen att jag är tveksam är att den inte ser ut som en Accurate Miniatures-sats. Panellinjer och liknande har inte alls samma finess som t.ex. Avengern. Däremot påminner den väldigt mycket om hur t.ex. Me-110:an ser ut, vilket alltså inte är dåligt betyg egentligen, utan bara annorlunda.

#27Bild på Hayabusa

Hayabusa

10-07-20
00:52

#26  Skulle tro att du är rätt på det, Mange. Jag tror att det är en Revell-Monogram ProModeler från slutet av 90-talet. Formarna användes av Hasegawa, men även av AM. AM gjorde två versioner: En rakt av men med nya dekaler och en SB2C-2 med ny propeller & spinner. Borde vara för 5-6 år se´n. Tror jag...

#28Bild på Hayabusa

Hayabusa

10-07-20
01:26

För att göra ett sent tillägg...Vad jag minns, så försökte den ursprungliga ägaren sälja ett antal av formarna till Italeri. Det var ett desperat försök till att bli skuldfri. Men, i och med att de nya ägarna tog över så gick den dealen med Italeri i stöpet. Har en Dauntless #3412 och på påsarna står det: "Molded with pride in Korea". Stämmer bra med vad jag läst någonstans. Alla gjutningar görs i Korea och skeppas till AM i North Carolina där de packas.

Kollar man på AM´s hemsida, så finns en hel del byggsatser att beställa - även GS Corvetterna.

#29Bild på Vermil

Vermil

10-07-20
01:39

#26 Nej, jag är inte säker. Kan säkert vara så som du säger. Det kan ha varit bara hörsägen eller gissningar.

I vilket fall som helst skötte Monogram kontakterna med verktygstillverkaren. SB2C var ju ett ganska våldsamt språng, jämfört med vad Monogram gett ut tidigare. Så det kan ha varit ursprunget till föreställningen. Men det kan ju också vara så enkelt att de bara kommit i kontakt med en ny verktygstillverkare. Monogram tycks ju länge ha använt gamla trotjänare, möjligen in-house. Deras research har ju däremot alltid varit bra.

Jag håller med. SB2C'n är jättefin, men når ändå inte upp till Avenger o Dauntless. Det är inte bara panellinjer. Detaljernas delikathet. Hur roderytor sitter infällda etc. Nu tycker jag ju att, vid optiskt besiktning, att ingenting jag sett i 1:48 överträffar dessa gamla AM. Inte ens Tamiyas allra värsta ansträngningar. Däremot bygger nog Tamiya ihop mycket lättare.

 P.S. #28 Jag tror inte Revell hade hunnit köpa hela Monogram än, när SB2Cn utvecklades. Däremot var dealen genomförd när byggsatsen släpptes.

Jag har ett någorlunda klart minne av en intervju med AM's ägare (vilken vet jag inte) där han förklarade att han var väldigt nöjd med den deal han fått av Italeri. Och nog tycks det som Italeri verkligen äger verktygen idag?

 

#30Bild på Vermil

Vermil

10-07-20
02:07

...Men det är ju klart, "dealen" kunde ju också vara nån sorts avtal om att del-äga verktygen.

#31Bild på Hayabusa

Hayabusa

10-07-20
08:26

#30 Jag vet inte vem som äger verktygen. Kanske är det Italeri, kanske är det AM? Eller är det möjligen en tredje, Koreansk part som äger verktygen? Som jag skrev, så står det tydligt på den byggsats jag har, att den är gjuten i Korea. Stämmer väl överens med vad jag läste i en intervju med AM´s nuvarande ägare (2-3 år se´n).

Nog hade det varit underligt om nuvarande ägare till AM köpt företaget utan att verktyg/formar ingick? De (verktyg/formar) måste ju ändå tillhöra de mest värdefulla tillgångarna i bolaget. Åtminstone borde ju tillgång till verktyg/formar ingå, tycker man.

Nåväl...som utomstående betraktare så är det svårt att få full insyn och vetskap. Det som hände AM brukar ju innehålla en hel del märkliga turer. Som sagt, det jag skrivit är bara vad jag hört/läst och behöver inte nödvändigvis vara sant. Inte till 100%, åtminstone.

#32Bild på denstore

denstore

10-07-20
10:27

#29 Jag tycker nog att språnget fanns betydligt tidigare än med SB2C. I stort sett alla 1/48-modeller efter A-26:an lär vara gjorda av samma team, och man kan se ganska stora likheter i utformning. He-111, Me-110, Me-410, Catalinorna, den fantastiska Ju-52:an, ja kanske någon mer, som jag missar nu. Men gemensamt har de att de har liknande utformning, och detaljnivå. Visst, de är inte lika fina som AM skapelser, men höll klart en konkurrenskraftig nivå när de kom, på 90-talet. Och framförallt så kostade de hälften av konkurrenternas modeller.

