GB 14: Revell Bf 109 G-6/AS
De här dekalerna ska användas:
Och den här konverteringen;
http://modelingmadness.com/scotts/detailsets/loon/lo72207.htm
Ett annat likadant bygge fast utan konverteringen,
http://www.ffmc.de/modelle/Frida/BF109G6AS/109G6.html
men är inte 100 % säker på om konverteringen till s.k. typ 110 motorkåpa är relevant, jag får fråga dig Wilde Sau som säkert vet!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Aha en härlig Bf 109a
Den där har jag också liggandes på lager..
Ska bli kul att få följa detta bygge..
Kul! Ja dom är rätt fina dom här, lite minus för luftintag som saknar hål, felaktigt huvudpansar och att infästningarna för "bulorna" på vingarna kommer ner i hjulbrunnarna. Men annars, en fin modell! Har en byggd, så den här och såvitt jag kan se en till på lager, och förresten, en som jag håller på och bygger ihop med en KP-byggsats för att få till en bra Avia S-199!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Okej!
Ja har inte kollat så noga på den jag har.
Aha en Avia S-199 en sånn har jag också Kpmodell i lager.
Fast tyvärr är dekalerna kassa till den.
Men de går särket att ficksa nya framöver..
Jo det finns ju en del roliga varianter på S-199 och sen finns också S-99, då passar G-10:an direkt ur lådan.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
De visste ja inte om att de fanns S-99 okså.
Alltid lär man sig nått nytt
Om vi väljer den enkla optimala lösningen.
G-6/AS = motor DB605AS utan MW50.
G-14/AS = motor DB605ASM med MW50.
G-10 = motor DB605DCM med MW50.
G-10/AS = en beteckning som egentligen inte finns.
Alla tre versionerna har den större bulligare övre motorinklädnaden.
G-14/AS och G-10 har en liten batterilåda till MW50 som sticker ut i den snedställda väggen bakom stolen. På G-6/AS är väggen plan.
På G-10 (och K-4 som också har varianter av DB605D), där går motorn med djupare i framkanten och på vardera sidan blir det en liten "kindpåse" ungefär under första avgasstudsaren.
Så för att göra din G-6/AS, använd "G-10/AS" konverteringen från Loon Models till flygkroppen (ifall den saknar "kindpåsarna").
Ta bort eventuell batterilåda på den snedställda väggen och påfyllningshålet till MW50-tanken som sitter bakom förarkabinen.
Det skiljer på något litet luftintag långt fram också, men då måste man titta och jämföra på ritningar.
Hjulen ska vara den äldre smala versionen, inte ballongdäcken och endast de små bulorna på ovansidan av vingen där däcken går upp.
Hasegawa har nog en passande vinge.
Kolla även trimtabbarna på sidorodret för de kan skilja sig mellan en G-10 och G-6.
Revell har ju vissa problem med att det är väldigt brett mellan landställsbenen, så jag hade nog hoppat över den helt.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#2 Här är Friedarrr's byggtråd och tekniska frågor och svar.
För att krångla till det lite så kan det vara så att en Erla-tillverkad halvfärdig G-14/AS har blivit en interim "G-10/AS" utan kindpåsarna.
Det förvanskades en hel del i flyghistoriska böcker bl.a på 60-70-talet där allt hette G-10 som hade den senare motorinklädnaden.
Däremot….
Det finns Erla-tillverkade G-6/ASMW50 interimbeteckning för G-14/AS innan den hade kommit in i RLM-systemet.
Regensburgtillverkade G-14/AS som tillverkades tillsammans med K-4 har även de den nedre motorinklädnaden med "kindpåsar"
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Öhh de där var en himla massa info Sau
Tackar Sau för all informationen! Det lutar åt att jag använder konverteringen så jag får åtminstone en teoretisk G-6/AS utan den stora påsen på vänster sida. Sen tror jag att jag håller mig till det jag har hemma, Revells sats med ett par hjul norpade från t.ex. Mastercraft G-6, och så ett par små bulor på vingen istället för de jättestora till ballonghjulen.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Jag har bestämt mig för att inte använda konverteringen den här gången, utan bygga modellen i stort sett ur lådan.
En del smärre förändringar enligt bygget på länken ovan kommer dock att göras, t.ex. bort med antennen under vingen, flytt av antennen från huven till ryggåsen, uppborrning eller byte av luftintaget, samt bortkapning av den felaktigt utförda "kopfpanzer"-biten, som är gjuten tillsammans med flygkroppen - får skaffa en ny sån del.
Igår kväll byggde jag färdigt cockpit med bälten av maskerignstejp, samt satte ihop flygkroppen respektive vinghalvorna. Mycket bra passform, endast lite spackel kommer att behövas. Bilder senare!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Ska bli kul att följa det här bygget Peter!
