Tidiga raket- och jetflygplan - förslag
Ja allt innan och under några år efter WW2 är självklart.
Både raket- och jetflygplan, men inte Campini-Caproni.
What-if's, njaeee.
Allt är inte bara jaktflyplan så varför inte första trafikflygplanet
de Havilland DH 106 Comet?
Bombflygplan finns en del också.
Sedan kan man fråga sig hur längt man ska sträcka sig.
MiG-17 i tjänst 1952
MiG-19 i tjänst 1955
F-100 Super Sabre i tjänst 1955
Super Mystère i tjänst 1957.
Var ska vi dra gränsen?
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Kanske utgå från följande lista och säga upp t o m första generationens jaktplan? Denna generation håller på till mitten på 50-talet så för trafikflygplan gäller även där mitten på 50-talet (det är väl rätt sannolikt att det blir fler jaktkärror än trafikflygare ändå :)). Vid tveksamheter, så är det upp till domaren.
#0 och #1: Jag kommer förmodligen inte att delta i detta gruppbygge, men jag kan ju lägga mig i diskussionen i alla fall.
Jag tror att med generation 1 brukar avses de jetplan som började flyga på 40-talet (alltså inte kom i tjänst). Då får man med t ex DH.106 Comet, Avro Canada C102 Jetliner, IAe 27 Pulqui I och EE Canberra, men inte Hawker Hunter, MiG-17, IAe 33 Pulqui II, Avro Canada CF-100 Canuck och Grumman F9F Cougar. För att nämna några.
detta blir intressant att följa
www.bosnafly.n.nu
Hur är det med Nimroden? den är ju byggd på Comet, när kom den i tjänst?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#4: Åh, den är ju modern! Ffg 1967 och i tjänst 69.
Lite utsvävningar här från min sida …
Canberran är ett intressant plan. Ett av de flygplan som varit i aktiv tjänst i mer än 50 år. Ffg 1949, i RAF-tjänst 1951 och pensionerades därifrån 2006. Pensionerades i Indien 2007.
Kunde ju faktiskt också vara ett GB-tema - Plan med mer än 50 års tjänst.