Revell och Monogram gick ju ihop 1986, så det känns inte som att det skulle vara någon risk att någon av dessa utvecklades av Monogram. De är nästan garanterat helt in house.

Angående AM och de flesta andra som har sina formar i Korea och Kina, så beror det nog helt och hållet på att själva formtillverkningen är rejält dyr och smutsig. Jag har t.o.m. för mig att tekniken knappt får användas i USA, och just därför lägger man ut det på Kina. Härligt med dubbelmoral...

AM däremot, har jag för mig gjorde modellerna i Mexiko från början. Det var något av en grej för dem, alltså att kunna ha nära kontakt med produktionen. Tyvärr blev det nog så att även Mexico blev för dyrt, och jag har för mig att en av de stora kriserna för AM var någonting med amerikansk kontra mexikansk valuta. Dock så verkar de inte ha varit särskilt bra på det rent ekonomiska, och det var nog ren okunskap som drev dem till konkurs.

Om man läser på Wikipedia, så står det att formarna skulle säljas till Italeri, men att det inte blev av i och med Hobby Investors LLC köp av Accurate Miniatures. Dock så kan det finnas flera möjligheter. Kanske Italeri fick köpa liggande lager i samband med förhandlingarna om verktygen. Kanske de nya ägarna såg till att få lite kassaflöde genom att leasa ut formarna i fråga till Italeri? Oavsett så verkar det som att AM fortfarande äger formarna.

Dock så tror jag att firman egentligen kan räknas som levande död. Efter konkursen 2001 har i stort sett bara Vindicatorn kommit ut, och det är säkert p.g.a. att den var långt gången i utvecklingen. Allt annat som har kommit som "nytt" är bara omboxat.

#33Bild på Vermil

Vermil

10-07-20
19:27

Det är gjutningen av själva formverktyget i beryllium-koppar (bara ett par % beryllium) som är smutsig. Beryllium är så j*a giftigt att det finns svepande förbud som man måste ha dispenser för. Och såna ges väl inte till "leksaks"-industrin. Utan beryllium är kopparen alldeles för mjuk.

Det kan ju vara så att det finns nationella restriktioner mot att t.o.m. bara bruka ett beryllium-koppar verktyg? Det vet jag inte, men produktion av plastmodellerna, dvs formsprutningen av plastdetaljerna har möjligtvis inte så mycket med annat att göra. Det lägger man med fördel ut till nån specialist, som har precis lagom storlek på sin lagom moderna plastspruta för verktyget och är lagom billig. Nära anslutning till billig packning och kvalitetskontroll är ju också trevligt. Sen kör man en upplaga, betalar, skakar hand och tackar för sig, och plastsprutaren går o tar hand om en ny kund. Så att modellerna är "molded in Korea" säger inte särskilt mycket. Containerfartyg och Maersk har gjort frakt så billigt att lönekostnader betyder mer. Sen är de också väldigt duktiga i Korea och man kanske faktiskt gör det också av kvalitetsskäl.

Det är väl Hasegawa och Tamiya som i senare tider har gjort beryllium-koppar till ett måste för stora tillverkare. Fördelen med beryllium-koppar tekniken är att verktygsmakarna arbetar med/på positiva stålmasters. Och sedan gjuts själva formverktyget. Lite grand som silikon o resin. Det gör att man lätt kan få polerade ytor, skarpa detaljkanter och försänkta panellinjer. Men framförallt kan man ju ändra och ändra om igen.

Vad gäller själva verktygstillverkning, så skiftar både teknikerna och lönekostnadernas inverkan i ett rasande tempo pga utvecklingen. Mycket påverkad av datorutvecklingen. Det kan nog bli så att 3-D bearbetning av stål numera snart är så enkel o snabb, att det är möjligt att konkurrera genom den traditionella metoden igen, dvs tillverka formverktygen direkt i stål. Det är så man normalt alltid tidigare har gjort i väst för högvolymverktyg. A-26'an t.ex var säkert gjord i traditionellt stålverktyg. Och jag kan väl också tänka mig att sälj-volymerna för t.ex. WW2 flyg snart är så låga att man kan använda nån annan legering än beryllium-koppar för gjutna verktyg. Det är ju så småtillverkarna redan gör.

#34Bild på Vermil

Vermil

10-07-20
19:45

Att AM fortfarande äger verktygen, men fått in kapital från Italeri med nån annan deal verkar väldigt vettigt. Tittar man på Italeris utgåvor så är de ju av de ursprungliga versionerna, medan AM kommit ut med nya versioner.

 

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2010-07-22 16:17 #1 av: Hayabusa

 

Som kuriosa, kan man kolla på Italeris byggsats #2693, Fw-190A. I kartongen ligger det en lapp som berättar; "Made in HONG KONG by DRAGON MODELS imported by ITALERI SPA CALDERAR DE RENO (ITALY).