Alltid bra med info!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Kul att det går framåt, och spackel är svårt att slippa undan på en del modeller!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Kul att de går framåt som sakt :)
Ska bli kul att få se lite färg på den framöver.
Tack hörni, ska se till att få den målad idag!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Så har nattjägaren fått svart färg åtminstone på undersidan - ovansidan är också delvis målad, men det blev lite "jox" med målningen, så den sidan visar jag sen, när den är tillfixad och snygg
I varje fall, har gott hopp om att åtminstone få två modeller färdiga i detta trevliga GB.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Snyggt Peter!
Låter bra! Ska bli kul att se dem klara!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Sådärja, dekaler på och även ett lager Future på ovansidan!
Dekalerna kommer från arket med "Grüne 5" från Luftwaffe im Focus, samt en del plockat från Eaglecals, Academy och Revell. Inga stenciler i nån större utsträckning har använts, endast bränsle (C3) triangeln och det lilla röda korset har satts dit.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Ser snyggt ut Peter! Fin kontrast!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tackar Håkan!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Snyggt!
Tjusigt, den står på egna ben och allt! Bara huv å spinner som saknas ser det ut som!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ser svart och syndig ut.
Ut i norrskenet i natt och ta några snygga nattbilder på den.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#25; Just det! Landställsluckor därutöver, men dom är på gång, ligger i målarverkstan och torkar Sen funderar jag på att mattlacka, även om beskrivningen till dekalarket påstår att det ska vara blitz-blankt …vet inte!
Ett Kopfpanzer av rätt snitt saknas här också, då det som satt på modellen var gjutet i flygkroppen - det funkar inte så bra när man vill ha öppen huv, så det är bortkapat..får slänga dit ett från en "vanlig" G-6 så länge.
#26; mmm det ska jag göra! Våra ålderstigna grannar lär väl ringa polisen när dom ser mig krypa runt på gräsmattan utanför "hyreslängan" mitt i natta Hihi norrsken den var bra!
Hälsningar från "Lappen"!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Hmmm, mina projekt blir nog inte färdiga idag i alla fall, har åkt på en rejäl förkylning och legat nedbäddad delar av dagen. 109:an har i alla fall innan dess fått sina fina vita propellerspetsar, samt att landställsluckorna är målade; så jag är väldans nära mållinjen i alla fall
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Ser bra ut, Roca! Krya på dig
/Stefan
#29: Tack Stefan! Känns något bättre idag, kanske man orkar bygga lite ikväll!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#30: Ja, krya på dig! Hoppas du får tillräckligt med krafter för att få den lilla godingen färdig. Nu när det är så nära.
#31 Tackar ElLobo! Jodå, nu är man lite piggare, har t.o.m. hunnit måla och limma en del smådetaljer nu på lunchen. Återstår huven, spinnern och drop-tanken till ikväll då!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#33-34: Nå, eftersom både norrsken och månljus lyser med sin frånvaro så får väl inomhusbilder duga.
Snyggt plan Peter! Jag tycker det ser mycket bra ut!
Mycket tjusigt Peter! Det är nått lite speciellt med nattjakt!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#35 Vilken tur Tack ska du ha!
#36 Tack Håkan!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#33 Det blir bara bättre framåt natten.
#34 Tur du hittade ett Ser bra ut.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#38 Så riktigt så riktigt , tackar tackar!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tjusigt Peter! Ett lyckat bygge tycker jag!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tack ska du ha Håkan!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Något för Cometen att ta sig an?!
Just så tänkte jag! Undrar hur det skulle sluta.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Den ser mycket bra ut denna nattjagare.
Tack ska du ha! Jag gillar helsvarta plan, ska snart bygga en till Bf 109 i svart, en E-modell från ICM.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Ja det ser mycket bra ut med helsvart, jag kanske borde bygga nagot liknande.
Gör det!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Jaså -även modellbyggare ägnar sig åt svartbyggen… Blev ju en riktigt fin maskin detta! Fattar bara inte hur man kunde hitta sina mål i mörkret? Nattjägare måste ha vart ett härdat släkte…
Tack ska du ha! Ja, tyskarna hade väl en del olika metoder för "interception", men just enheten som detta plan tillhörde, 2:a Staffeln ur Ergänzungsjagdgeschwader 2, var slututbildningsförband för de tre Jagdgeschwader 300, 301 och 302. Dessa arbetade med Wilde Sau-taktiken för att hitta de fientliga bombarna, dvs att flyga över dessas målområden, ofta brinnande städer, och med hjälp av ljuset från bränderna, målmarkeringsfacklorna och sökarljus på marken finna sina mål.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Stiligt!
Tackar!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Aha är de så här en fin nattjagare ska se ut när den är färdig
Du har fått till den mycket bra..
Tummen upp
Synd att min ligger i malpåse bara.
Tack Henke! Och lycka till med ditt bygge framöver.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus