Evenemang / Tävlingar / Utställningar

100905: Ljungbyhed Flygshow

2010-08-27 13:56 #0 av: ElLobo

Svenskt flyg och Ljungbyheds flygplats firar 100 år med en stor flygshow på orten den 5 september.

Ljungbyhed Flygshow 2010.jpg

 

Den 5 september arrangeras en flygshow i Ljungbyhed med anledning av att Svenskt flyg fyller 100 år.

Ljungbyheds flygplats blir 100 år, vilket även det firas. Man har tidigare firat Svenskt flyg 100 år i Linköping, Stockholm och Göteborg, finalen blir sedan i Ljungbyhed.

Det kommer att bli en kavalkad från 1910 till 2010, som börjar med Thulin och slutar med Gripen.

Mycket mer kan ni läsa i den faktaspäckade hemsidan för flygshowen, och även ladda ned flygdagens programtidning.

 

Ljungbyhed Flygshow   

Program   

 

Artikel i HD   

 

Ljungbyhed Flygshow 2010c.jpg

 

 

Anmäl
2010-09-06 02:47 #1 av: AndersE

Någon mer som var där?

Riktig kanondag, nästan vindstilla, varmt och soligt, med höga cumulus mot blå himmel. Och vackra flygplan, makalösa piloter och en massa andra fina människor som gick omkring och njöt...

 

 


Anmäl
2010-09-06 02:49 #2 av: AndersE

Tyvärr fick jag inte med mig någon kamera så mobilen fick sorgfälligt tjänstgöra som såväl stillbilds- som videokamera...

 

 


Anmäl
2010-09-06 02:58 #3 av: ElLobo

Det finns fler bilder i en annan tråd, som jag nu låser och så fortsätter vi i den här tråden.

Ljungbyhed Flygshow 2010     

 

Anmäl
2010-09-06 03:00 #4 av: ElLobo

Tack för bilderna, Anders! Det ser ut att ha varit en härlig dag på alla sätt.

 

Anmäl
2010-09-06 10:38 #5 av: Hayabusa

Ok, då lägger jag upp ytterligare några bilder i denna tråd. Här är SK61 Bulldog

 

/Stefan

Anmäl
2010-09-06 10:39 #6 av: Hayabusa

Samma maskin, annan vinkel.

Anmäl
2010-09-06 10:41 #7 av: Hayabusa

Två st SK61. Tyvärr inte enkelt att få till bra bilder med så mycket besökare...

Anmäl
2010-09-06 10:43 #8 av: Hayabusa

Två svenska klassiker. Bilden blev tyvärr inte så jättebra, beroende på avstånd (man tiiläts inte komma närmare) + motljus.

Anmäl
2010-09-06 10:46 #9 av: Hayabusa

J28 Vampire i form av 2-sitsig skolflygmaskin. SK60:an är en lite udda variant eftersom just denna individ har franska motorer.

Anmäl
2010-09-06 10:49 #10 av: Hayabusa

Fina maskiner på en rad. Närmast i bild, en SK16 Harvard. Härligt ljud i den motorn Glad

Anmäl
2010-09-06 10:51 #11 av: Hayabusa

32 Lansen i luften. Ett plan med karaktär & charm.

Anmäl
2010-09-06 10:55 #12 av: Hayabusa

Även marktrupperna fanns på plats. Sannolikt för att övvervaka att allt gick rätt till i korvköerna (som var minst sagt långa).

Anmäl
2010-09-06 13:30 #13 av: AndersE

#7 Jag ser en PA31 och en SK60...

#9 Det är inte så udda. Det hade alla... För ett antal år sedan modifierades ett antal och försågs med amerikanska motorer. Det är de som finns på Flygskolan idag. Det udda är väl i så fall att man nyligen fått denna maskin i luften igen.

 

 


Anmäl
2010-09-06 13:31 #14 av: AndersE

En liten lågkvalitetsdokumentation. I brist på annan medhavd utrustning fick tyvärr mobilen duga...

 

 


Anmäl
2010-09-06 13:37 #15 av: AndersE

Hur många vet vad det var för liten röd maskin som taxade framför 28:an och 32:an på en av bilderna?

 


Anmäl
2010-09-06 14:07 #16 av: WildeSau

Tack för bilderna.

#15 Den lilla röda kärran är mest känd för den innovativa propellermekanismen den hade ursprungligen.

Patentet köptes av SAAB som fortfarande sitter och ruvar på konstruktionen utan att använda den.