(Ja, delar av texten på lappen är skriven med versaler, så det är inte jag som fått sinne...om nu någon undrar Glad)

Att tillverkare ger ut varandras byggsatser i egna kartonger är inget nytt, exakt hur det sköts vet jag inte. Kanske köper man färdiga gjutstammar av varandra? Kanske "hyr" man gjutformarna? Ingen aning, men det är kanske inte så intressant att veta heller...

Avslutningvis, så instämmer jag med Denstores syn på AM - de verkar vara "levande döda" och några nytillverkade byggsatser ser inte ut att ligga i "pipeline".

Anmäl
2010-07-22 17:25 #2 av: denstore

#1 Det är synd att de inte hann få ut någon Devastator. Många gissade på att det var den naturliga uppföljaren, men tyvärr får vi nog inte se någon sådan från AM.

En av anledningarna att det gick som det gick var säkert också att AM var ett nästan renodlat entusiastföretag. Alla deras modeller såldes till gubbar som oss, och i stort sett inget gick ut till leksaksaffärer och liknande. Det gör att man antagligen tappar rätt mycket omsättning.

Jag gissar på att man vid omboxningarna köper gjutstammarna färdiga i bulk. Sen gör man en egen låda, dekaler och byggbeskrivning. Att man skulle låna verktyget känns lite tveksamt. Misstänker att det inte blir billigare än att köpa en container fylld med sprues.

Anmäl
2010-07-22 18:19 #3 av: Hayabusa

#2 Ja, jag kan inte heller se någon fördel med att rent fysiskt låna/hyra själva verktygen. Måste vara bra mycket smidigare att köpa färdiga gjutstammar.

Företag som drivs av entusiaster med goda ideér, men med dålig koll på business har man ju sett förut. Brukar aldrig bli långlivat.

Anmäl
2010-07-22 18:53 #4 av: Vermil

Primära skälet till AM's problem var väl B-25'an. Men antagligen skulle de fått problem ändå. Skall man göra modeller med högvolymverktyg som Hasegawa och Tamiya så måste man ha mycket tålmodigt kapital bakom satsningen. Funderar man lite kring det så förstår man att man först måste köra hårt ett tag, så att man får en så stor katalog att försäljningen kan bära affärsverksamheten. Sen är det nog till att gå på sparlåga en tid, tills företaget är mer solvent.

Om man inte har mycket och tålmodigt kapital, så kan man helt enkelt inte göra det.

Återstår Classic Airframes o Special Hobbys affärsmodeller, som ju verkar funka bättre. Begränsad upplaga räcker rätt bra till oss gubbar som är beredda att köpa modellen.

Anmäl
2010-07-25 13:39 #5 av: Alvhult03

Riktigt skojigt att få se dina gamla hyllvärmare! Skrattande

Men du kanske kommer att bygga dem till slut?

Jag hittade den här gamla modellen hemma hos fars gubben

i en låda på vinden i våras.Modellen är fortfarande i kanonskick,och det var to.m med en limtub.Även om den impluderat. Enligt andra så stämmer inte skalan,men det kvittar,jag tycker modellen är trevlig och lite udda.Fick den nog när jag var i  8 års ålden.Utgiven 1956.

Kommer att bygga denna modell i alla fall.

Lennart

Anmäl
2010-07-25 14:39 #6 av: Hayabusa

#5 Oj, va´cool, Lennart. Kartongen ser ut att vara i mycket gott skick.

/Stefan

Anmäl
2010-07-25 15:04 #7 av: Alvhult03

Jo den är lite häftig tycker jag.Och jag visste inte om att jag hade den kvar,så det var en riktig överraskning. Hela innehållet intakt 3st slädhundar och två figurer ingår.Skidor till planet.

to.m den lilla roliga katalogen med Four star,Monograms dåtida byggsatser.

Lennart

Anmäl
2010-07-25 15:22 #8 av: Vermil

#5 Den modellen hade inte jag byggt. I sånt skick, komplett och med t.o.m. limtuben kvar. Den kommer att bli värd pengar en vacker dag. Men pengar är ju bara pengar. Nä, jag tycker bara den är för fin som den är, även om limtuben är imploderad (vilket är naturligt) som fortfarande byggsats. Det är för mycket tidsmaskin för mig. Det finns ju så mycket Tamiya att förstöra istället.

Anmäl
2010-07-25 15:33 #9 av: Vermil

Här är ett par ganska unika byggsatser, dvs jag tror inte subjekten givits ut av nån annan. De är väldigt enkla och skriker efter resin o fotoets. Något som jag dock tror inte finns att få tag på eftersom det var ett tag sen de här byggsatserna gavs ut.

Anmäl
2010-07-25 18:07 #10 av: Alvhult03

Har du nåt roligt i byte ,så kan vi byta modeller ?

Lennart

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.