Malmö Brandkår - Bil 11
Här kommer ännu en brandbil från Malmö Brandkår.
Ni har tidigare sett några av de brandbilar regenten på OVP Forum har byggt. Här kommer ännu ett bygge.
Det är Bil 11, en Volvo LV127, årsmodell 1948, som införskaffades 1950 och var i tjänst till 1966.
Ni kan följa bygget från början på OVP Forum.
Fantastisk konvertering!
Oj, vad skall man säga! Skall rulla in tungan så jag jag tänka lite klarare…
Stefan - Modellbyggare
Kanonsnyggt
Undrar vad det är för material han använt, ser alltför tjockt ut för att vara vanliga plastflak
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ursnyggt!
#4: Han brukar använda sig av plasticard, men jag håller med om att det ser lite tjockt ut.
Alla hans brandkårsbilar är i skala 1/43 för de som undrar.
Hej på er!
Det är jag som är det skyldige till denna modell och således ny här
Visst har jag använt plasticard till hytt och skåp. Blev själv lite konfundersam när jag såg tjockleken vid slipen på Dremeln.. Jag har använt 1,5 mm tjocklek till hytten så jag tror att kameran luras en del + att gjutskägg sitter kvar. Tittar man på nästa bild så är det tunt och fint.
Tack för alla trevliga kommentarer, det värmer verkligen.
Hälsar Jonas
Jattesnyggt och valkommen hit!
Kul att se dig här, Jonas! Välkommen hit!
Tack ska ni ha
Regenten! vet inte om kameran luras, fick själv hem ett 1,5mm plastflak igår och det ser så där tjockt ut! Skall själv starta upp mitt första scratch-bygge till helgen, några tips du kan dela med dig av?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Oj! Det var svårt.. Ge mig lite mer vad det är du skall bygga.
Använd superlim, det är det bästa. Tamaiyas spackel funkar också bra. Sandpapper i olika kornstorlekar. Våtslippapper som avslutning, gärna under rinnande vatten, ger en perfekt yta.
Lycka till
#12: Det är en Char St Chamond, fransk WWI-stridsvagn. Nja Superlim hör inte till mina favoriter, inte särskilt åldersbeständigt och Allmänt bråkigt, limmar hellre ihop fingrar än modellerna. Föredrar Gator och Epoxi när plastlimmet inte biter. Däremot gillar jag Tamiyas spackel, och diskbänken har redan fått påhälsning av mina modeller vid åtskilliga tillfällen, mest av slöhet faktiskt, våtslipning gör att slippapperet inte sätter igen vilket underlättar, ger det en perfekt yta så är det ju en bonus. Funderar på hur man bäst tar ut bitar ur plastarken? sågning och fräsning eller kan man "scriba" även kantiga bitar?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Haha! Jo, fingrarna har fastnat ivarandra mer än en gång..
Det arr det inte är så åldersbeständigt lät ju lite illavarslande.. Har aldrig provat något annat men det är nog dags nu. Gator tex.
Var brukar du inhandla det?
Fräsning är nog det bästa. Tycker jag iaf. Försiktighet krävs dock eftersom det blir varmt snabbt o smälter.
Hälsar Jonas
På flygplanstatik på Kungliga Tekniska Högskolan där jag jobbat använde man superlim för tillfälliga limmningar av trådtöjningsgivare, men när det var mer permanenta grejor så var det uteslutet med superlim, just beroende på den dåliga ålderbeständigheten. Både kompisar och jag själv har råkat ut för att grejor limmade med superlim bara var helt lösa helt plötsligt.
Gator köper jag hos Hobbybokhandeln
Funderade på att såga ut bitar "grovt" med figursågen därefter finputsa delarna med Dremels fräsbord, fast när det är enklare rätlinjigare bitar så lär väl scribern vara att föredra
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Glömde påpeka: Gator ger inte en lika stark fog som superlim eller Epoxy, så är det en fog som kommer att ta stryk under bygget så är det nog bäst med Epoxy, en fördel med Gator är att limfogen är helt genomskinlig när den torkat så den är perfekt till att limma glasklar plast, utanpå! om man limmar en ruta från insidan och sedan råkar trycka för hårt på den när modellen väl är hopsatt blir man inte glad!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tack för tipsen!
Tänk om mina brandbilar börjar lösas upp - hemska tanke