Anmäl
2010-09-06 14:11 #17 av: Hayabusa

#13 Hmm...#42 & #108 torde väl vara SK60? Eller har jag så fel..?

Möjligt att jag missförstod speakern, men jag uppfattade det som så att just denna individ var "udda" eftersom den fortfarande flög med de franska motorerna. Speakern nämnde vidare att de franska motorerna ursprungligen tagits fram för ett bevattningsprojekt i Sahara.

Anmäl
2010-09-06 14:16 #18 av: Hayabusa

En bild till. I bakgrunden, med #174 på fenan, syns en SK15 Klemm 35

Anmäl
2010-09-06 14:37 #19 av: AndersE

#17 Jo, jag ser nu att där är en till SK60. fast ingen 61:a...

Flört

Och visst, den är inte bara udda utan unik som enda flygande SK60 med de ursprungliga motorerna. Men alla var allstå sp från början (utom en som ägdes av SAAB och de österrikiska förstås...)

Jo, den där motorn lär han använts som pumpmotor...

Turbomeca. Jag har åkt med en het sommardag med akankapslar under vingarna. Då upplevdes 2km bana som mycket, mycket kort. Vi hade inte mycket frigång till golfspelarna efter banans slut...

 

 


Anmäl
2010-09-06 14:45 #20 av: Hayabusa

#19

Speakern nämnde även något annat om just denna SK60, att man inte tilläts flyga avancerad flygning? Förstod jag det rätt, så berodde det på antal sittplatser/katapultstolar, eller?

Snygg maskin, i vilket fall som helst. Personligen vet jag inte om jag sett någon metallren SK60 tidigare.

Det är farligt att spela golf.. Glad

Anmäl
2010-09-06 14:51 #21 av: AndersE

#20 Det var möjligt att byta inredning i SK60. Man tog ut katapultstolarna och satte i fyra mer normala stolar. Eftersom man inte hade fallskärm på sig då så tilläts inte avancerad flygning. (Samma gäller civilt).

Dessutom var det lite andra krav på alternativ flygplats vid sämre väder. Det nämndes också "lite kryptiskt" av Håkan Brandt som var speaker tillsammans med Jasmine Cederquist.

 

 


Anmäl
2010-09-06 15:02 #22 av: WildeSau

#19.1 60140 är f.ö en Sk 60E, 4-sitsig utan katapultstolar så det kan vara begränsningen i detta fallet.

Sk 60 gick metallblanka både på F5 och F20 men jag vet inte riktigt när de camoflagemålades.

Har för mig att Sk 50B (3-sitsig med tanken inne i cockpit) hade vissa begränsningar i avancerad flygning också.

#19.2 All sport är farlig. Flört

Anmäl
2010-09-06 15:31 #23 av: AndersE

#22 Nja, SK60E var alltså de SK60 som utrustades med civil instrumentering för den civila certutbildning som gavs åt flygande reservofficerare från 1979 och några år framåt.

Det är alltså ombyggda "vanliga SK60" där katapultstolar byttes mot fyra vanliga stolar i samband med instrumentbytet, men det kunde man så vitt jag vet göra på vilken SK60 som helst. Det fanns alltså #4-sitsar" med vanlig instrumentering också.

Men visst var 140 en "India-60".

Jag tror camouflagemålningen tillkom redan efter något enstaka år med omålat.

Nej, det finns inga begränsningar för SK50 B. De flesta (tror jag) hade tanken i kroppen och jag har avat med en sådan.

 

 


Anmäl
2010-09-06 22:09 #24 av: ElLobo

Det finns även ett antal filmer utlagda på YouTube. Här är några ...

 

Anmäl
2010-09-06 22:10 #25 av: ElLobo

.

Anmäl
2010-09-06 22:11 #26 av: ElLobo

.

 

Anmäl
2010-09-06 23:36 #27 av: AndersE

#26 Den filmen var ju innehållsrik och av god kvalitet. Om man står ut med reklamen...

 

 


Anmäl
2010-09-11 12:41 #28 av: [PeterWem]

Bilder och film.

 

Ifall filmen strular finns bilderna här.

Anmäl
2010-09-11 13:01 #29 av: AndersE

#28 Jättefina bilder och filmer. Kul att se.

 


Anmäl
2010-09-11 13:32 #30 av: Hayabusa

#28 Ja, väldigt bra bra bilder. Tackar för det! Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.